ساخت تجهیزات نمک‌زدایی پایدار در پرتغال

مردم پورتو، دومین شهر بزرگ پرتغال پس از لیسبون، طی زمستان ۲۰۲۲، خشکسالی شدیدی را تجربه کردند که همین امر، مدیران شهر را به ایجاد تجهیزاتی پایدار برای نمک‌زدایی در شهر سوق داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ماه فوریه در پرتغال به عنوان خشک‌ترین ماه سال طی یک قرن اخیر ثبت شد و حتی شدت خشکسالی در آن از نرخ ۷۷ درصدی سال ۲۰۰۵ نیز تجاوز کرد. در واقع، بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، میزان خشکسالی در ماه فوریه امسال در سراسر پرتغال به ۹۱ درصد رسید که این اتفاق، تهدید بزرگی برای کشور به‌شمار می‌رود. محققان این پدیده را در دست کم شش دهه اخیر بی‌سابقه دانسته‌اند، ضمن این‌که گرمای ناشی از تغییرات اقلیمی در فصل زمستان بر نگرانی آن‌ها از بحرانی‌تر شدن وضعیت در پرتغال افزوده است.

در این راستا، رئیس مؤسسه علم و نوآوری در رشته‌های مهندسی مکانیک و صنعتی پورتو مدعی شده است که گروهی از خلاقان مؤسسه، یک سیستم نمک‌زدایی فشرده و پایدار ایجاد کرده‌اند که قابلیت تبدیل آب شور به آب آشامیدنی را دارد. این افراد، آب دریا را منبعی بسیار باارزش برای پرتغال فرض کرده‌اند و در نظر دارند از آن به بهترین شکل ممکن برای رفع کم‌آبی سراسر کشور بهره برند.

ساخت تجهیزات نمک‌زدایی پایدار در پرتغال

سیستم جدید نمک‌زدایی پورتو از انرژی گرمایی خورشیدی و فناوری تراکم بخار برای تبدیل آب شور دریا به آب قابل آشامیدن بهره می‌گیرد. اگرچه این استراتژی می‌تواند در حل بحران کم‌آبی کشور بسیار اثربخش باشد، با این حال مستلزم صرف هزینه‌های بسیار بالا است که البته بهره‌وری از فناوری می‌تواند تا حد زیادی موانع موجود را از میان بردارد و هزینه‌ها را نیز کاهش دهد.

یکی از سیستم‌های جدید نمک‌زدایی در پورتو به طور آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت که تبعات مثبت آن، مدیران را به سرمایه‌گذاری برای ایجاد نمونه‌های بیشتر سوق داده است.

کد خبر 558359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.