حفظ حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شاخص کل

پس از آنکه شب گذشته دولت آمریکا برخی معافیت‌های تحریمی برای ایران در نظر گرفت تا فرایند توافق تسهیل شود، موج نگرانی در بازار ایجاد شد، با این وجود رفتار بازار متعادل بود. شاخص کل در روز جاری به کمک نمادهای بانکی بود رشد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تعداد نمادهای منفی نسبت به هفته میانگین هفته گذشته بیشتر شده و شاخص کل نیز تغییرات محدودی داشته است، در بازار فرابورس کمی وضعیت بهتر بود و تعداد نمادهای مثبت از منفی بیشتر بود، بازار در ابتدای کار روند صعودی و در نیمه دوم روند نزولی در پیش گرفت.‌

حفظ حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شاخص کل

شاخص‌ها

حفظ حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شاخص کل

تغییرات شاخص‌کل و هم‌وزن در روز جاری

حفظ حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شاخص کل

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد سه هزار و ۲۶۰ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۳۰۷ واحدی در سطح ۳۳۲ هزار و ۷۱۱ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۲۵ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۰.۰۹ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۳۵

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۴۱

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۳۶ واحدی به سطح ۱۷ هزار و ۶۲۴ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۲۱ درصد کاهش یافت.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۲۵

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۱۱

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۶ هزار و ۲۷۴ و ۷۶ هزار و ۶۹۹ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد و ۴۷۶ و دو میلیارد و ۸۰۷ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

تثبیت یک کندل دیگر بالای سطح حمایتی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد.

حفظ حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شاخص کل

اخبار بازار

مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص تعیین‌تکلیف عرضه سهام سرخابی‌ها گفت: برخی مراحل برای تکمیل فرآیند عرضه سهام، باقی‌مانده که اگر به صورت منظم پیش برود، طی هفته‌های آتی شاهد درج نماد و عرضه سهام سرخابی‌ها در بازار پایه فرابورس هستیم.

وی افزود: بعد از درج نماد سرخابی‌ها در فرابورس، مجوز افزایش سرمایه آنها از سازمان بورس اخذ می‌شود و منابع تجمیع شده از عرضه سهام این دو باشگاه برای تجدید ساختار مالی و نیز بهبود وضعیت باشگاه‌ها وارد حساب آنها می‌شود. اکنون با توجه به حسابرسی صورت‌های مالی این باشگاه‌ها، باید قیمت سهام آنها در هیأت واگذاری تعیین‌تکلیف شود. بر این اساس به احتمال زیاد تا هفته آینده قیمت سهام سرخابی‌ها مشخص خواهد شد.

نرخ بهره بین بانکی با کاهش ۰.۰۶ درصدی به ۲۰.۳۹ درصد رسید، طبق مصوبات دولت این نرخ باید به زیر ۲۰ درصد کاهش یابد.

حفظ حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شاخص کلحفظ حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شاخص کل

اخبار شرکت‌ها

ذوب: ذوب آهن اصفهان امروز ۲,۴۸۴ تن تیرآهن ۲۴و۲۷ در بورس کالا با قیمت پایه ۱۴۴,۰۰۰ ریال عرضه کرد. ۱,۲۴۲ تن آن تا قیمت ۱۴۴,۵۳۸ ریال رقابت شد که ۰.۴ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات امروز، کل محصول عرضه شده با قیمت میانگین ۱۴۴,۴۸۴ ریال مچ شد که ۲.۹ درصد کم‌تر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۹ بهمن است.

خفولا: گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی، توسعه سرمایه گذاری و استفاده از فرصت‌های موجود در بازار سرمایه، خرید ماشین آلات و احداث زمین شهرک فولاد که در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

جم: با عنایت به تغیرات در هیئت مدیره شرکت پتروشیمی جم از مرداد ماه ۱۴۰۰ تاکنون و عدم تعیین مدیرعامل و لذا عدم امکان ثبت صورتجلسه مربوط به معرفی اعضای جدید در اداره ثبت شرکت‌ها، این شرکت تاکنون موفق به ثبت نهایی افزایش سرمایه خود نشده است لازم به ذکر است که پیگیری‌های لازم صورت پذیرفته و انشاالله به زودی این فرآیند نهایی خواهد شد. مراتب جهت استحضار ایفاد می‌شود.

