نئوتادین چیست؟+ تاثیر بر گوش، عوارض و موارد احتیاط

نئوتادین نام تجاری داروی دس لوراتادین است و جدیدترین داروی درمان آلرژی است که در دو شکل قرص برای بزرگسالان و شربت برای کودکان بالای ۶ ماه موجود است و برای کاهش علائم حساسیت استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قرص نئوتادین یا دس لوراتادین نوعی آنتی‌هیستامین نسل دوم است که در مشکلات حساسیتی مانند رینیت آلرژیک و کهیر مزمن استفاده می‌شود. در کودکان بالای ۶ ماه می‌توان در رینیت آلرژیک و فصلی و کهیر مزمن با دوز مناسب از محلول خوراکی این دارو استفاده کرد.

نئوتادین چیست؟

نئودتادین نوعی قرص خوراکی با نام اصلی آن دس‌لوراتادین است. نئوتادین نام تجاری شناخته شده این دارو در ایران است. دس‌لوراتادین در کشورها و شرکت‌های داروسازی مختلف دارای نام‌ها متعددی است.

از نئوتادین برای کاهش علائم آلرژی استفاده می‌شود که معمولاً باعث از بین رفتن یا کاهش التهاب مخاط آلرژیک بینی می‌شود. همچنین از این دارو برای درمان خارش ناشی از کهیر هم استفاده می‌شود.

علاوه بر قرص، شربت نئوتادین نیز تولید شده است که تأثیرات مشابهی دارد.

قرص نئوتادین چیست؟

این قرص یک دارو بدون نسخه است و می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد. این دارو به صورت قرص خوراکی پنج میلی گرم و قرص قابل انحلال ( ODT ) ۲.۵ و ۵ میلی گرم تولید شده است. همچنین با نام تجاری clarinex به صورت محلول خوراکی 0.5 mg/ml نیز تولید می‌شود.

نحوه عملکرد نئوتادین

قرص نئوتادین متعلق به گروه آنتی‌هیستامین‌ها است و این داروها موارد مصرف و عملکرد مشابهی دارند. نئوتادین با کاهش میزان هیستامین در بدن فرد باعث کاهش علائم آلرژیک می‌شوند. هیستامین‌ها از عوامل مؤثر در ایجاد حساسیت هستند. عطسه، آبریزش بینی، قرمزی و خارش چشم رایج‌ترین آلرژی‌هایی است که توسط هیستامین‌ها ایجاد می‌شوند.

موارد مصرف نئوتادین

نئوتادین برای کاهش علائم آلرژی فصلی مانند گرفتگی بینی یا حساسیت در نقاط مختلف بدن، درمان انواع آلرژی، رینیت آلرژیک، درمان کهیر مزمن ایدیوپاتیک و التهاب مخاط آلرژیک بینی استفاده می‌شود. این دارو در دوزهای بسیار متفاوتی تجویز می‌شود که بر اساس سن، میزان شدت علائم، واکنش فرد به اولین دوز مصرفی و شرایط پزشکی خاص فرد توسط پزشک تعیین می‌شود.

به طور کلی افراد ۱۲ سال به بالا، یک عدد قرص پنج میلی گرمی در روز و کودکان ۶ تا ۱۱ ساله، یک عدد قرص ۲.۵ میلی گرمی در روز مصرف کنند. مصرف قرص نئوتادین در کودکان ۶ ماهه تا پنج ساله، توصیه نشده است و معمولاً برای کودکان شربت نئوتادین تجویز می‌شود.

قرص نئوتادین برای گوش

آلرژی باعث تورم در اطراف مجرای شیپور استاش می‌شود و از تخلیه مایعات از گوش میانی جلوگیری می‌کند. در صورتی که مایعات در پشت گوش تجمع یابد، احتمال افزایش باکتری و ویروس‌ها در مایعات گوشی افزایش می‌یابد. این باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند منجر به عفونت در گوش میانی شوند. در صورتی که فردی تجربه گوش درد در نتیجه آلرژی داشته باشد، درمان آلرژی می‌تواند به بهبود علائم گوش درد کمک کند و احتمال دارد که پزشک برای درمان برخی آلرژی‌ها، داروهای آنتی‌هیستامینی را تجویز کند که نئوتارین جز این دسته محسوب می‌شود.

شربت نئوتادین

شکل شربت نئوتادین برای کودکان بالای ۶ ماه و شکل قرص آن برای بزرگسالان تجویز می‌شود. شربت نئوتادین جز اولین داروهایی است که عوارض معمول آنتی‌هیستامین‌ها که شامل خستگی و خواب آلودگی است را را ندارد و می‌تواند خیلی سریع اثر کند.

