پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان» به بررسی تحقق مطالبات بازنشستگان پرداخت و نوشت: پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان با وجود وعده‌های مکرر در دولت قبل، بیش از یک سال به تعویق افتاده بود و با وجود اینکه مقرر شد این مطالبه در مردادماه سال‌جاری پرداخت شود این وعده تا پایان فعالیت دولت دوازدهم هم اجرایی نشد و این بخش از مطالبات به دولت سیزدهم محول شد. با وجود مشکلات مالی و مسائل مهمی که در دستور کار دولت قرار داشت اهمیت این موضوع آن را به یکی از اولویت‌های دولت جدید بدل کرد. حالا بیش از ۱۰ روز است که این امر به تدریج و استان به استان کلید خورده و بنا به گزارش‌های اعلام شده تا به حال در حدود ۲۵ استان پرداخت شده و گفته می‌شود تا به تدریج تا پایان آذرماه در ۶ استان باقیمانده نیز پرداخت خواهد شد. تحقق بخشیدن مطالبه بازنشستگان نشان داد که در دولت سیزدهم توجه به خواسته بحق بازنشستگان در اولویت کاری مسئولان قرار دارد اگر چه دولت جدید در شرایطی خزانه بدهکار را تحویل گرفت که انباشتی از مطالبات بر زمین مانده بازنشستگان و فرهنگیان از دولت قبل همچنان از چالش‌های پیش روی این دولت است.

در حالی که این گروه تشویقی در احکام بازنشستگان وارد شده و باید تاکنون مبلغ مربوط به آن هم پرداخت می‌شد. مقدم می‌افزاید: موضوع بعدی بحث ایثارگری است این موضوع هم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. چون قشر ایثارگر جامعه ما به دلیل شرایط جسمی با مشکلات بسیاری مواجه هستند از این‌رو باید هرچه سریع‌تر این موضوع مورد توجه قرار گیرد و بحث مالی آن حل و فصل و پرداخت شود. او در ادامه به بحث دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر بحث دائمی شدن همسان‌سازی بازنشستگان در مجلس مطرح است. البته دولت و مجلس بر سر مسائل مورد نیاز این طرح با یکدیگر اختلاف نظر دارند اما در مورد کلیات آن شاید مشکلی نباشد چون هر دو بر این باورند که موضوع همسان‌سازی باید دائمی شود. از این‌رو امیدواریم که این امر ماهیت قانونی به خود بگیرد و با هماهنگی و تعاملات بین دستگاهی مجلس و دولت و مجموعه سازمان برنامه و بودجه بتوانیم این بحث را به صورت منطقی دنبال کنیم. به گونه‌ای که در سال‌های آینده این موضوع به قانون دائمی تبدیل شود.

پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اژه‌ای علیه دستکاری در بورس» به بررسی ورود دستگاه قضائی به مشکلات بورسی پرداخت و نوشت: وقتی ارزش بورس و فرابورس به بیش از ۷ هزار هزار میلیارد تومان می‌رسد و ارزش دارایی نزدیک به ۵۰ میلیون سهامدار با نوسان‌های این بازار تغییر می‌کند، باید در مدیریت صحیح بازار سرمایه نهایت دقت را به عمل آورد، زیرا نمی‌شود این بازار را همانند یک بازار اختصاصی کوچک و سازوکارهای نامناسب گذشته مدیریت کرد. در همین رابطه رئیس دستگاه قضا می‌گوید: از طرف ناظران بورس دخالت‌های غیرمتعارف در امر خرید و فروش سهام صورت می‌گیرد و اموری بر سهامداران حقیقی و حقوقی تحمیل و فرضاً نمادی بی‌ضابطه بسته می‌شود. بدون اینکه توضیحی داده شود.
نوسان فرابورس و بورس اوراق بهادار تهران در دولت دوازدهم برخی از سهامداران را یک‌شبه از فرش به عرش رساند و بالعکس بسیاری از سهامداران را با زیان‌های بسیار قابل‌ملاحظه روبه‌رو کرد؛ نوسان مذکور در بازار سرمایه به قدری قابل‌ملاحظه بود که کارشناسان اقتصادی دلسوز و آزاده پیوسته بر کم‌کاری نهاد ناظر بازار تأکید می‌کردند، اما بازار مذکور به شکلی مدیریت شد که امروز با وجود نقدینگی ۴ هزار هزار میلیارد تومانی در کشور، ۸۰ درصد نقدینگی نزد بانک‌هاست و بانک‌ها باید به این حجم از نقدینگی ماهانه سود علی‌الحساب تضمین شده پرداخت کنند. سوء‌مدیریت بانک‌ها در استفاده صحیح از ۸۰ درصد نقدینگی که همواره در اختیارشان بوده‌است، از طرفی صورت‌های مالی خود بانک را در معرض ناترازی و گاهی ریسک ورشکستگی قرار داده و از طرف دیگر نیز حجم نقدینگی را با رشد بی‌رویه روبه‌رو کرده‌است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بانک‌ها باید عموماً کار تأمین مالی خرد در اقتصاد را انجام بدهند و به جای اینکه ۹۰ درصد تأمین مالی اقتصاد به دوششان باشد، نهایتاً باید ۵۰ درصد تأمین مالی را انجام دهند و سایر تأمین مالی اقتصاد برعهده بخش‌هایی، چون بازار سرمایه باشد.

پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شرط توافق خوب در مذاکرات، لغو همه تحریم‌ها است‌» به بررسی اظهارات رئیس جمهور پرداخت و نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دیروز شنبه در گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه با اشاره به جایگاه محوری بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تاکید بر تحول برای حل مشکلات، بیان داشت: ما به یک تحول برای جبران عقب‌ماندگی‌ها نیازمند هستیم.
رئیسی تحول در حل مشکلات را برای کاهش فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب ضروری دانست و گفت: تحول برای حل مشکلات باید شناختی، فرآیندی و نهادی باشد. نباید برای رفع مشکلات تنها به پیگیری‌های اداری بسنده شود بلکه باید تحولی در شناخت مسائل ایجاد شود.
رئیس‌جمهور خطاب به رؤسای دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه گفت: شما در مأموریت کاری خود باید نماینده هویت انقلاب اسلامی و منافع جمهوری اسلامی ایران باشید که رسالت مهمی است.

پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان

کد خبر 541287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.