مرقام: فروش شش دانگ یک باب واحد اداری واقع در شهر تهران - مطهری طبق آگهی در روزنامه‌های همشهری و دنیای اقتصاد مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۶ درج شد. همچنین قیمت پایه ساختمان فوق ۵۳۶،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال (پانصد و سی و شش میلیارد ریال) ارزیابی شده است.

بازار جهانی

نفت

قیمت نفت در معاملات هفته گذشته در واکنش به نشست اوپک پلاس تا ۹۳ دلار افزایش پیدا کرد که به بالاترین قیمت از آگوست ۲۰۱۴ تاکنون است. در نشست روز چهارشنبه اوپک پلاس، اعضای این گروه بر سر افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه‌ای توافق کردند. اعضای اوپک پلاس در ماه دسامبر ۱۲۲ درصد به برنامه کاهش تولید پایبند بوده اند. تقاضا تقویت شده و عرضه باتوجه به کمبود سرمایه گذاری، نتوانسته تقاضا را پوشش دهد که همین امر زمینه رشد قیمت را فراهم کرده است. سطح ذخایر نفت نیز در سطح پایینی قرار دارد. با توجه به مسائل بنیادی سمت عرضه و تقاضا، قیمت نفت انرژی لازم برای رسیدن به ۱۰۰ را دارد.

ذخایر نفت آمریکا در حالی که انتظار می‌رفت افزایش پیدا کند، ۱ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد و به ۴۱۵.۱ میلیون بشکه رسید. ذخایر نفت آمریکا حدود ۹ درصد زیر متوسط ۵ ساله اخیر قرار دارد. واردات نفت آمریکا به طور متوسط ۷.۱ میلیون بشکه در روز بوده که حدود ۰.۸ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است. واردات نفت آمریکا در طول ۴ هفته گذشته ۶.۵ میلیون بشکه بوده که ۹.۶ درصد بالاتر از مدت زمان مشابه سال گذشته بوده است.

بازار به تحولات اکراین نیز توجه دارد. در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند عرضه نفت مختل خواهد شد اگرچه روسیه اعلام کرده به فکر حمله به اوکراین نیست.

افزایش قیمت نفت در نتیجه کمبود عرضه، فشارهای تورمی را تشدید خواهد کرد که این می‌تواند بانک‌های مرکزی را مجبور به افزایش نرخ بهره کند. افزایش نرخ بهره منجر به کند شدن رشد اقتصاد و در نتیجه کاهش تقاضا برای نفت خواهد شد. با توجه به این سناریو، انتظار می‌رفت قیمت نفت در فصل چهارم ۲۰۲۲ کاهش پیدا کند.

آلومینیوم

تحرکات مثبت آلومینیوم بالای کانال ۳،۰۰۰ دلار ادامه دارد. آلومینیوم با شتاب به سمت کانال ۳،۱۰۰ دلار در حرکت است و در این هفته هم عدد ۳،۰۸۹ دلار را ثبت نمود. محدودیت‌های مربوط به عرضه این فلز ناشی از مشکلات و بحران انرژی در کشورهای اروپایی و چین از قیمت آلومینیوم حمایت کرده است. در این هفته با توجه به تعطیلات سال نو چین و تعطیلی بازارها معاملات چندان پررنگ نبود. اما در هفته آتی با توجه به بازگشایی بازار چین انتظار می‌رود تقاضای جدیدی به بازار تزریق شود و از افزایش قیمت آلومینیوم حمایت کند. بحران انرژی در اروپا و چین تولیدات را محدود کرده است و این خود عاملی است که رشد قیمت‌ها را تشدید می‌کند. موجودی‌های آلومینیوم نیز هم چنان در کمترین سطح خود قرار دارد. پیش بینی قیمت برای این فلز با توجه به تقاضای خوب و بی ثباتی عرضه روند صعودی را نشان می‌دهد.

ورق گرم

قیمت ورق گرم CIS این هفته ۸۱۰ دلار گزارش شده و نسبت به هفته قبل رشد ۲۵ دلاری داشته است.

