انقلاب اسلامی با شعار عدالت علوی ایجاد شد/حضرت علی (ع) عصاره رسالت همه انبیا است

یک استاد حوزه و دانشگاه بابیان اینکه ظرفیت امام علی(ع)، ظرفیت اسلام، تمدن اسلام و همه دنیا است، گفت: اگر گذاشته بودند تا مکتب، فهم و عشق علی(ع) منتشر شود بشریت نجات پیدا کرده بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تولد حضرت علی (ع) در سیزدهم رجب سال ۳۰ عام الفیل، در شهر مکه معظمه و در خانه خدا واقع شد. تولد در خانه خدا، فضیلتی ویژه حضرت علی (ع) است و خدای متعال تنها وی را به چنین امتیازی کرامت داد به‌طوری‌که نه پیش از او و نه پس از او، برای هیچ کسی چنین فضیلتی پدید نیامده است.

علامه امینی به تفصیل پیرامون ولادت حضرت امام علی (ع) در کعبه صحبت کرده و از جمله از حاکم نیشابوری عالم برجسته اهل سنت، در کتاب مستدرک علی الصحیحین نقل می‌کند که گفته است: «اخبار به تواتر رسیده که فاطمه دختر اسد، امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب کرم‌الله وجهه را در درون کعبه زایید» و از گنجی شافعی در کتاب «کفایه» نقل کرده که از طریق ابن نجار از حاکم نیشابوری روایت کرده که گفته است: «امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) در مکه در خانه خدا، شب جمعه سیزدهم ماه رجب، ۳۰ سال گذشته از عام‌الفیل متولد شد. نه قبل و نه بعد از وی مولودی در بیت‌الله‌الحرام جز او متولد نشد و این کرامتی برای آن حضرت بود به خاطر مقام با عظمت او بود.»

بدون شک بررسی همه ابعاد شخصیتی حضرت علی (ع) امری محال و غیرممکن است چراکه امیرالمومنین دارای ابعاد شخصیتی فراوانی بودند.

آنچه می‌خوانید گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، استادیار گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی درباره زوایای مختلف و تأثیر شخصیت برجسته حضرت امام علی (ع) در تاریخ اسلام است.

درباره ظرفیت‌های شخصیتی حضرت امام علی (ع) توضیح دهید.

حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) شخصیت عظیمی است که به اندازه همه تاریخ اسلام ظرفیت دارد و پوشش می‌دهد. طبق آیه قرآن، حضرت امیر، نفس پیامبر اکرم (ص) است؛ پیامبر (ص) بانی اسلام، الگوی تمام و اسوه بود که حضرت امیرالمومنین علی (ع) نیز اسوه تمام بود. اگر پیامبر، اخلاق غیر قابل توصیف داشتند قطعاً درباره حضرت امیرالمومنین نیز می‌توان همین موضوع را مطرح کرد.

قرآن فرمود: "پیامبر از روی هوا حرف نمی‌زد و هر چه می‌گوید از طرف خداست" بنابراین قطعاً حضرت امیرالمومنین نیز همینطور است. اگر پیامبر اسلام (ص) اولین مؤمن بود و طبق آیه سوره بقره، ایشان اولین مؤمن به دین خود بود، در کنار او امیرالمومنین حضرت علی (ع) اولین مسلمانی بود که وقتی جبرئیل در غار حرا نازل شد اولین پیام را رساند. امیرالمومنین نیز در نهج‌البلاغه فرمود همه چیز که به پیامبر نازل می‌شد را می‌شنیدم.

حضرت علی (ع) در پایه گذاری تمدن بزرگ اسلام چه نقشی داشتند؟

پیامبر اکرم (ص) در لیله المبیت تصمیم گرفت تحولی ایجاد کرده و به مدینه هجرت کند و با هجرت خود پایه‌گذار یک تمدن بزرگ اسلامی شود. لیله المبیت با امیرالمومنین ایجاد شد، امیرالمومنین در بستر پیامبر خوابید تا پیامبر هجرت کند.

از سوی دیگر وقتی پیامبر اسلام (ص) در یوم الدار تصمیم گرفت که دعوت خود را بعد از سه سال علنی کند، در نخستین جلسه با سران قریش به منظور دعوت آن‌ها به اسلام گفت: جانشین من علی است. آن روز که هنوز کسی مؤمن نشده بود، اما پیامبر جانشین خود را مشخص کرد و در حج آخر در یوم‌الغدیر اعلام کرد که جانشین من علی است. خدا به پیامبر فرمود که ضمانت دین و بیمه دین را به مردم اعلام کند و آیه نازل شد که امروز روز ناامیدی، دشمن است و دیگر دشمن نمی‌تواند دین را از بین ببرد.

وقتی که شخصیت امیرالمومنین به‌عنوان علمدار بعد از پیامبر اکرم (ص) معرفی شد، خداوند در قرآن فرمود که امروز، روز ناامیدی کفر است و قرآن وعده داد که با وجود علی نترسید.

