۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۳
ویست به استقبال بهار می‌رود

ویست که یک‌سال است به جمع شهرهای ایران اضافه شده است، خود را آماده استقبال از بهار و مسافران نوروزی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ویست روستایی از توابع شهرستان خوانسار بود که بیست‌وهفتم اسفندماه سال ۹۹ براساس مصوبه هیئت وزیران از روستا به شهر تبدیل شد و نهم شهریورماه سال جاری، شهرداری این شهر توسط استاندار اصفهان به افتتاح رسید. براساس آمار سرشماری سال ۹۵، جمعیت شهر ویست ۲۵۰۰ نفر است و دشت‌های کم‌نظیر و زیبای این شهر می‌تواند در تمام طول سال پذیرای مسافران و گردشگران باشد.

شش ماه از تأسیس شهرداری این شهر می‌گذرد، ویست اکنون یک شهر و نیازمند اعتبارات لازم برای اجرای پروژه‌های عمرانی و شهری است. تاکنون تمهیداتی به منظور بهبود وضعیت فضاهای شهری ویست در نظر گرفته شده است و با توجه به ظرفیت‌های منطقه، شهرداری این شهر در آستانه سال جدید، اقداماتی را در راستای بهبود کیفیت زندگی شهروندان و استقبال هرچه بهتر از مسافران نوروزی انجام داده است. در گفت‌وگو با «حامد دستمزد» شهردار ویست، اهم اقدامات شهرداری در آستانه سال نو و تمهیدات در نظر گرفته شده به منظور بهبود وضعیت فضاهای شهر را جویا شدیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

برنامه‌های شهرداری ویست برای استقبال از بهار چیست؟

شهر ویست جدیدالتاسیس است. با توجه به امکاناتی که در اختیار داریم، محوطه‌ای را به پروژه‌های عمرانی به خصوص در حوزه فضای سبز شهری و زیباسازی شهر به ویژه ورودی‌های آن اختصاص دادیم؛ در این راستا در روز درختکاری مراسم کلنگ‌زنی چهار پروژه عمرانی همزمان با کاشت نهال در آرامستان قدیمی شهر انجام شد.

در هفته درختکاری و در آستانه نوروز، یک‌هزار اصله نهال درخت میوه و مثمر به همراه یک گلدان گل شب‌بو به شهروندان اهدا شد و کارکنان شبکه بهداشت و درمان، اداره جهاد کشاورزی، اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری با همراهی شهرداری اقدام به کاشت درخت کردند. سیستم آبرسانی با توجه به وضعیت و شرایط شهر ویست به صورت قطره‌ای انجام می‌پذیرد و زیرساخت‌های مناسب به منظور توسعه شبکه آبیاری در منطقه ایجاد می‌شود.

یک عدد کانکس ۹ متری تهیه شده است تا در حوزه مدیریت بحران، پسماند و ترافیک شهر فعال باشد و در صورت نیاز اطلاعاتی را در اختیار پلیس راهور قرار دهد. بروشور راهنما و نقشه گردشگری شهر و خدمات اسکان و اقامت، از بیست‌وپنجم اسفندماه تا شانزدهم فروردین‌ماه در ورودی شهر نصب و به مسافران و گردشگران اهدا می‌شود. در طرح استقبال از بهار نظافت و پاکسازی شهر مورد توجه قرار گرفته و بدین منظور، یک دستگاه نیسان برای حمل زباله تجهیز شده است که از نخستین روز فروردین‌ماه به صورت مستقر (روزهای فرد) با نظارت شهرداری، زباله‌های سطح شهر را جمع‌آوری می‌کند. با توجه به تمهیدات اندیشیده شده، مشکلات گذشته در حوزه پسماند وجود ندارد و جمع‌آوری زباله و نظافت شهر انجام می‌شود.

با مشخص شدن پیمانکار مربوطه، نصب ۹ عدد سرعت‌کاه در سطح شهر تا پایان هفته جاری انجام خواهد شد و لکه‌گیری معابر در آستانه نوروز با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان انجام می‌شود که امیدواریم این طرح در هفته آتی و تا ایام عید نوروز به پایان برسد. همچنین علائم ترافیکی و چراغ‌های چشمک‌زن و هشدار با باتری خورشیدی و سولار کاملاً مستقل از شبکه برق که با استفاده از انرژی پاک و بدون وابستگی به سیستم شبکه برق شهری کار می‌کند، در سطح شهر تعبیه شده است.

آب‌نمای میدان ورودی شهر به‌صورت نورپردازی شده و ریتمیک با نازل‌های مخصوص و با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیون تومان به صورت مدرن انجام می‌شود؛ همچنین از هفته گذشته رنگ‌آمیزی جداول شهر در حال تکمیل است و پس از نصب سرعت‌کاه‌ها، خط‌کشی‌های ترافیکی برای نخستین بار انجام می‌شود.

کلنگ‌زنی کدام پروژه‌های عمرانی شهر انجام شده است؟

کلنگ‌زنی و اعلام آغاز عملیات اجرایی چهار پروژه عمرانی انجام شده است که نخستین پروژه، تعریض پل‌های ورودی و جاده ورودی شهر از هشت متر به ۲۵ متر است. دومین پروژه، ایجاد و طراحی ویژه آب‌نما و سازه قرآنی به صورت آب‌نما و حوض‌های مخصوص به صورت آبشار پرده‌ای، همراه با نورپردازی در ورودی شهر انجام می‌شود.

پروژه سوم، محوطه‌سازی و تبدیل آرامستان قدیمی و کهن شهر به محوطه استراحت‌گاهی و محوطه ورزش صبحگاهی است و پروژه چهارم، بهسازی و ساماندهی آرامستان و گلزار شهدای شهر است که با جدول‌کاری، ایجاد پارکینگ و محوطه‌سازی انجام می‌شود.

اعتبار در نظر گرفته شده برای انجام این پروژه‌ها بیش از دو میلیارد تومان است که با توجه به سردسیر بودن منطقه نسبت به دیگر مناطق استان، ۴۰ روز از نظر کار عمرانی عقب هستیم؛ اما علی‌رغم این شرایط اقدامات زیربنایی طبق برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است.

ایجاد پارکینگ‌های خودرو، آسفالت و زیرسازی نیز سال آینده انجام می‌شود که تا قبل از هفته دولت یا در هفته دولت به اتمام می‌رسد. همچنین حدود ۱۵ هزار مترمربع از معابر خاکی شهر ویست برمبنای اولویت، قدمت و فرعی و اصلی بودن با سهمیه قیر تعبیه شده به مبلغ یک میلیارد تومان، زیرسازی و آسفالت خواهد شد.

بودجه سال آینده شهرداری ویست چه میزان است؟

بودجه‌نویسی امسال ویست به دلیل جدیدالتاسیس بودن شهر، متفاوت بود. بودجه نیمه دوم سال، از زمان تأسیس شهرداری تا پایان سال ۱۴۰۰ با توجه به پیش‌بینی‌ها دو میلیارد تومان در نظر گرفته شد و کلیه دیون شهرداری تسویه شده است. این میزان اعتبار با تراز مثبت به سال آینده انتقال پیدا خواهد کرد. بودجه سال ۱۴۰۱ نیز برمبنای چهار میلیارد تومان تدوین و تصویب شده است.

با توجه به دریافت شناسه حقوقی سامانه اینترنتی شهرداری در هفته آینده، این سامانه به‌طوررسمی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و شهروندان می‌توانند کلیه اخبار و اطلاعات شهرداری را از این سایت دریافت کنند.

کد خبر 560046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.