احتمال اصلاح ردیف‌های حمایتی شهرداری‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱

رییس شورای اسلامی شهر تهران از احتمال اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور در جهت حمایت از شهرداری‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی چمران امروز _سه‌شنبه، هفتم دی‌ماه_ در جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به روز ایمنی در برابر زلزله، اظهار کرد: با توجه به اینکه زلزله برای کشور ما موضوع اساسی است نه تنها اعضای شورای اسلامی شهر بلکه هیچ یک از مسئولان نباید آن را فراموش کنند.

وی با تاکید بر این که اقدامات پیشگیرانه بهتر از فعالیت‌های بعد از حادثه است، افزود: پیشگیری، مقاوم سازی و ساختن اصولی ساختمان‌ها مواردی است که باید رعایت شود. بعضاً شاهد بوده‌ایم شهرهایی بازسازی شده‌اند و با وقوع زلزله و حوادث، خساراتی که به وجود آمده بسیار پایین بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در زلزله‌خیزترین کشورهای جهان آمادگی مقابله با زلزله را از قبل پیش‌بینی می‌شود و ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم، ادامه داد: شهرداری و شورای شهر برای دقت و نظارت بر اجرای ساختمان‌ها باید علاوه بر آنچه که نظام مهندسی پیش‌بینی کرده است، اقدام کنند.

وی با اشاره به سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام، گفت: برای کشوری با داشتن فرهنگ غنی، جالب نیست که تعداد افراد بی‌سواد در آن زیاد باشد، البته با تشکیل نهضت سواد آموزی تعداد افراد بی سواد کاهش یافته است، اما باید سعی کنیم افراد بازمانده از کسب دانش نداشته باشیم.

چمران با اشاره به در پیش رو بودن حماسه ۹ دی، تصریح کرد: نهم دی‌ماه در تاریخ ما به عنوان یک روز فراموش ناشدنی باقی ماند؛ پس از فتنه ۸۸ و اتفاقات نامناسب و دردآوری که در جامعه رخ داد و به ویژه حوادث عاشورای حسینی آن سال که مقدسات ما توهین شد و معاندان، کشور را مدتی با ادعاهای واهی و پوچ در شرایطی سخت معطل گذاشتند، ملت ما روز ۹ دی به پا خاست و نشان داد با رهبری و اعتقادات راستین خود که قرن‌ها برای آن پافشاری کرده همراه است.

وی افزود: ۹ دی حادثه کوچکی نبود زیرا مردم خودجوش به صحنه آمدند و نشان دادند پای انقلاب ایستاده‌اند. ما هم ایستاده‌ایم و از انقلاب به عنوان پدیده بی نظیر تاریخ کشور و منطقه یاد می‌کنیم؛ انقلاب بزرگی در کشور رخ داده است که نباید آن را به شوخی بگیریم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: هر چند برخی بهره‌برداری نادرست کرده و نخواستند واقعیت‌ها را به مردم نشان دهند، اما انقلاب در مسیر خود به جلو می‌رود و تا انقلاب حضرت مهدی (عج) با قدرت و با صلابت پیش خواهد رفت.

وی پیش از آغاز جلسه، در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به این پرسش که خروجی‌های جلساتی که هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با دولت و همچنین ریاست مجلس شورای اسلامی در ارتباط با اصلاح و بازنگری لایحه بودجه ۱۴۰۱ داشته به کجا رسیده است؟، اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توان راجع به خروجی‌ها صحبت کرد، اما به نتایج مثبتی رسیده‌ایم.

چمران با بیان اینکه نشست‌های مفصلی با دولت و همچنین ریاست مجلس داشته‌ایم، گفت: قبلاً نیز به صورت کتبی این موارد را به مجلس و دولت تقدیم کرده‌ایم و مذاکراتی با تعدادی از نمایندگان مجلس انجام داده‌ایم، البته در شهرداری نیز پیشنهادات خوبی برای اصلاح موارد لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت در ارتباط با شهرداری‌ها ارائه شده است.

وی با تاکید بر اینکه موارد مطروحه باید از طریق کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی پیگیری شود، تصریح کرد: امشب جلسه‌ای را با فراکسیون شهری خواهیم داشت و طی هفته آینده با سایر کمیسیون‌های مرتبط جلساتی را برگزار می‌کنیم، علاوه بر اینکه با تشکیل کمیسیون تلفیق نیز موارد مربوط به شهرداری‌ها را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت پیگیری خواهیم کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: امیدواریم با توجه به پیگیری‌های انجام شده اعتبارات مربوط به شهرداری‌ها برای سال آینده نسبت به سال جاری کمتر نباشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازنگری و اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با شهرداری‌ها وجود دارد؟، اظهار کرد: این امکان وجود دارد زیرا برخی از احکام مندرج در لایحه بودجه بر مبنای گرفتن مسئولیت از شهرداری‌ها و واگذاری به وزارت کشور است که قاعدتاً این موارد را به راحتی می‌توان اصلاح کرد.

چمران در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با اختصاص پنج هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران در سال جاری به بخش مترو، خاطر نشان کرد: در جلسات قبلی شورای اسلامی شهر تهران بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران که تحقق مبلغ آن در سال جاری قابل انجام نبود، مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفت و رقم بودجه سال‌جاری شهرداری تهران به ۳۷ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که بر اساس تاکید اعضای شورای اسلامی شهر تهران هر چقدر بودجه بیش از رقم ۳۷ هزار میلیارد تومان محقق شود، در بخش مترو هزینه خواهد شد.

در این جلسه محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری به شهردار تهران در راستای اجرای تبصره یک ماده ۵٠ قانون مالیات بر ارزش افزوده که مقرر می‌دارد شوراهای اسلامی شهر و بخش جهت وضع هر یک از عوارض محلی جدید که تکلیف آنها در این قانون مشخص نشده است، آن‌ها موظف هستند موارد را حداکثر تا ١۵ بهمن‌ماه هر سال برای اجرا در سال بعد تصویب و اعلام کنند، گفت: با توجه به محدودیت زمانی بررسی لوایح، شهرداری تهران در اسرع وقت اقدام کند و پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

کد خبر 544897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.