خانه تکانی پرونده‌های قدیمی شهرداری اصفهان

شهرداری مجموعه بسیار بزرگی است که در زیر مجموعه آن سازمان‌ها، شرکت‌ها و مناطق مختلف وجود دارد و برای رسیدن به اهداف خود نیاز به هماهنگی در سطح برنامه‌ها و اجرا دارد که توسط «مدیریت هماهنگی مناطق و سازمان‌های شهرداری» انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیازهای وسیع شهروندان در همه زمینه‌ها از یک‌سو و سیاست‌های متفاوت و گاه متضاد دستگاه‌های خدمات‌رسان شهری برای پاسخگویی به این نیازها از سوی دیگر، فضایی را فراهم آورده که به دلیل ناهماهنگی دستگاه‌ها و چرخه نیمه‌کامل اداره شهر، اثربخشی سیاست‌ها را به حداقل ممکن کاهش داده است.

نخستین گام برای ایجاد هماهنگی در شهر، افزایش ارتباطات و حصول اطمینان از وجود سطح مناسبی از مشارکت بین افرادی است که باید در برنامه‌ریزی و مدیریت هماهنگ شهری درگیر شوند؛ برای دستیابی به هماهنگی مؤثر و مدیریت هماهنگ شهری، همه نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان در شهر باید به یک برداشت ذهنی مشترک از حوزه‌ای که در آن کار می‌کنند همچنین نحوه تحقق اهداف، نوع و میزان منابع مورد استفاده برسند.

مشارکت در ایجاد مدیریت هماهنگ شهری، دسترسی به منابع و اطلاعات را برای همه فراهم کرده و شناخت بهتری از نقش‌ها و مسئولیت‌های خود برای سازمان‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان در ایجاد هماهنگی و همکاری فراهم می‌کند؛ از این جهت ضرورت سازمان امور هماهنگی مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان بیش از پیش احساس می‌شود.

در گفت‌وگو با سید احمد مرتضوی، مدیر امور هماهنگی مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان اهم فعالیت‌ها و اقدامات این مدیریت را مورد بررسی قرار دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

نقش «مدیریت هماهنگی» در بدنه مدیریت شهری چیست؟

در مدیریت هماهنگی، برای رسیدگی به امور کلان به ویژه در سازمان‌ها و شرکت‌ها همچون مسائل مشترک و قانونی، به نمایندگی از شهردار اصفهان ورود پیدا می‌کنیم؛ زیرا طبق اساسنامه سازمان‌ها، بالاترین مقام عالی هر سازمان شهردار است و ما به نمایندگی از شهردار در بسیاری از مسائل کلان ورود پیدا خواهیم کرد، به عنوان مثال سیاست شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر این بوده است که کارکنان شهرداری در هر قسمت از سازمان‌ها یا مناطق، از لحاظ مزایا و حقوق با یکدیگر برابر باشند، لذا پیگیری این موضوع بر عهده مدیریت هماهنگی است، همچنین در حوزه قوانین برای آنها، آیین‌نامه‌های مشترک تنظیم و تدوین می‌کنیم.

بخش دیگری از فعالیت مدیریت هماهنگی، ایجاد هم‌افزایی بین قسمت‌های شهرداری به خصوص در حوزه سازمان‌ها و مناطق است تا با ایجاد فضاهای اشتراکی ارتباطات لازم شکل بگیرد، البته جلسات هماهنگی مناطق پانزده‌گانه در مدیریت هماهنگی برگزار و سیاست‌ها توسط دستگاه تخصصی تدوین و مشخص می‌شود.

نوع ارتباط مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری با این مدیریت چگونه تعریف شده و به چه صورت انجام می‌شود؟

ارتباط مدیریت هماهنگی با مدیران و سطح کلان سازمان‌ها و مناطق است، حتی با بدنه این بخش‌ها نیز ارتباطی نداریم و بالتبع با شهروندان نیز در ارتباط نیستیم؛ البته در مناطق پانزده‌گانه نهضت جدی برای رفع مشکلات مردم آغاز شده و در این راستا خانه تکانی پرونده‌های قدیمی شهرداری که سال‌ها بلاتکلیف مانده است، در حال انجام است به طوری که در چند ماه اخیر تعداد زیادی از پرونده‌ها به نتیجه رسیده است.

راکد ماندن تعدادی از پرونده‌ها به دلیل فرایندهای اشتباه در شهرداری و بعضی موارد نیز به جهت وجود موانع قانونی بوده است که در قالب جلسات مناطق، این مشکلات قانونی و فرآیندها اصلاح خواهد شد؛ در مسیر برگزاری جلسات هماهنگی، تفویض اختیار به مدیران مناطق افزایش یافته تا تصمیم‌گیری‌های حوزه شهرسازی در مناطق گرفته شود.

سازمان امور هماهنگی چه نقشی در بودجه سازمان‌ها مناطق و شرکت‌ها دارد؟

در بودجه مناطق ورود پیدا نمی‌کنیم، زیرا بودجه آنها هماهنگ است، اما در تدوین بودجه سازمان‌ها در قالب چارچوب‌ها و سیاست‌های مشخص شده از سوی شهردار پیگیری لازم را انجام می‌دهیم؛ بودجه هر سازمان طبق اساسنامه و قانون باید در شورای سازمان مصوب شود. در روزهای اخیر به صورت فشرده جلسات شورای سازمان‌ها را برگزار کردیم که این جلسات معادل مجمع عمومی در شرکت‌ها است و دو بار در سال (تیرماه برای بسته شدن حساب‌های مالی و دی‌ماه برای تصویب بودجه) جلسات را تشکیل می‌دهیم.

بودجه سازمان‌ها ابتدا در جلسات شورای سازمان مطرح و سپس در قالب لایحه جهت تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال می‌شود، در مرحله شورای سازمان‌ها برای مباحث بودجه با هدف حفظ هماهنگی در بودجه سازمان‌ها و اعمال سیاست‌های سالانه شهرداری در بودجه، ورود می‌کنیم.

شهرهای همجوار به دنبال حلقه‌ای جهت افزایش ارتباط با شهرداری اصفهان هستند، آیا در مدیریت هماهنگی این موضوع تعریف شده است؟

سیاست کلی شهرداری و وزارت کشور این است که به سمت کوچک‌تر کردن ساختارها حرکت کند، از این رو هر چند به ظاهر باید طرفدار معاونت هماهنگی باشیم، اما نظر ما این نیست که ساختار تغییر کند و گسترده‌تر شود.

در صدد هستیم به جای گسترده‌تر شدن ساختار، حوزه نفوذ مدیریت امور هماهنگی مناطق و سازمان‌های شهرداری را افزایش دهیم؛ اداره هماهنگی روابط شهری این مدیریت وظیفه هماهنگی بین شهرهای همجوار، نهادها و شرکت‌هایی را بر عهده دارد که به نحوی با شهرداری مرتبط هستند، اما کمتر از ظرفیت آن استفاده شده است از این رو در صدد پررنگ‌تر کردن فعالیت آن هستیم.

با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته مدیریت هماهنگی در شهرداری ضعیف عمل کرده، در صدد هستیم در مسیر پیش رو به سمتی حرکت کنیم که نگرانی‌های مدیریت شهری برطرف شود.

یکی دیگر از اموری که پیگیر تحقق آن هستیم، فعال کردن روابط شهری است تا ارتباط، همگرایی و تعامل با نهادهای دیگر ایجاد شود.

کد خبر 551177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.