تأیید مستندات فسخ قرارداد مترو/شکایت مجدد پیمانکار

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در خصوص وضعیت پرونده پروژه متروی این شهر، گفت: تاکنون دو جلسه دادگاه تشکیل شده و کارشناس رسمی مساله را بررسی و مستندات فسخ قرارداد را تأیید کرده است، اما شرکت کیسون بار دیگر به این کارشناسی اعتراض کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیاوش محمودی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه متروی اهواز پس از ۱۵ سال از آغاز این پروژه، اظهار کرد: قرارداد پروژه متروی اهواز با ۷۹۰ میلیون دلار از سال ۸۵ با شرکت کیسون منعقد شد؛ مقرر بود ۸۵ درصد اعتبار این پروژه از محل فاینانس و ۱۵ درصد از منابع داخلی تأمین شود.

وی با اشاره به عملیاتی نشدن فاینانس در این پروژه، افزود: پیمانکار مدعی است که کارفرما نتوانسته تضمین‌ها و مباحث بانک را حل کند و کارفرما نیز دلایل خود را دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: در این مدت، اجرای پروژه با اعتبارات دولتی ادامه یافت و پروژه متروی اهواز تاکنون در حوزه مهندسی ۹۰ درصد، سیویل ۵۸ درصد و تجهیزات یک درصد پیشرفت داشته و در مجموع، کل خط اول ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان اینکه خط اول پروژه متروی اهواز به چهار فاز تقسیم شده است، ادامه داد؛ فاز نخست حدفاصل فرودگاه تا مصلی است که تاکنون ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و فاز دوم پروژه ۲۷ درصد، بخش اول فاز سوم هفت درصد و بخش دوم ۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و فاز چهارم پیشرفتی نداشته است.

محمودی با بیان اینکه در صورت حل مساله فاینانس سرعت کار بهتری داشتیم، گفت: صورت وضعیت‌های پیمانکار، حدود ۴۹۰ میلیارد تومان بوده که این رقم توسط کارفرما پرداخت شده است، در این سال‌ها شهرداری نتوانسته در اوراق مشارکت ورود و مشارکت جذب کند.

وی تصریح کرد: این پروژه از سال ۹۴ تعطیل شده و در خردادماه سال ۹۹ شهرداری اهواز فسخ قرارداد را اعلام کرد، البته پیمانکار فسخ قرارداد را نپذیرفته و حاضر به تحویل کارگاه نشده است که در نهایت بهمن‌ماه سال ۹۹ شهرداری در خصوص تأیید فسخ قرارداد و خلع ید پیمانکار شکایت کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: تاکنون دو جلسه دادگاه تشکیل شده و کارشناس رسمی مساله را بررسی و مستندات فسخ قرارداد را تأیید کرده است، اما شرکت کیسون بار دیگر به کارشناسی اعتراض کرده که امیدواریم روند کار کارشناسی سریع‌تر انجام و رأی مربوطه هر چه سریع‌تر صادر شود تا شاهد باز شدن قفل پروژه باشیم و بدانیم کار این پیمان منفک می‌شود یا ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه با ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و این اعداد، کار به جایی نمی‌رسد زیرا اکنون برای اجرا و تجهیز هر کیلومتر، صدها میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: برای تکمیل خط اول حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اما اگر فاز نخست این خط در اولویت قرار بگیرد، حداقل برای تکمیل ایستگاه‌ها و خطوط به جز ناوگان، یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان نیاز است.

محمودی با اشاره به راه‌های تأمین منابع مالی برای تکمیل متروی اهواز، تاکید کرد: پیگیری‌ها از طریق وزیر کشور و معاون رئیس جمهور و ارسال نامه به رئیس جمهور انجام شده است و در جلسه با معاون اقتصادی رئیس جمهور تکمیل متروی اهواز را مطالبه کردیم؛ خوزستان ۳۰ هزار میلیارد تومان در حوزه حق آلایندگی طلب دارد که ۱۲ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان از این رقم سهم اهواز است و پرداخت این حق، یکی از حوزه‌های تأمین منابع است.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز باید پیگیری کنند تا اعتباری در حوزه حمل و نقل در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شود، اوراق مشارکت نیز منابع اعتباری دیگری محسوب می‌شود بنابراین باید این اعتبارات تأمین شود تا فاز نخست خط اول به بهره‌برداری برسد.

رئیس ش ورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه در حال حاضر این موضوع روند حقوقی دارد و این مساله باید حل شود، تاکید کرد: تکمیل متروی اهواز نیاز به عزم ملی و استانی دارد و همه باید همراهی کنند تا در این دوره اتفاق خوبی در این زمینه رقم بخورد.

کد خبر 543366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.