۲۵ سال جهل مردم و امّت نسبت به امیرالمومنین باعث شد تا ایشان خانه‌نشین شود. قرآن می‌فرماید که "وجود علی در همین دنیا دین را تضمین می‌کند." بنابراین ظرفیت امیرالمومنین، ظرفیت اسلام، تمدن اسلام و همه دنیا است.

خانه نشینی حضرت علی (ع) چه انحرافی در تاریخ اسلام ایجاد کرد؟

حضرت علی (ع) عصاره رسالت همه انبیا است و اگر ۲۵ سال جهل مردم نسبت به ایشان اتفاق نمی‌افتاد امروز جهان اسلام این طور خوار و ذلیل و دچار ضعف و ناتوانی مقابل استکبار نبود. هر چه ما امروز مشکل داریم در واقع ناشی از آن انحراف تاریخی بود که حضرت علی (ع) را کنار زدند و در واقع خدا را کنار زدند. آن روزی که حضرت علی (ع) را خانه‌نشین کردند تمام آیاتی که در شأن ایشان آمده بود را کنار گذاشتند بنابراین بزرگ‌ترین انحراف تاریخ، جهل امت نسبت به شخصیتی بود که خدا او را مساوی با همه دین و اسلام معرفی کرد.

در طول بیش از چهار سال، سه جنگ خانمان سوز داخلی علیه حضرت علی (ع) ایجاد کردند. همان افراد خشک مقدس که پینه بر پیشانی داشته و افتخار داشتند که دین دارند و در کنار پیامبر (ص) بودند روی حضرت علی شمشیر کشیدند و آن انحراف بزرگ را ایجاد کردند که امروز آن جدایی بعد از هزار و ۴۰۰ سال اسلام را گرفتار کرده است. اگر گذاشته بودند تا مکتب علی، فهم علی، عشق علی منتشر شود، بشریت نجات پیدا کرده بود.

تأثیر معارف امیرالمومنین در دیگر مذاهب چگونه بوده است؟

در دنیا هر فردی معارف امیرالمومنین علی (ع) را بخواند و مطالعه کند متواضع خواهد شد. جورج داق مسیحی یکی از غیر مسلمان‌هایی است که درباره مقام شخصیت امیرالمومنین نوشته است که "وقتی که نهج‌البلاغه را خواندم تمام وجودم عشق به علی شد" و با توجه به همین تأثیر، کتاب "امام علی صدای عدالت انسانی" را نوشت.

چگونه می‌توان شخصیت امیرالمومنین را در تاریخ تصویر کرد؟

بحث درباره امام علی (ع) در تاریخ اسلام، گمشده بسیار بزرگی است و آن انحراف تاریخی باعث شده تا امروز اطلاعات و معارف ما از امام علی (ع) عقب افتد درحالی‌که اگر امام علی (ع) در جایگاه خود قرار می‌گرفت و علیه اولاد امیرالمومنین این طور مظلومانه در تاریخ توطئه و شکنجه نمی‌شد امروز وضعیت دین قطعاً بهتر از شرایطی بود که ما در آن قرار داریم.

بنابراین اگر بخواهیم شخصیت امیرالمومنین علی (ع) را در تاریخ تصویر کنیم اصلاً امکان پذیر نیست چراکه در بسیاری از زمینه‌ها انحرافی را ایجاد کردند که تحلیل‌ها را از ما گرفته است و نمی‌توانیم آنچه باید را بگوییم و همواره مجبور هستیم در شرایط تقیه و تقریر، بسیاری از مسائل را کتمان کنیم و حقایق تاریخی را نگوییم.

چگونه می‌توانیم امروز به مکتب حضرت علی (ع) کمک کنیم؟

بعد از هزار و چهارصد سال، هدف و پیام انقلاب اسلامی این بود که مکتب امیرالمومنین را احیا کند. اگر به سال‌های قبل از انقلاب و در شرایط حاکمیت پادشاهان، تجدد و فشاری که در ایران حاکم بود بازگردیم، متوجه می‌شویم که مردم انقلاب کردند چراکه به دنبال عدل علی بودند و انقلاب اسلامی با شعار عدل علی و ایجاد مقدمه ظهور فرزند علی به میدان آمد.

اگر ما در روزی که امیرالمومنین را خانه‌نشین کرده بودند حاضر بودیم آرزوی ما این بود که با حضرت همراه شده و به او کمک می‌کردیم. یقیناً امروز کمک به انقلاب اسلامی با همه مشکلات، کمبودها و فشارهایی که علیه این انقلاب وجود دارد، کمک به مکتب امیرالمومنین و کمک به مسیر علی، حقانیت علی، مشروعیت علی و کمک به آن چیزی است که امیرالمومنین به دنبال آن بود و انشاالله همه دست به دست هم دهیم تا این انقلاب حفظ و به طلوع خورشید ولایت عظما متصل شود.

کد خبر 555698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.