علائم سرطان تخمدان را جدی بگیرید/سرطان تخمدان هشتمین سرطان زنان ایرانی

محققان نسبت‌به بارزترین نشانه ابتلا به سرطان تخمدان هشدار می‌دهند و تاکید می‌کنند زنان علائم این بیماری را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و به نقل از دیلی‌میل، محققان هشدار می‌دهند که سه چهارم زنان نمی‌دانند نفخ یکی از علائم اصلی سرطان تخمدان است.

نتایج به دست آمده از نظرسنجی یک هزار زن نشان می‌دهد که ۶۸ درصد از آن‌ها بی‌اطلاع بودند که درد شکم یکی از علائم اصلی سرطان تخمدان است. این نظرسنجی نشان داده است که حدود ۴۰ درصد از زنان به اشتباه معتقد بودند که سرطان تخمدان با غربالگری سرطان دهانه رحم قابل تشخیص است.

نشانه‌های اصلی سرطان تخمدان

سرطان تخمدان نوعی از سرطان است که از تخمدان شروع می‌شود؛ این بیماری منجربه ایجاد سلول‌های غیرعادی می‌شود که توانایی حمله یا گسترش به دیگر بخش‌های بدن را دارند. نواحی که احتمال گسترش سرطان به آن‌ها وجود دارد شامل دیواره شکم، غدد لنفاوی، ریه‌ها و کبد می‌شود.

براساس شواهد موجود، نفخ، درد لگن، تورم شکم از بارزترین نشانه‌های ابتلاء به سرطان تخمدان است. سرطان تخمدان منجربه مرگ حدود یک سوم زنان در سال اول پس از تشخیص می‌شود و اغلب در مراحل پایانی تشخیص داده می‌شود.

کارشناسان تاکید می‌کنند خطر ابتلاء به سرطان تخمدان در کسانی که بیشتر تخمک‌گذاری می‌کنند بیشتر است؛ بنابراین کسانی که هیچ وقت فرزندی نداشته‌اند در معرض خطر بالاتری هستند. همچنین کسانی که تخمک‌گذاری آن‌ها در سنین پایین‌تری آغاز می‌شود یا در سن بالاتری یائسه می‌شوند نیز در معرض چنین خطری هستند.

سرطان تخمدان، ۱.۷ سرطان‌های جهان را تشکیل می‌دهد

به گزارش ایمنا، بنا بر آماری که انجمن تحقیقات سرطان آمریکا درباره سرطان‌های شایع سال ۲۰۱۸ میلادی منتشر کرده است، سرطان تخمدان با ۲۹۵ هزار و ۴۱۴ مورد ابتلاء و ۱.۷ درصد از آمار کل سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد. کارشناسان معتقدند شیوه زندگی ناسالم، تغذیه ناسالم و عوامل محیطی ازجمله علل بروز و شیوع سرطان در میان مردم جهان است. همچنین بنا بر اعلام مرکز بین‌المللی تحقیقات سرطان در سال ۲۰۱۴، آلودگی هوا یکی از عوامل سرطان‌زا است.

سالانه بیش از ۴۰ هزار نفر در ایران بر اثر ابتلاء به انواع سرطان می‌میرند و از این میان، سرطان تخمدان دارای رتبه هشتم سرطان در زنان ایرانی است که هر ساله به تقریب یک هزار و ۸۵۰ نفر به آن مبتلا می‌شوند؛ یعنی از هر ۱۰۰ هزار نفر پنج نفر. در سرطان تخمدان با نوعی از بیماری روبه‌رو هستیم که بالقوه درمان‌پذیر است و هرچه شناسایی بیماری زودتر اتفاق افتد، درمان به شکل موثرتری دنبال می‌شود؛ اما متأسفانه تست تشخیص زودهنگام و غربالگری مشخص شده‌ای برای سرطان تخمدان وجود ندارد.

کد خبر 559019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.