سیر سیاه چیست؟ + خواص، عوارض، کاربرد و تفاوت آن با سیر معمولی

سیرسیاه یکی از انواع سیر است که طی فرآیندی شکل متفاوتی نسبت به سیر معمولی پیدا کرده است. این سیر دارای خواص و فواید زیادی در محافظت از مغز و قلب، تقویت سیستم ایمنی است و تاثیر زیادی در لاغری و رفع ناراحتی های معده دارد. آگاهی از طریقه مصرف، عوارض و کاربرد سیرسیاه برای همگان بسیار لازم و ضروری است.

به گزارش ایمنا، سیر سیاه یک ماده بسیار مفید است که خاصیت درمانی دارد. سال‌ها پیش برای اولین بار کشورهای کره جنوبی، ژاپن و حتی کشورهای شرق آسیا از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کردند. آنها برای محافظت از بدن خود، جوانی، افزایش و تقویت مقاومت و سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها و حفظ سلامتی، از این ماده بسیار مغذی استفاده می‌کردند.

سیر سیاه چیست؟

سیر سیاه همان سیر سفید یا سیر خام است که در طی یک فرآیند مشخص تخمیر شده است. اولین بار مردم کشور کره از سیر سیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کردند و پس از آن به دلیل اینکه این سیر طعم بسیار خوبی دارد، طرفداران زیادی در سرتاسر جهان پیدا کرد و بسیاری از مردم شیفته آن شدند.

سیر سیاه

سیر سیاه چگونه تولید می‌شود؟

برای اینکه بتوانید سیر سیاه تولید کنید، سیر خام یا معمولی را به مدت ۵۰ تا ۹۰ روز در دمای ۶۰ تا ۷۷ درجه قرار دهید. این همان فرآیند تخمیر است که باعث شیرین شدن مزه سیر می‌شود و به مرور رنگ آن را سیاه می‌کند. پس از گذشت این دوره، سیر حالت ژله ای و نرم به خود می‌گیرد.

خواص سیر سیاه

سیر سیاه دارای خواص درمانی فوق‌العاده ای است. این سیر برای لاغری بسیار مفید است و چربی‌های رسوب کرده در رگ‌ها و عروق بدن را از بین می‌برد به همین دلیل خطر سکته قلبی را به شدت کاهش می‌دهد. این نوع سیر برای افراد دیابتی بسیار مفید است و خواص ضد سرطان دارد. اگر می‌خواهید که چربی‌های مضر خون شما کاهش پیدا کند و التهاب و درد مفاصل خود را بهبود ببخشید توصیه می‌شود از سیر سیاه استفاده کنید. این نوع سیر از کبد چرب پیشگیری می‌کند و ضد آلرژی است.

طرز استفاده و طریقه مصرف سیر سیاه

جهت بهره بردن از خواص و فواید سیر سیاه بهتر است هر روز یک حبه از سیر را استفاده کنید. دقت کنید مصرف این ماده باید به مدت یک ماه مستمر و پیوسته صورت گیرد و حتماً هر روز یک عدد از آن را مصرف کنید تا تأثیرات فوق‌العاده آن را روی بدن خود ببینید. اگر دوست ندارید که آن را خالی بخورید بهتر است که با غذاهای دیگر بپزید و یا با آن سس‌های خوش طعم درست کنید.

تأثیر و طرز تهیه سیر سیاه بر لاغری

یکی از خواصی که سیر سیاه دارد، تأثیر زیاد آن برای لاغر شدن است چراکه این ماده نقش بسیار زیادی در چربی سوزی بدن دارد. اگر سیر سیاه را به صورت ناشتا قبل از خوردن صبحانه میل کنید باعث کاهش چربی‌های مضر خون می‌شود همچنین متابولیسم بدن را هم زیاد می‌کند و همین موضوع باعث از بین رفتن چربی‌های اضافی بدن می‌شود.

سیر سیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی

سیر سیاه به دلیل فرایندی که نسبت به سیر سفید یا معمولی طی می‌کند، آنتی‌اکسیدان بیشتری دارد و همچنین تأثیرات محافظتی بیشتری هم در پی دارد.

سیر سیاه از مغز محافظت می‌کند

سیر سیاه به دلیل ترکیباتی که دارد منجر به تقویت حافظه انسان می‌شود و از بروز بیماری‌های مغزی مثل آلزایمر پیشگیری می‌کند.

سیر سیاه محافظ کبد

این نوع سیر به خوبی می‌تواند اثرات مصرف الکل و مواد شیمیایی را از بین ببرد و باعث کاهش و از بین رفتن حرارت و چربی کبد شود. پس با مصرف سیر سیاه می‌توانید از چرب شدن کبد خود جلوگیری کنید.

خواص سیر سیاه

خواص سیر سیاه برای معده

برای اینکه بتوانید از خواص این سیر برای درمان بسیاری از ناراحتی‌های معده خود بهره ببرید توصیه می‌شود هنگام صبح زمانی که ناشتا هستید و هنوز معده شما خالی است این سیر را رنده کنید و یا در لیوان آبی حل کنید و آن را مصرف کنید.

خاصیت سیر سیاه برای سیستم گوارش

سیر سیاه تأثیر زیادی در عملکرد بهتر سیستم گوارش دارد. این سیر با باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در گوارش مبارزه می‌کند و از یبوست و سرطان روده پیشگیری می‌کند.

تفاوت سیر سیاه و سیر معمولی (سیر سفید)

سیر سیاه به دلیل داشتن رطوبت کمتر نسبت به سیر معمولی دارای اسیدهای آمینه و خواص غذایی بیشتری است و طعم متفاوت و خاصی هم دارد. طعم و مزه سیر سیاه شبیه طعم کارامل کمی تلخ است. افراد برای هضم سیر سیاه مشکلی ندارند این در صورتی است که برای هضم سیر معمولی دچار ناراحتی می‌شوند چراکه سیر سیاه در فرآیند تخمیر نرم شده است.

عوارض سیر سیاه

زیاده روی در مصرف هر ماده‌ای می‌تواند عوارضی را ایجاد کند و باعث مسمومیت شود پس بهتر است در روز بیشتر از یک حبه از آن را مصرف نکنید.

قیمت سیر سیاه

سیر سیاه ۲۰۰ گرمی بین ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان در فروشگاه‌های اینترنتی عرضه می‌شود.

کد خبر 567483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    1 0
    داداش شما خوابید سیر سیاه ۳۰۰