۶ هزار هکتار فضای سبز اصفهان در معرض نابودی/سهم یک درصدی فضای سبز از حوضه آبخیز زاینده‌رود

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه سهم فضای سبز شهر از کل حوضه آبخیز زاینده رود تنها یک درصد است، گفت: نیاز آبی فضای سبز شهر اصفهان ۵۶ میلیون مترمکعب بوده در حالی که برداشت آب از آبخوان اصفهان برای فضای سبز در حال حاضر تنها ۲۲ میلیون متر مکعب است.

مجید عرفان‌منش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری جلسه هم اندیشی با سمن‌های زیست محیطی شهر اصفهان در سازمان پارک‌ها، اظهار کرد: به لحاظ روانشناسی و جامعه‌شناسی، برخی افراد از مسئولیت‌پذیری بالایی برخوردار بوده و نه تنها نسبت به مسائل اجتماعی اطراف خود بی‌تفاوت نیستند، بلکه همیشه دغدغه‌های زیادی برای داشتن جامعه‌ای بهتر داشته و همواره به فکر رفع کردن مسائل اجتماعی، خارج از هر گونه فرافکنی هستند که افراد فعال در سمن‌ها عمدتاً از این دست شخصیت‌های مسئولیت پذیر و آگاه بوده که نقش مهمی در رفع مشکلات دارند.

وی با بیان اینکه اصفهان آلوده‌ترین شهر ایران است، افزود: نزدیک به هفت هزار صنایع آلاینده در اصفهان و حاشیه آن فعالیت و آلودگی تولید می‌کنند.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: علی رغم اینکه اصفهان اکنون آلوده‌ترین شهر ایران به شمار می‌رود، اما تاکنون هیچ گونه اقدام جدی در این زمینه انجام نشده این در حالی است که تنها فضای سبز شهر می‌تواند اکسیژن تولید و کربن را جذب کند و حافظ محیط زیست شهرمان باشد.

وی اظهار کرد: شش هزار هکتار فضای سبز شهر اصفهان در معرض خطر جدی قرار دارد به طوری که به دلیل کمبود جدی منابع آب ناگزیریم گونه‌های پرمصرف را به برخی گونه‌های مقاوم تغییر دهیم.

عرفان‌منش گفت: گونه‌هایی که نیاز آبی بالایی دارند، دارای راندمان اکولوژیکی بالایی هستند به عنوان مثال چمن راندمان اکولوژیکی بالایی دارد، اما ناگزیریم سطح چمن کاری را به حداقل برسانیم و از گونه‌های مقاوم‌تر استفاده کنیم و لذا گیاهان علفی شهر فدای درختان ۵۰- ۱۰۰ ساله شهر خواهند شد تا این میراث معنوی گرانبها را بتوانیم حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه حقابه شهر اصفهان از آبخوان ۱۲۹ میلیون مترمکعب است که در سال‌های اخیر چهار متر از سطح آبخوان افت کرده است، افزود: نیاز آبی فضای سبز شهر اصفهان ۵۶ میلیون مترمکعب است، در حالی که برداشت آب از آبخوان اصفهان برای فضای سبز در حال حاضر تنها ۲۲ میلیون متر مکعب است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه سهم فضای سبز شهر اصفهان از کل حوضه آبخیز زاینده رود تنها یک درصد است، تصریح کرد: سه میلیون و ۶۰۰ هزار درخت در شهر اصفهان وجود دارد که باید برای حفظ آنها تلاش کرد، همچنین رطوبت نسبی شهر باید به واسطه فضای سبز افزایش یابد، زیرا کم بودن رطوبت نسبی هوا تأثیرات منفی در خلق و خوی مردم دارد.

وی ادامه داد: بر اساس محاسبات رد پای اکولوژیک، هر اصفهانی پنج هکتار فضای سبز نیاز دارد تا فقط مصرف سوخت را خنثی سازد، لذا با وجود اینگونه شرایط وخیم در شهر اصفهان و لزوم حفظ فضای سبز به عنوان میراثی گرانبها، دفاع از حقوق زیست محیطی شهر اصفهان و فضای سبز آن تنها با یاری مردم و سازمان‌های مردم نهاد امکان‌پذیر است.

کد خبر 542263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.