شرایط در بازار آسیا در هفته اخیر صعودی بوده است. در این منطقه افزایش قیمت مواد خام، سیاست‌های پولی و مالی انبساطی در چین و ویتنام، انتظارات برای کاهش عرضه ورق گرم در آسیا و همچنین تقاضای مناسب بعد از تعطیلات سال نو، از رشد قیمتی حمایت می‌کند. در هفته اخیر با فرارسیدن تعطیلات سال نو چین، کارخانه‌های این کشور فعالیت نداشتند، بعد از اتمام تعطیلات نیز تولیدکنندگان، تولیداتشان را برای بهبود شرایط آب و هوا تا قبل از المپیک زمستانی کاهش خواهند داد. تولیدکنندگان ورق گرم در اروپا، به دنبال افزایش هزینه‌های تولید و لجستیک، افزایش قیمت کالای وارداتی و رشد تقاضا، قیمت‌های پیشنهادی‌شان را افزایش دادند. تقاضا اما محدود بود، خریداران اروپایی به اندازه کافی موجودی داشتند و منتظر به ثبات رسیدن قیمت‌های پیشنهادی شدند.

نگاهی به بازارهای جهانی

مهم‌ترین رویدادهای هفته گذشته، نشست تعیین نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس، اروپا، نشست اوپک پلاس و داده‌های اشتغال آمریکا در روز جمعه بود.

نرخ بهره انگلیس مطابق با انتظارات ۰.۲۵ درصد افزایش پیدا کرد و به ۰.۵ درصد رسید و خرید اوراق مشارکتی متوقف شد. افزایش نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس در قیمت‌ها لحاظ شده بود، بنابراین در واکنش به نشست، پوند در مقابل سایر ارزها قوی شد اما مجدداً تمام رشد خود را پس گرفت. برخی از اعضا خواهان افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره بودند. براساس بیانیه این بانک، نرخ تورم انتظار می‌رود در بهار به ۷ درصد افزایش پیدا کند و سپس کاهش پیدا کند. برای بازگشت تورم به هدف، نرخ بهره افزایش پیدا خواهد کرد.

برخلاف نشست بانک مرکزی انگلیس، نشست بانک مرکزی اروپا بازار را شوکه کرد و منجر به تقویت قابل توجه یورو در مقابل سایر ارزها شد. اگرچه بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را افزایش نداد اما لحن بیانیه این بانک تغییر کرده بود و تأکیدی بر عدم افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ را نداشتند و افزایش نرخ بهره را مشروط به داده‌ها کردند. با توجه به لحن بیانیه، بازار انتظار افزایش نرخ بهره در سپتامبر را دارد. لاگارد در مورد افزایش تورم، نیز ابراز نگرانی کرد. براساس بیانیه این بانک، تورم ممکن است در سال ۲۰۲۲ به طور قابل توجهی بالاتر از انتظارات باشد.

روز جمعه داده‌های اشتغال آمریکا بهتر از انتظارات بازار منتشر شد و تقویت دلار آمریکا را به همراه داشت. اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا در حالی که انتظار می‌رفت با افزایش ۱۱۰ هزار نفری همراه شود، ۴۶۷ هزار نفر افزایش پیدا کرد. نرخ بیکاری با ۰.۱ درصد افزایش به ۴ درصد رسید که بدتر از انتظارات بازار بود. دستمزد ساعتی نیروی کار نیز بیش از انتظارات بازار بود و به ۰.۷ درصد رسید. داده‌های اشتغال آمریکا انتظارات بازار برای افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره در ماه مارس را تقویت کرده است.

نشست اوپک پلاس در روز چهارشنبه برگزار شد که افزایش قیمت نفت به بالاترین سطح از ۲۰۱۴ تاکنون را به همراه داشت. اعضای اوپک پلاس با افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت موافق کردند. اعضای اوپک پلاس در ماه دسامبر مقداری کمتر از میزان توافق تولید کرده‌اند.

نقشه بازار بورس

حفظ حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شاخص کل

کد خبر 553581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.