رمزگشایی از ۲۰ روز بلوف‌زنی تروئیکای اروپا

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رمزگشایی از ۲۰ روز بلوف‌زنی تروئیکای اروپا» به بررسی مذاکرات وین پرداخت و نوشت: نشست وین هفت از هشتم آذرماه شروع شد و در بیست و ششم همین ماه به ایستگاه پایانی رسید. فراز و نشیب‌های زیاد این روزها در نهایت به پیش‌نویس مشترکی رسید که می‌تواند اکنون مبنای مذاکرات قرار بگیرد. این پیش‌نویس مشترک در حالی به توافق طرفین رسیده است که تروئیکای اروپا از ابتدای مذاکرات مقاومت سرسختانه‌ای در مقابل افزودن خواسته‌‎ها و اصلاحات تیم جدید مذاکره‌کننده ایرانی از خود نشان می‌داد.

آنها همواره تلاش داشتند تا پیش‌نویس وین شش را که البته هنوز مورد جمع‌بندی واقع نشده بود و زیاده‌خواهی‌های فرابرجامی آمریکا را پوشش می‌داد، به عنوان مبنای مذاکرات معرفی کنند. مصاحبه‌ها، بیانیه‌ها و خبرسازی‌ها برای مقصرنمایی ایران و مدیریت پروپاگاندای ضد ایرانی در طول این روزها هر بار خود را به صورتی نشان داد. اما رسیدن به پیش‌نویس مشترک نشان می‌دهد که همه این اظهارات و مواضع را می‌توان با عنوان یک بازی رسانه‌ای یا لاف در غریبی توصیف کرد.

از آنجایی که مذاکرات وین شش به شکست انجامیده بود و نتوانست در چهارچوب توافق ۲۰۱۵ باشد، مذاکره‌کنندگان جدید کشورمان به اصلاح آن پافشاری داشتند. دیپلماسی فعال ایران و نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه که توانسته بود کشورهای روسیه و چین را در گفت‌وگوها به پشتیبانی از مطالبات قانونی و منطقی ایران تشویق کند و مواضع مورا به عنوان رئیس هیأت مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا را تلطیف نماید، در این مهم نقش قابل توجهی داشت و البته بازیگران مخل مذاکرات را عصبانی کرده بود. این موضوع در کنار پیشرفت‌های هسته‌ای کشورمان به عنوان اهرم فشاری جدی برای ناقضان توافق ۲۰۱۵ استفاده شده است.

رمزگشایی از ۲۰ روز بلوف‌زنی تروئیکای اروپا

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «باقری: وین هشتم می‌تواند دور توافق باشد» به بررسی اظهارات رئیس مذاکرات پرداخت و نوشت: مذاکره‌کننده ارشد ایران گفته که طرف‌های غربی در وین دو سند پیشنهادی ایران را برای تغییر در پیش‌نویس گفتگوها قبول کرده‌اند و دو سندی که مبنای مذاکره است، با اسنادی که در گفتگوهای وین ۶ نهایی شده بود، متفاوت و مغایر است. علی باقری گفته که دور هشتم گفتگوها می‌تواند دور آخر مذاکرات باشد و طرفین «در کوتاه‌ترین زمان ممکن» به توافق برسند.

روس‌ها نیز همین عقیده را دارند و گفته دور بعدی مذاکرات می‌تواند به یک توافق مورد قبول همه طرف‌ها ختم شود. به گزارش «جوان»، یک روز بعد از پایان دور هفتم مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام، روایت‌ها از مذاکرات همچنان متفاوت است. در حالی که طرف ایرانی گفته که پایان گفتگوها به درخواست طرف‌های اروپایی انجام شده و تروئیکای اروپا هم روز جمعه خواستار وقفه در مذاکرات و بازگشت به پایتخت‌ها برای بررسی متون پیشنهادی ایران شد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا جمعه شب در پایان دور هفتم مذاکرات به خبرگزاری تاس گفت که تنفس در مذاکرات به درخواست طرف ایرانی صورت گرفته و تصمیم هیئت امریکایی در مذاکرات وین نبوده است. این مقام امریکایی که نام او فاش نشده، گفته که بین دو طرف در ارتباط با آن دسته از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی که می‌تواند برداشته شود، هنوز تفاهمی ایجاد نشده؛ روایتی که طرف ایرانی هم آن را قبول دارد.

با این حال، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران معتقد است دور بعدی مذاکرات (دور هشتم) که احتمالاً طی ۸-۹ روز آینده شروع خواهد شد، می‌تواند دور آخر گفت‌وگوها باشد. باقری در پاسخ به خبرنگار المیادین که پرسیده آیا گفت‌وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور گفت‌وگوها باشد گفته که طبیعی است اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق برسیم.

این بستگی به طرف مقابل دارد. وزارت امور خارجه روسیه هم در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرده که دور بعدی مذاکرات وین به حصول توافق منجر شود. در بیانیه روس‌ها گفته شده «تاکنون پیشرفت‌های مهمی در رایزنی‌ها مشاهده شده و این فهم مشترک در میان مذاکره‌کنندگان وجود دارد که رایزنی‌ها در آینده نزدیک از سر گرفته شود. تمامی طرف‌ها آمادگی خود را برای به‌کارگیری تلاش‌شان به‌منظور رسیدن به یک توافق مورد قبول در مدت‌زمانی کوتاه، در جریان دور آتی مذاکرات ابراز کرده‌اند.»

رمزگشایی از ۲۰ روز بلوف‌زنی تروئیکای اروپا

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برنامه جدید دولت برای حمایت از بازار سهام» نوشت: این ستاد به تازگی جلسه‌ای برای اصلاح لایحه بودجه سال آینده به منظور حمایت از بازار سرمایه تشکیل داده و تصمیماتی گرفته است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تصویب کلیات پیشنهاد ۱۰ بندی وزارت اقتصاد و سازمان بورس در ستاد اقتصادی دولت اظهار کرد: به سمتی پیش رفتیم که جلوی افزایش شدید هزینه‌های بخش‌های تولیدی صنعتی را بگیریم و از طرفی به صندوق تثبیت بازار سرمایه کمک کنیم.

مجید عشقی ادامه داد: یک بند که مورد توجه فعالان بازار و با حمایت رئیس‌جمهور مورد توجه قرار گرفت، موضوع افزایش قدرت صندوق تثبیت بازار سرمایه است تا بتواند در مواقع بحرانی بازار به فعالیت خودش برای ثبات بازار کمک کند.

رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: مقرر شده این صندوق علاوه‌بر ردیف بودجه مشخصی که در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است حدود ۱۰ برابر این عدد هم از طریق انتقال سهام و نقدینگی به این صندوق کمک شود تا این صندوق بتواند به وظیفه خودش عمل کند.

وی افزود: قرار است مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه اضافه شود تا بتواند از سهم‌های بازار حمایت کند و یک جریان ورودی خوبی به بازار تزریق شود.

رمزگشایی از ۲۰ روز بلوف‌زنی تروئیکای اروپا

کد خبر 542873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.