بهترین زمان مصرف قرص نئوتادین

قرص نئوتادین را می‌توانید هر زمان که علائم آلرژی ظاهر شد مصرف کنید و مقدار دوز مصرفی آن به طور معمول یک بار در روز می‌باشد. بهترین زمان برای مصرف قرص نئوتادین معمولاً شب قبل از خواب است. اثرات قرص نئوتادین یک شبانه‌روز در بدن باقی می‌ماند.

عوارض قرص نئوتادین

شایع‌تر عوارض قرص نئوتادین شامل خشکی دهان درد عضله، تهوع، گیجی، مشکلات قاعدگی و در برخی موارد باعث خواب آلودگی است که بیشتر این علائم طی چند ساعت تا چند روز از بین می‌رود.

نئوتادین ممکن است باعث ایجاد ضایعه پوستی، خارش شدید، کهیر و تورم لب، زبان، صورت و گلو شود که فرد در صورت مشاهده هر کدام از آنها باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

افراد سالمند احتمال بروز اثرات آنتی‌کولینرژیکی یا اثرات سیستم اعصاب مرکزی ناشی از مصرف نئوتادین جزئی است.

مصرف بیش از حد نئوتادین ممکن است باعث ضربان قلب سریع، خواب آلودگی شدید، توهم، حملات تشنجی، کاهش فشار خون شود که باید در صورت مشاهده این علائم سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

تداخل‌های دارویی نئوتادین

مصرف همزمان نئوتادین و اریترومایسین، آزیترومایسین، کتوکونازول، فلوکستین، سایمتیدین ممکن است سطح پلاسمایی دس لوراتادین را بدون تغییر در اثرات بالینی دارو، افزایش دهد.

در صورت مصرف همزمان نئوتادین و داروهای مهار کننده منو آمین اکسیداز (MAO) شامل ایزوکربوکسازید، فنلزین، پروکاربازین، سلجیلین و ترانیل سیپرومین، ممکن است عوارض جانبی دس لوراتادین شدت یابد؛ لذا از مصرف همزمان این داروها باید خودداری شود.

همچنین ممکن است داروهای آتورواستاتین، لدیپاسویر، لوپیناویر، اومبیتاسویر، پاریتاپرویر، ریتوناویر، ساکویناویر، دروندارون، تاکرولیموس، تاموکسیفن، سانیتینیب، واندتانیب، ومورافنیب، لاپاتینیب و فلوکستین با نئوتادین تداخل داشته باشند.

داروهای قلبی زمانی که با نئوتادین مصرف شود می‌تواند میزان دس لوراتادین را در بدن افزایش دهد که این باعث می‌شود عوارض جانبی را تشدید کند.

برخی داروهای کلسترول نباید با نئوتادین مصرف شود زیرا می‌تواند میزان دس لوراتادین را در بدن افزایش دهد که باعث عوارض جانبی بیشتری شود.

موارد منع مصرف نئوتادین

در صورت سابقه حساسیت به دس لوراتادین و هر یک از اجزای تشکیل‌دهنده این دارو و یا لوراتادین باید به پزشک معالج اطلاع داده شود.

مصرف نئوتادین در طی دوران بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته است به همین علت مصرف نئوتادین طی دوران بارداری باید تحت نظر پزشک متخصص و بااحتیاط انجام شود.

نئوتادین در مقادیر جزئی در شیر مادر ترشح می‌شود و ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته در کودک شیرخوار شود، ضمن آن‌که ممکن است جریان شیر را نیز کاهش دهد. بنابراین مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود.

استفاده از داروها به کودکان زیر ۶ سال می‌تواند عوارض جانبی بسیار جدی به همراه داشته باشد. حتماً داروها مطابق دستور پزشک برای کودکان مصرف شود.

افرادی که دارای سابقه بیماری انسداد گردنه مثانه، هیپروتروفی، علامت پروستات و احتباس ادرار هستند نباید از این دارو استفاده کنند زیرا ممکن است باعث وخامت حال و احتباس ادراری شود.

افرادی که مشکلات چشمی دارند باید قبل از مصرف نئوتادین با پزشک خود مشورت کنند زیرا این دارو ممکن است باعث افزایش مختصر فشار داخلی چشم شود.

نئوتادین ممکن است در نتایج آزمون‌های پوستی که برای تشخیص آلرژی انجام می‌شوند تأثیر بگذارد.

نئوتادین اثرات الکل، سایر داروهای تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی (CNS) شامل مسکن‌ها، آرام بخش‌ها یا داروهای خواب‌آور، داروهای ضد درد با نسخه یا مخدرها، باربیتورات ها، داروهای ضد تشنج، شل کننده‌های عضلانی و داروهای بیهوشی شامل بی حس کننده‌های دندان را افزایش می‌دهد.

کد خبر 545918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.