به طور مثال شما همین حالا که در حال مطالعه این مقاله هستید در حال استفاده از اینترنت میباشید و به طور حتم شما هم از خدمات آنلاین برای اهداف مختلفی از جمله خرید کالا، مشاهده ویدئو، استفاده از شبکههای اجتماعی و همچنین خدمات پزشکی در حوزه سلامت استفاده کردهاید.
در این مقاله قصد داریم بیشتر با مبحث سلامت الکترونیک و سلامت دیجیتال (E-Health, Digital Health) آشنا شویم. این حوزه در حدود دو دهه است که مرکز توجه فعالین حوزه خدمات پزشکی است. هدف سلامت الکترونیک استفاده عموم از تجهیزات الکترونیکی و اینترنت در در راستای بهبود سلامت فرد است.
حوزه سلامت الکترونیک در سالهای گذشته سرمایهگذاری های زیادی را به خود جذب کرده است، به طوری که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۶ استارتاپ سلامت یونیکورن شدهاند. اما وضعیت حوزه سلامت الکترونیک در ایران چگونه است؟ آیا خدمات آنلاین پزشکی آن طور که در جهان مطرح است در ایران هم طرفدار دارد؟ قصد داریم در ادامه این مقاله شما را با برند ایرانی دکترتو، فعال در حوزه خدمات آنلاین پزشکی با همتای خارجی خود یعنی برند زاک داک مقایسه کنیم.
معرفی برترین برندهای جهانی سلامت الکترونیک
خدمات آنلاین پزشکی شامل نوبتدهی اینترنتی، تجویز الکترونیکی، پشتیبانی از تصمیمگیری به صورت آنلاین، مشاوره و پزشکی از راه دور، پرونده سلامت الکترونیک و غیره میشود. در زیر به معرفی بهترین سایتهای خدمات آنلاین پزشکی خواهیم پرداخت:
۱. Zocdoc
زاک داک به آدرس https://zocdoc.com سایتی فراتر از نوبتدهی اینترنتی یا مشاوره پزشکی از راه دور است، بلکه زاک داک یک موتور جستجو است. Zocdoc در سال ۲۰۰۷ در آمریکا شروع بهکار کرد و به سرعت توانست به یکی از برترین استارتاپهای سلامت آمریکا بدل شود. شما علاوه بر گرفتن نوبت آنلاین در زاک داک، میتوانید با جستجوی نام پزشک، شهر، بیمه و حتی وضعیت خود به بهترین پزشکان دست پیدا کنید.
۲. Vezeeta
ویزیتا به آدرس https://vezeeta.com از سرآمدترین پلتفرمهای مراقبت پزشکی در خاورمیانه و آفریقا است. این استارتاپ پزشکی خدمات مختلف آنلاین پزشکی مانند داروخانه آنلاین، مشاوره تلفنی و رزرو نوبت را ارائه میدهد. ارزش سرمایه این شرکت بزرگ پزشکی در شال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار بوده که خود نشان از اعتبار آن دارد. شعار vezeeta تسهیل در دسترسی به دکتر خوب است. مرکزیت این شرکت که در مصر قرار دارد، توانسته در یک سال بیش از ۴ میلیون بیمار از بیش از ۴ کشور را ویزیت کند.
۳. Solv
Solv به آدرس https://www.solvhealth.com به دنبال دنیایی راحتتر و سالمتر است. در این استارتاپ پزشکی ارائهدهندگان خدمات سلامت گرد هم آمدهاند تا فرد بتواند به راحتی با او ارتباط برقرار کند. به عبارتی دغدغهای که solv به دنبال حل آن است این بوده که چرا بیمار باید روزها و حتی ماهها در صفهای انتظار طولانی بماند. در حالی که فرد میتواند بهترین خدمات را در سریعترین حالت داشته باشد. این چیزی است که solv در راه آن تلاش میکند. در سال پیش رو ۱۷۰ میلیون آمریکایی از مراقبتهای باکیفیت و راحت در همان روز و طبق برنامه خود دریافت خواهد کرد. این وعده solv است.
