علل خروج دود آبی از اگزوز

یک کارشناس‌ارشد مکانیک گفت: خروج دود آبی از اگزوز نشان‌دهنده روغن‌سوزی خودرو است؛ درواقع اگر سوپاپ که در فرآیند احتراق خودرو نقش دریچه را دارد دچار مشکل شود، اندکی روغن به فضای احتراق داخلی وارد شده و با سوختن آن، دود آبی از اگزوز خارج می‌شود.

هادی طوقیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه یکی از دلایل خروج دود سیاه سایش رینگ‌های نصب شده بر پیستون است، اظهار کرد: بر اثر همین موضوع با گذشت زمان رنگ دود به آبی نیز تغییر می‌کند.

وی افزود: خروج مستمر دود آبی از اگزوز می‌تواند نشان‌دهنده فعالیت بیش از حد خودرو یا استفاده اشتباه از آن (حرکت پرفشار یا گاز بیش از حد) محسوب شود؛ درواقع حرکت پرگاز باعث می‌شود ترتیب انبساط و انقباض داخل محفظه به هم بخورد و دود آبی از اگزوز خارج شود.

دلایل خروج دود آبی از اگزوز

این کارشناس ارشد مکانیک ادامه داد: خروج دود آبی از اگزوز نشان‌دهنده روغن‌سوزی خودرو است؛ درواقع اگر سوپاپ که در فرآیند احتراق خودرو نقش دریچه دارد، دچار مشکل شود روغن به فضای احتراق داخلی وارد شده و با سوختن آن دود آبی از اگزوز خارج می‌شود.

وی به دلیل دیگر خروج دود آبی اشاره کرد: یکی از دلایل عمده خروج دود آبی فرسودگی مجموعه رینگ و پیستون است؛ اگر این قطعه دچار سایش یا شکستگی شود به دلیل اینکه وظیفه آب‌بندی را بر عهده دارد، روغن به راحتی به محفظه احتراق وارد شده و سوختن آن منجر به خروج دود آبی می‌شود.

طوقیان اضافه کرد: دلیل دیگر خروج دود آبی بیش از حد بودن مقدار روغن موتور است که همین موضوع باعث نشت روغن به محفظه احتراق و در نتیجه خروج دود آبی از اگزوز می‌شود.

نحوه شناسایی علت خروج دود آبی از اگزوز

وی در رابطه با نحوه شناسایی علت خروج دود آبی از اگزوز گفت: اگر با فشردن پدال گاز و افزایش دور موتور خروج دود آبی از اگزوز متوقف یا کاهش یافت، مشکل از سوپاپ‌ها است و هزینه تعمیر خودرو کمتر خواهد بود، اما اگر دود به صورت مستمر ادامه داشت مشکل از رینگ و پیستون است.

اقدامات مکانیک برای شناسایی مشکل خودرو

این کارشناس ارشد مکانیک گفت: هنگامی که برای رفع مشکل خودرو به مکانیک مراجعه می‌کند در ابتدا سطح روغن بررسی می‌شود و اگر سطح آن کم‌تر از حد عادی بود، معمولاً به آن روغن اضافه کرده و پس از چند روز دوباره سطح روغن را بررسی می‌کند.

وی افزود: در بررسی مجدد اگر سطح روغن پایین باشد مکانیک متوجه می‌شود که مشکل از رینگ و پیستون یا در شرایط بهتر مشکل از سوپاپ و سر سیلندر است؛ البته خروج دود آبی در خودروهای توربو شارژ می‌تواند به علت خرابی پره‌ها باشد.

کد خبر 557476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.