برگزاری کارگاه تغذیه در فرهنگسرای بانوی کاشان

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهرکاشان از برگزاری کارگاه تغذیه در فرهنگسرای بانو خبر داد.

عفت پدرام‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه روزه‌داری در ماه رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد، اظهار کرد: روزه‌داری در زمینه پیشگیری و یا کنترل بیماری‌هایی که عادات غذایی، چاقی و اضافه وزن در بروز آن‌ها نقش دارند نیز بسیار مؤثر است. با توجه به اهمیت تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان شهرداری کاشان به این مهم اهتمام داشته و اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده است.

وی کارگاه "سالم روزه بگیریم" را از برنامه‌های ماه رمضان فرهنگ‌سرای بانو سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان، دانست و گفت: روزه‌داری بدون رعایت اصول تغذیه نه تنها ضامن سلامت روزه‌دار نیست، بلکه می‌تواند سلامت وی را به مخاطره بیندازد، آشنایی روزه‌داران با اصول صحیح تغذیه در ماه رمضان را ضروری دانست.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان افزود: در این کارگاه که در قالب جشنواره "دل روشنی" از سری برنامه‌های ویژه ماه رمضان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با همکاری مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کاشان، در سالن اجتماعات فرهنگ‌سرای علامه فیض کاشانی تشکیل شد، بایدها و نبایدهای تغذیه در سحرها و افطارهای ماه رمضان مد نظر بود و به روزه‌داران توصیه می‌کند از پرخوری در وعده‌های افطار و سحر اجتناب کنند.

وی تصریح کرد: مصرف غذاهای سنگین، دیر هضم، چرب و سرخ شده به هنگام افطار مناسب نیست و بهتر است از غذاهای آب پز و بخار پز استفاده شود و در وعده سحر نیز مانند وعده ناهار، غذای اصلی که گرم، تازه، کم چرب و کم نمک باشد، صرف شود.

پدارم‌فر گفت: افراد باید از مصرف نوشابه‌های گازدار، آب خیلی سرد و چای خیلی داغ در وقت افطار که عملکرد دستگاه گوارش را دچار اختلال می‌کند، پرهیز کنند و افطار خود را با یک نوشیدنی نیمه گرم و دو عدد خرما شروع کنند.

وی با اشاره به اینکه باید از پرخوری به امید گرسنگی کمتر، کم‌خوری، بی‌نظمی وعده‌های غذایی، حذف سحری، مصرف چای فراوان در سحر، مصرف غذاهای شور و پر ادویه به خصوص در سحر، مصرف کم میوه و سبزیجات و مصرف اضافه بر نیاز انواع ویتامین‌ها و مکمل‌ها، استفاده فراوان از مواد غذایی کم ارزش در ماه رمضان خودداری کرد، افزود: وجود کارگاه‌های آموزشی برای بانوان شهر لازم و ضروری است تا تغذیه مناسبی را در خانه فراهم کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان تصریح کرد: در کارگاه تغذیه که با حضور بانوان شاغل شهرداری و سازمان‌های تابعه آن و با مشارکت امور بانوان و اداره آموزش و بهسازی شهرداری کاشان تشکیل شد، بهترین زمان انجام فعالیت بدنی در ماه رمضان یک تا یک و نیم ساعت بعد از افطار یا دو ساعت بعد از سحر است.

وی اهمیت توجه به سلامت افراد جامعه را یکی از مهمترین امور و فعالیت مدیریت شهری دانست و گفت: سلامتی قطعاً در رشد فکری و توسعه علم و دانش تأثیر مستقیم داشته و جامعه‌ای سالم و با نشاط را رقم خواهد زد.

کد خبر 566870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.