۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰
تهران و ریاض در مسیر تنش‌زدایی

بازگشایی مجدد سفارتخانه‌ها و دفاتر سیاسی میان دو کشور ایران و عربستان مستلزم برخی مقدمات است، در صورتی که مقدمات و مذاکرات دو جانبه به تفاهم برسد روابط میان دو کشور از سر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تاکنون چهار دوره مذاکرات میان ایران و عربستان به میزبانی عراق صورت گرفته که در این مذاکرات ایران آمادگی خود نسبت به بازگشایی سفارتخانه‌ها را اعلام کرده است، این در حالی است که مسئولان ایرانی اعلام کردند که توافقات بر سر بازگشایی سفارتخانه‌ها نهایی نشده است.

در حال حاضر دولت سیزدهم ارتباط با همسایگان را به عنوان اولویت مهم دنبال می‌کند، این یک سیاست هوشمندانه و مبتکرانه است و مذاکرات با عربستان هم در همین سیاست تعریف شده است. ایران از صلح و ثبات در منطقه و روابط حسنه با کشورهای مسلمان حمایت می‌کند.

روابط دو کشور مهم ایران و عربستان در حال احیا است و سفارتخانه‏‌ها در حال آماده شدن برای بازگشایی است و این امر آثار مهمی در کاهش تنش‌های منطقه‌ای و افزایش انسجام جهان اسلام دارد؛ نهادهای امنیتی و رسانه‌ها باید‬ مراقب رذالت صهیونیست‏‌ها و حماقت افراطیون باشند.

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با اشاره به برگزاری چهار دوره مذاکره بین تهران و ریاض در بغداد گفت: آنچه ما به عنوان موضع رسمی خود اعلام کردیم این است که هر زمان که طرف سعودی مایل باشد روابط دو کشور به حالت طبیعی بازگردد، ما آمادگی داریم و از بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌هایمان استقبال می‌کنیم البته شروط برای از سرگیری تعاملات فی‌مابین را نمی‌پذیریم.

ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود: عربستان در این اقدام پیش‌قدم بوده و اگر تمایل به برقراری روابط منطقی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، ایران هم پذیرا است و مشکلی از این جهت وجود نخواهد داشت؛ البته در مقام عمل باید شاهد رفتار و اقداماتی بود که ارتباطات با حُسن روابط دیپلماتیک را دنبال کند. سعودی‌ها باید سیاست مستقلانه خود را حفظ کنند و بپذیرند که امنیت منطقه تنها با همکاری و تعامل کشورهای منطقه تأمین می‌شود و تبادلات اقتصادی در چنین بستری انجام می‌گیرد.

بازگشایی سفارتخانه‌ها با توافق طرفین امکان‌پذیر است

سیدصباح زنگنه، کارشناس مسائل منطقه‌ای در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بازگشایی سفارتخانه‌ها با تهیه مقدمات و توافق دو کشور امکان‌پذیر است؛ از این‌رو باید هر دو کشور ایران و عربستان توافقات را بپذیرند.

وی ادامه می‌دهد: آغاز مجدد فعالیت سفارتخانه‌ها و دفاتر سیاسی میان دو کشور ایران و عربستان مستلزم برخی مقدمات است، در صورتی که مقدمات و مذاکرات دو جانبه به تفاهم برسد و زمینه‌های لازم فراهم شود روابط میان دو کشور از سر گرفته می‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای تاکید می‌کند: با توجه به توافق دو کشور برای بازگشایی سفارتخانه‌ها مشکل جدی در این راستا نخواهیم داشت؛ نه ایران ادعایی در سرزمین عربستان دارد و نه عرستان ادعایی در سرزمین ما دارد.

وی اضافه می‌کند: مسائل و مشکلاتی که در مرزهای دریایی میان ایران و عربستان وجود داشت تا حدودی برطرف شده است؛ از این‌رو ایران قصد براندازی حکومت عربستان را ندارد و عربستان هم نباید قصد براندازی حکومت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.

زنگنه تصریح می‌کند: نباید دو کشور علیه یکدیگر اقدامات منفی در جهت امنیت انجام دهند و باید در جهت حفظ امنیت منطقه با یکدیگر همکاری داشته باشند. بنابراین بازگشایی سفارتخانه‌ها و فراهم کردن زمینه‌ای برای روابط میان دو کشور ایران و عربستان به اهداف مورد نظر کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به صحبت‌های ولیعهد سعودی در خصوص توافقات هسته‌ای افزود: ایران قصد ساخت بمب و تسلیحات هسته‌ای را ندارد اما سخن بن سلمان، ولیعهد سعودی را باید به فال نیک بگیریم زیرا در منطقه تنها رژیم اسرائیل دارای تسلیحات هسته‌ای است و امیدواریم عربستان با ایران و بقیه کشورهای منطقه همکاری کند تا تسلیحات هسته‌ای در فلسطین اشغالی از بین برود و منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای شود.

ولیعهد سعودی با توجه به شرایط واقعیت‌ها را پذیرفته است

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان در این‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: عربستان سعودی در سالیان گذشته در زمینه سیاست خارجی منطقه در مسیر پر سنگلاخی گام برداشته و خود را گرفتار کرده است.

وی با بیان این‌که عربستان در عرصه‌های مختلف از جمله در یمن، تجهیز تروریست‌های تکفیری و جنگ علیه مردم عراق و سوریه، دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم در امور لبنان و نیز سیاست سرنگونی بشار اسد تحرکاتی ایجاد کرده است، ادامه داد: عربستان مسیر پر سنگلاخی را در سیاست خارجی طی کرده است؛ به گونه‌ای که در همه پرونده‌هایی که برای منطقه ایجاد کرد چیزی جز هزینه برای مردم و حتی خود عربستان برجای نماند.

کاردار پیشین ایران در عربستان تصریح کرد: عربستان در یک محاسبه کاملاً اشتباه تصور می‌کرد می‌تواند با همکاری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا امور منطقه را به دست بگیرد اما با کنار رفتن ترامپ از قدرت تمام اقداماتی که جوان کم سیاست‌دان حاکم بر سعودی برای خود درست کرده بود، بر باد رفت.

وی با بیان این‌که اکنون به نظر می‌رسد که محمد بن سلمان در یک مسیر عقلانی گام برمی‌دارد و صحبت‌های اخیر این ولیعهد سعودی واقع‌گرایانه است، ادامه می‌دهد: ایران و عربستان در طول تاریخ با یکدیگر همسایه بودند و این دو کشور باید در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند اما محمد بن سلمان قصد نداشت این موقعیت‌ها را بپذیرد. اکنون بنا به شرایط ولیعهد عربستان سعودی واقعیت‌ها را پذیرفته و صحبت‌های اساسی و مهمی برای گشایش در روابط داشته است.

دستمالچیان می‌گوید: در حال حاضر محمد بن سلمان بعد از اینکه در همه عرصه‌ها به بن‌بست رسیده است به این نتیجه رسید که باید با ایران از سر دوستی و صفا و صمیمیت بیرون بیاید، ایران هم همیشه با همسایگان خود دوست و برادر بوده است و هیچ‌گاه نسبت به همسایگان خود نگاه سوری نداشته و نخواهد داشت.

وی خاطرنشان می‌کند: پرونده منطقه‌ای مربوط به ایران و کشورهای منطقه است، اما چنانچه برجام به فرجام خوبی برسد تأثیرات مثبتی در ایجاد روابط بهتر با همسایگان خواهد داشت، این در حالی است که ایران همیشه در روابط با همسایگان ثابت‌قدم بوده است.

کد خبر 560195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.