کدام استان‌های بیشترین جرایم اینترنتی را دارند؟

رئیس پلیس فتا ناجا از افزایش کشفیات ۳۰درصدی جرایم فضای مجازی در سال‌جاری به نسبت سال پیش خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار وحید مجید در حاشیه اختتامیه دومین پویش مردمی کودکان سایبری در مقر ستاد پلیس فتا، اظهار کرد: برای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی درخصوص کودکان، نیاز به گفتمان‌سازی داشتیم؛ به همین دلیل پویش مردمی کودکان سایبری به مرحله اجرا درآمد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نظارت پلیس بر کسب‌وکارها در فضای مجازی و اینکه گفته می‌شود یک میلیون کسب‌وکار در این فضا فعال هستند، افزود: برخی از این کسب‌وکارها در پلتفرم‌های خارجی فعالیت هستند و برخی دیگر نیز در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند که تعدادی از آن‌ها مجوز وزارت صمت را نیز دریافت کردند و اصطلاحاً «ای نماد» دارند. در این خصوص طبق آمارهای ما بیش از ۹۱ هزار مورد از مشاغل «ای نماد» را دریافت کرده و به کسب‌وکار خود مشغول هستند.

رئیس پلیس فتا ناجا ادامه داد: ما نیز به عنوان پلیس فتا از کسب‌وکارها و فعالیت‌های قانونی حمایت می‌کنیم و البته لازم است که کاربران نیز موارد را رعایت کنند. در حوزه جرایم سایبری شایع‌ترین این موارد و کلاهبرداری‌های سایبری را نیز احصا کردیم و به شهروندان و صاحبان کسب‌وکار اعلام می‌کنیم.

وی افزود: مثلاً در مورد خریدوفروش‌های آنلاین استخراج الگوریتم و شیوه‌های کلاهبرداری توصیه‌ها و هشدارهایی را هم به کاربران و هم به دارندگان این مشاغل اعلام کرده‌ایم.

افزایش ۱۶ درصدی کشفیات جرایم سایبری

سردار مجید، درباره دستاوردها و کشفیات پلیس در سال ۱۴۰۰ گفت: کشفیات ما در حوزه جرایم سایبری به نسبت سال قبل ۱۶ درصد و دستگیری‌های ما نیز ۳۰ درصد افزایش داشته است. همچنین قدرت کشف پلیس فتا نیز با یک درصد افزایش در سال جاری از ۹۵ درصد به ۹۶ درصد رسید و این یعنی ۹۶ درصد از جرایم سایبری در کشور کشف می‌شود.

میانگین زمان رسیدگی به جرایم در پلیس فتا

وی درباره اینکه میانگین زمان رسیدگی به جرایم در پلیس فتا چه‌قدر است، گفت: بسته به نوع پرونده زمان رسیدگی به آن تفاوت دارد؛ اما تاکید ما بر این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید به پرونده‌ها رسیدگی شود.

رئیس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه وقوع جرم در فضای مجازی به نسبت سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشته است، گفت: در میان دستگیرشدگان ۷۶ درصد مجرمان مرد و ۲۴ درصد نیز زن بودند.

استان‌های دارای بیشترین جرم سایبری

وی درباره استان‌های دارای بیشترین جرایم سایبری در سال جاری گفت: تهران بزرگ با اختصاص ۱۱ درصد از کل جرایم کشور در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن خراسان‌رضوی با ۹ درصد، اصفهان با هشت درصد، شیراز با شش درصد و خوزستان با چهار درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین فرماندهی انتظامی ویژه کیش، استان سیستان‌وبلوچستان، خراسان‌شمالی، کهگیلویه‌وبویراحمد و لرستان دارای کمترین جرایم سایبری بوده‌اند.

سردار مجید، بیشترین جرایم سال جاری را مربوط به کلاهبرداری‌های اینترنتی توصیف کرد و گفت: امسال بیشترین افزایش کلاهبرداری را در حوزه خریدهای اینترنتی و لینک‌های آلوده داشتیم که به‌دنبال این هستیم تا از طریق سامانه اطلاع‌رسانی شرایطی ایجاد شود تا با همکاری دیگر دستگاه‌ها پیامک‌های رسمی به جای شماره با نوشته و متن یا اصطلاحاً «نامبرمسک» ارسال شود. این روش امکان جعل ندارد.

به گزارش ایمنا، با گسترش استفاده از رایانه‌ها و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، از برداشت از حساب تا جعل مدارک و دسترسی و سوءاستفاده از داده‌های خصوصی بسیار گسترش یافته است. به تمام مواردی که خلاف قانون در بستر اینترنت انجام شود، کلاهبرداری اینترنتی می‌گویند. با کسب اطلاعات در این باره می‌توان امنیت را تا حد زیادی بالا برد.

برخی از جرایم اینترنتی شامل مزاحمت‌های رایانه‌ای، کلاهبرداری اینترنتی، هک، نقض قانون کپی‌رایت، جعل داده‌ها، نفوذ سایبری و دسترسی غیرمجاز، سرقت سایبری، دسترسی غیرمجاز به داده‌ها، پخش فیلم و عکس یا اطلاعات شخصی در بستر فضای مجازی است.

کد خبر 560626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.