سریلانکا ۲۶ درصد چای کشور را تامین می‌کند/ سهم ۳۰ درصدی چایکاران ایرانی از مصرف داخلی

مدیر اجرایی سندیکای چای گفت: سریلانکا بعد از هند دومین کشور تامین کننده چای ایران بوده و درجه کیفی چای این کشور به ‌مانند چای داخلی متفاوت است.

به گزارش ایمنا، صادق حسنی در پاسخ به این پرسش که در خبرها آمده است سریلانکا در ازای پول نفت به ایران چای می‌دهد؛ آیا این کشور می‌تواند نیاز ما را در این زمینه تأمین کند، اظهار کرد: کشورهای هند، سریلانکا و امارات متحده عربی، حدود ۹۰ درصد از چای مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنند. باید به این نکته اشاره کنم که امارات متحده عربی یک باغ چای ندارد اما جز اصلی‌ترین تامین‌کنندگان چای در کشور است.

وی با بیان اینکه امارات متحده عربی چای را از هند و سریلانکا خریداری سپس آن را بسته‌بندی می‌کند، افزود: کیفیت چای تولید شده در سریلانکا را متفاوت است و این کشور جز ۵ کشور برتر تولیدکننده چای در دنیا است و چای با درجه‌های مختلف از این کشور وارد ایران می‌شود.

مدیر اجرایی سندیکای چای با اشاره به میزان واردات چای در ۸ ماه سال ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: ۴۴ میلیون و ۵۵۴ هزار کیلو چای به ارزش ۲۲۷ میلیون و ۹۷۷ هزار دلار چای وارد کشور شد. ارزش هر کیلو چای وارداتی برای ما حدود ۱۳۸ هزار تومان تمام شد.

حسنی با اشاره به ۱۰ کشور واردکننده چای، تصریح کرد: چای کاران ایرانی در مجموع ۲۵ تا ۳۰ درصد چای مصرفی کشور را تأمین می‌کند. حجم قابل توجهی از چای ایرانی صادر می‌شود که اگر روند صادرات متوقف شود باز هم برای تأمین ۷۰ درصد از نیاز کشور نیازمند واردات چای از کشورهای هند، سریلانکا، امارات متحده عربی، کنیا، ترکیه، چین، ویتنام، عراق، آلمان، افغانستان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین میزان واردات از گمرکات منطقه ویژه بوشهر و بندر شهید رجایی انجام شده است، ادامه داد: در سال جاری حدود ۱۸۹۲۸ تن چای از هند به مبلغ ۸۹.۶۵ میلیون دلار وارد کردیم این میزان واردات ۴۲ درصد از نیاز داخلی را تأمین می‌کند. همچنین از سریلانکا ۱۱۵۹۸ تن به مبلغ ۶۷.۸۶ میلیون دلار وارد کردیم. این کشور ۲۶ درصد از نیاز بازار داخلی ما را تأمین می‌کند.

این فعال اقتصادی با اشاره به میزان صادرات در ۸ ماهه نخست سال، گفت: حدود ۱۷ میلیون و ۲۵۹ کیلو گرم چای به مبلغ ۱,۷۱۰,۲۵۶ دلار معادل ۳ میلیارد تومان صادر کردیم. متوسط مبلغ یک کیلوگرم چای صادراتی ۲۲,۵۵۶ تومان معادل ۰.۹۹ دلار بوده است.

حسنی خاطر نشان کرد: چای ایرانی به ۲۶ کشور از جمله هند، روسیه، کنیا، ترکیه، بلژیک، لبنان و قزاقستان چای صادر می‌شود. چای ایرانی به هند نیز می‌رود در صورتی که ما حجم قابل توجهی چای از این کشور وارد می‌کنیم. ما به سه کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان ۲ میلیون تن چای صادر کردیم.

منبع: ایلنا

کد خبر 543971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.