فضای شهرکرد برای نوروز آماده است؟

گردشگری از معیارهای مهم سنجش توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی-محیطی و نهادی شهر محسوب می‌شود و سنجش این شاخصه‌ها در حوزه گردشگری برای هر شهری ازجمله شهرکرد مطرح است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در طول ۲۵ سال گذشته، تعداد گردشگران بین‌المللی بیش از دو برابر شده است. گسترش گردشگری بین‌الملل ارتباط مستقیمی با نظم جغرافیای حمل‌ونقل دارد و مسافرت، همواره یک مشخصه مهم از نظام اجتماعی بوده است.

کاشفان برای آموختن و شناخت بیشتر مناطق جغرافیایی و بازارهای بالقوه و به‌منظور بهره‌برداری از منابع، همه دنیا را زیر پا می‌گذاشتند. با گذشت زمان و پیشرفت تجهیزات حمل‌ونقل، سفر کردن به شکل یک فعالیت جهانی درآمد که در محیطی سازمان یافته انجام می‌شد.

گردشگری در دنیای شلوغ و جدید امروزی، بیشتر حول تعطیلات سالیانه متمرکز و به طور واضحی قابل پیش‌بینی است.

در دسترس بودن و توسعه حمل‌ونقل از شاخصه‌های مهم توسعه گردشگری شهری است. شهرکرد به دلیل کوهستانی بودن و نداشتنِ توسعه فیزیکی، جزو شهرهایی به شمار می‌رود که با مشکل ترافیک شهری روبه‌رو است که موجب نارضایتی گردشگران از سیستم حمل‌ونقل عمومی می‌شود.

گردشگری به عنوان یک فعالیت اقتصادی، با سطح بالایی از کشش توصیف می‌شود. از آنجا که هزینه‌های حمل‌ونقل در سطح بین‌المللی و ملی قابل توجه است، در نتیجه تقاضای سفر تحت تأثیر نوسانات هزینه است. بنابراین زمانی که تعداد زیادی از مردم قصد دارند در شرایط کارآمد، سریع و کم‌خرج جابه‌جا شوند، حمل‌ونقل یک عامل کلیدی در صنعت گردشگری قلمداد می‌شود که به تقاضای زیرساخت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و حتی ملی اشاره دارد.

در ایجاد زیرساخت‌های شهری برای جذب و ماندگاری گردشگر، شهرکرد حرفی برای گفتن ندارد و تاکنون اقداماتی که انجام شده، نتیجه‌ای برای شهر نداشته است.

گردشگری یکی از پدیده‌های مهم فضایی شهر است. ارزیابی وضعیت و نحوه پیشرفت به‌سوی پایداری گردشگری موجب توسعه ابعاد اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، کالبدی-محیطی و نهادی در پهنه سرزمینی شهر می‌شود و لازمه رسیدن به پایداری در ابعاد مختلف آن وجود سنجه‌ها، شاخص‌ها و معیارهای سنجش گردشگری جهت تحلیل، ارزیابی و تبیین وضعیت پایداری گردشگری است.

ترافیک، جزو لاینفک زندگی امروزه انسان است. کمتر جامعه‌ای را می‌توان یافت که در قرن اخیر با مسئله ترافیک و مشکلات آن دست به گریبان نبوده باشد و تمام اقشار با این معضل و مشکل روزافزون درگیر هستند.

شهرکرد در حوزه ترافیک وضعیت مطلوبی ندارد و حتی خودروهای امدادرسان مانند آتش‌نشانی و اورژانس با معضل ترافیک شهری روبه‌رو هستند. در چنین شرایطی و با نزدیک شدن به سال جدید، سفرهای نوروزی در پیش است و کنترل و مدیریت صحیح ترافیک بر رفاه حال گردشگران تأثیر بسزایی دارد و باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

در گفت‌وگو با «محمدتقی جاپلقی» شهردار شهرکرد، تمهیدات و برنامه‌ها برای استقبال از بهار و ارائه خدمات به مسافران و گردشگران را جویا شدیم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

برای نوروز ۱۴۰۱ چه برنامه‌هایی دارید؟

با توجه به پیش بودن ایام نوروز و افزایش گردشگران و مسافران در نقاط مختلف کشور، اهمیت ارائه خدمات مطلوب به‌ویژه خدمات گردشگری دوچندان می‌شود و احساس رضایت گردشگران در ایام نوروز تا حد زیادی می‌تواند در مقوله جذب گردشگر مؤثر باشد.

رضایت گردشگران از سفر به شهرکرد، انگیزه حضور دوباره و زمینه‌سازی برای انتخاب استان به عنوان مقصد گردشگران را فراهم می‌کند؛ بنابراین با فرارسیدن نوروز و گسترش مسافرت‌ها، اجرای طرح‌های مختلف در راستای آرامش و دسترسی آسان مسافران به امکانات بر افزایش رضایتمندی گردشگران مؤثر و حائز اهمیت است.

با وجود کرونا از سفرهای نوروز استقبال می‌شود؟

پس از دو سال درگیری با ویروس کرونا و به دنبال واکسیناسیون عمومی و در صورت بهبود وضعیت، امکان مسافرت‌های نوروزی وجود دارد؛ بنابراین شور و اشتیاق مسافران برای سفرهای نوروزی پس از دو سال خانه‌نشینی به طور طبیعی بیشتر خواهد بود.

ارائه خدمات مطلوب می‌تواند موجب ثبت خاطرات زیبا و به یادماندنی برای گردشگران شود؛ همین موضوع در حرکت استان به سمت مقصد گردشگری شدن بسیار تأثیرگذار است.

برای معابر پرتردد و پر ترافیک شهر در نوروز چه برنامه‌ای دارید؟

یکی از نکات مهمی که در ایام نوروز باید مورد توجه قرار بگیرد، ترافیک شهرکرد است تا ساماندهی و بهبود عبور و مرور برای تعدادی از معابر سطح شهر انجام بگیرد. در این راستا باید طرح‌های ویژه‌ای را عملیاتی کنیم.

شهرکرد در نوروز محدودیت‌های ترافیکی دارد؛ در معابر شهری پرتردد یک‌طرفه کردن، مسدودسازی و نصب تابلوهای راهنمایی ضروری است و این مهم باید در دستورکار شورای ترافیک قرار بگیرد.

نیاز است محدودیت‌ها به مردم اطلاع‌رسانی شود؛ برای مسیرهای پرتردد، باید مسیرهایی جایگزین در نظر گرفت تا مشکلی برای دسترسی به مناطق و مکان‌های مختلف و عبورومرور وسایل نقلیه ایجاد نشود.

به منظور برنامه‌ریزی بهتر و کنترل ترافیک شهری در ایام نوروز، شهرداری شهرکرد با نیروی انتظامی و پلیس راهور در تعامل و همکاری است.

کد خبر 560642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.