۴. Steadymd
SteadyMD به آدرس https://www.steadymd.com در سال ۲۰۱۶ برای حل چالشهای زیادی که بیماران و پزشکان در دریافت و ارائه مراقبتهای اولیه با آنها مواجه بودند، تأسیس شد. یکی از مهمترین اهداف خدمات این شرکت حول محور ایجاد روابط شخصی طولانی مدت و مداوم بین بیماران و پزشکان است. SteadyMD یک شرکت فناوری و ارائهدهنده مراقبتهای بهداشتی است که پزشکی از راه دور با کیفیت بالا را در تمام ۵۰ ایالت آمریکا ارائه میکند و امروزه با افزایش سرمایه ۲۵ میلیون دلاری جز مهمترین زیرساختهای پزشکی آنلاین در آمریکا است. SteadyMD علاوه بر افراد، بر شرکتها و کمپانیهایی که خدمات سلامت دیجیتال عرضه میکنند هم تمرکز دارد و بدین صورت در تمام آمریکا توانسته خدمات آنلاین پزشکی نظیر آزمایشگاههای مجازی، داروخانه آنلاین، دستگاهها و تجهیزات پزشکی و مراقبتهای پزشکی مانند نوبتدهی و مشاوره را تأمین کند.
پیشرفت خدمات آنلاین پزشکی در ایران
ایران هم مانند هر کشور دیگری و همگام با جهان، به نیاز مبرم خود برای ایجاد زیرساختهای سلامت الکترونیک در کشور پی برد. در سال ۱۳۸۲ ایران چشمانداز ۲۰ سالهای را تصویب کرد که شامل توسعه ملی در چندین زمینه از جمله بهداشت و درمان بود. الزام به استفاده از سیستمهای اطلاعات بهداشت درمان و ایجاد سامانه پرونده الکترونیک سلامت (سپاس) و اتصال به شبکه ملی سلامت (شمس)، زیرساختی ارتباطی برای مراکز بهداشتی، تشخیصی و درمانی سراسر کشور فراهم میکند.
در دهه گذشته با توسعه فضای اکوسیستم در ایران، استارتآپهای حوزه سلامت هم رشد کرد. طبق آخرین تحقیقات میدانی حدوداً ۲۲۸ استارتآپ سلامت دیجیتال شناسایی شدهاست. این استارت آپها در حوزههای مختلف سلامت مانند آموزش سلامت و آگاهیبخشی عمومی در حوزه بهداشت فردی، ابزارهای تشخیصی، پرونده سلامت الکترونیکی، مشاوره پزشکی از راه دور، نوبتدهی اینترنتی، خدمات آنلاین دارو، آزمایش و تجهیزات پزشکی در کنار مراقبت از مردم و سبک زندگی است. البته به نظر میرسد پس از کرونا خدمات مراقبت از دور بر پایه خدمات الکترونیک گسترش یافته است و باید تعداد استارتآپهای سلامت دیجیتال را بیش از این درنظر گرفت.
دکترتو یکی از مهمترین استارتاپهای حوزه سلامت دیجیتال است که با حضور بیش از ۱۰۰۰۰ پزشک، توانسته نقش بزرگی در نوبتدهی اینترنتی و مشاوره آنلاین بازی کند.
دکترتو نمونه موفق ایرانی مشابه zocdoc
دکترتو به آدرس https://doctoreto.com، سامانه نوبتدهی اینترنتی و مشاوره تلفنی و متنی است که در سالهای اخیر علاوه بر این خدمات، با تست کرونا در منزل هم همراه با مردم ایران و سایر ایرانیان خارجنشین بوده است. دغدغه اصلی دکترتو، تسهیل دسترسی بیمار به پزشک است.
همانطور که احتمالاً شما هم تجربه کردهاید، صفهای نوبتگیری طولانی، مطبهای شلوغ و یا در دسترس نبودن دکتر در زمانی که نیاز مبرمی برای حضور اوست، از عمده تجربههای تلخ هر انسانی است که تابهحال بیمار شده است.
در ضمن همه افراد به خصوص ساکنین مناطق دوردست هم نیاز به دکتر خوب دارند. دکترتو با تسهیل روابط بیمار و دکتر توانسته به مانند ZOCDOC، سیستمی را آماده کند که شما با جستجوی تخصص و شهر و حتی نوع بیمه بتوانید نزدیکترین دکتر به خود را پیدا کنید.
علاوه بر تمامی خدمات آنلاین پزشکی، شاید یکی از مهمترین اهداف دکترتو که تا یک قدمی آن هم پیشرفته، تبدیل شدن به یک موتور جستجو است. منظور از موتور جستجو این است که افراد بتوانند با تکیه بر اطلاعات معتبر و بهروز، از دکترتو به عنوان مرجعی برای جستجو و پیدا کردن پزشکان استفاده کنند.
همانطور که در بالا هم اشاره شد، زاک داک هم از معتبرترین سایتهای نوبتدهی اینترنتی است که در کنار خدماترسانی به عنوان یک رسانه و موتور جستجو هم فعال است.
مقایسه دکترتو با برندهای برتر خارجی
یکی از مهمترین گامهایی که دکترتو به عنوان استارتاپ پیشگام در حوزه سلامت الکترونیک برداشته جلب اعتماد و گستردگی است. دلیل اهمیت این گام هم در مقایسه با برندهای برتر خارجی این بوده که دکترتو یکی از اولین شرکتهایی است که باید برای شروع و پیشرفت کار خود، اعتمادسازی و فرهنگسازی کند.
در این خصوص دکترتو با سیستم ارزشیابی جذابی شروع به کار کرد. بیماران بعد از ویزیت شدن توسط پزشکان، آنها از نظر تشخیص، صبوری، میزان انتظار و نوع رفتار و غیره میسنجند و به آنها امتیاز میدهند. علاوه بر آن، نظرات کاربران هم خود راهنمایی جامع برای سایر بیماران میشود.
همچنین دکترتو در مقایسه با سایر برندهای خارجی و ایرانی در حوزه خدمات آنلاین پزشکی، خدمات جامعتر و جغرافیایی گستردهتر را شامل میشود. به عنوان مثال دکترتو در کنار خدمات خود، مجله سلامتی هم دارد که قصد دارد با این روشها سطح عمومی سلامت را بالا ببرد.
چالش دریافت نوبت از مطبهای شلوغ
دریافت نوبت از مطب پزشکانی که که تقاضای بالایی برای دریافت نوبت دارند، بسیار سخت و طاقتفرسا است. به همین دلیل، گاهی اوقات نیاز است تا بیماران یا بستگان و دوستان آنها برای دریافت نوبت در زمان خاصی به مطب مراجعه کرده و نامنویسی کنند. این موضوع موجب ایجاد شلوغی در مطبها و تشکیل صف میشود که این فرایند برای مراجعان خوشایند نیست.
گاهی اوقات زمان تعیینشده توسط پزشک برای ویزیت دقیق نبوده و این موضوع باعث میشود تا زمان زیادی را بیماران در مطب منتظر بمانند. با شیوع ویروس کرونا و ضرورت فاصلهگذاری اجتماعی، تعداد افرادی که در یک مطب میتوانند منتظر بمانند نیز کاهش یافته است.
به همین علت نیاز به زمانبندی دقیقتر نوبتدهی حضوری به بیماران بیشتر حس میشود تا محدودیت فضای مطبها منجر به عدم رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و ابتلای افراد حاضر در مطب به کرونا نشود.
آینده خدمات پزشکی آنلاین
در شروع گفتیم، بدون اینترنت نمیتوان زندگی کرد. در پایان میگوئیم بدون خدمات پزشکی آنلاین دیگر نمیتوان به راحتی زندگی کرد.
گسترش اندازه بازار سلامت در جهان و ایران و سیاستگذاریهای جهانی نشاندهنده این است که تا چندین سال دیگر، آیندهای به جز سلامت الکترونیک برای خدمات پزشکی نمیتوان دید. ایران هم مسیر رشد خود را به سرعت طی میکند. در این مسیر استارتاپهای سلامت بیش از پیش جدی گرفته میشوند. دکترتو به عنوان یکی از مهمترین این استارتاپها با چالشهایی چون پرونده سلامت الکترونیک، نسخه الکترونیک دست و پنجه نرم میکند و بهنظر میٰسد به زودی با تمهیداتی که در نظر گرفته بتواند به یکی از منابع مرجع و بیگ دیتا در سلامت الکترونیک ایران تبدیل شود.
نظر شما