واکنش چین به بایکوت دیپلماتیک المپیک زمستانی توسط آمریکا

دولتمردان چینی و آمریکایی راهی برای سیاسی کردن ورزش و این‌بار، المپیک زمستانی پکن پیدا کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا و به نقل از مارکا، پس از اعلام تحریم دیپلماتیک بازی‌های زمستانی پکن توسط دولت بایدن به دلیل نگرانی‌های حقوق بشر، مقامات چینی ایالات متحده آمریکا را به نقض روح المپیک متهم کردند.

گروه‌های حقوق بشر در حال حاضر برای تحریم کامل بازی‌ها فشار آورده و چین را به نقض حقوق اقلیت‌های قومی متهم می‌کنند. از سوی دیگر، روابط آشفته میان دو کشور در طی سال‌های اخیر باعث شده تا سیل اعتراضات دو کشور نسبت به اقدامات انجام شده افزایش یابد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفته: ایالات متحده "به دلیل تعصب ایدئولوژیک و بر اساس دروغ و شایعات" در تلاش است تا در برگزاری بازی‌های پکن مداخله کند. تحریم این مسابقات به طور جدی اصل "عدم دخالت مسائل سیاسی در ورزش‌ها" را که توسط منشور المپیک ایجاد شده، نقض می‌کند و با شعار "المپیک متحدتر" مغایرت دارد.

ژائو همچنین قول داد که چین با "اقدامات متقابل قاطعانه" پاسخ آمریکا را خواهد داد اما وی در این خصوص جزئیاتی ارائه نکرد. او گفته است: آمریکا بهای اقدامات خود را خواهد پرداخت. منتظر پیگیری‌های بعدی باشید.

روز دوشنبه، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که دولت بایدن به طور کامل از ورزشکاران آمریکایی که در بازی‌ها شرکت می‌کنند حمایت می‌کند، اما دیپلمات‌ها یا مقامات را برای حضور در این بازی‌ها اعزام نمی‌کند. ساکی گفت که ایالات متحده به ارتقای حقوق بشر تعهدی اساسی دارد.

تحریم دیپلماتیک آمریکایی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده تلاش می‌کند بین تثبیت روابط دشوار با پکن و حفظ مواضع سخت‌گیرانه در قبال درگیری‌های تجاری و سیاسی فاصله بیندازد. ایالات متحده چین را به نقض حقوق بشر علیه مسلمانان اویغور در شمال غربی استان سین کیانگ، سرکوب جنبش‌های دموکراتیک در هنگ کنگ، ارتکاب تجاوز نظامی به جزیره خودگردان تایوان و موارد دیگر متهم کرده است.

سایر کشورهای بزرگ هنوز موضع خود را در این خصوص مشخص نکرده‌اند. پکن انتقادات و تحریم‌های تنبیهی ایالات متحده را به عنوان مداخله در امور داخلی خود محکوم کرده و وزارت امور خارجه این کشور به ایالات متحده هشدار داده که سیاسی کردن ورزش را متوقف کنند. چین در تلاش است تا اقدامات آمریکا علیه تضعیف المپیک زمستانی پکن را خنثی کند. در صورت عدم توافق آمریکایی‌ها، چین آماده است تا گفت‌وگو و همکاری بین دو کشور در یک سری از زمینه‌های مهم و مسائل بین‌المللی را تضعیف کند.

سفارت چین نیز در واشنگتن در توییتی خطاب به عدم حضور مقامات و دیپلمات‌های آمریکایی واکنش نشان داده: در واقع هیچ‌کس به آمدن یا عدم حضور این افراد اهمیتی نمی‌دهد و این هیچ تأثیری بر برگزاری موفقیت‌آمیز #پکن ۲۰۲۲ ندارد.

نیوزلند روز سه‌شنبه اعلام کرد که در سطح دیپلماتیک در این بازی‌ها شرکت نخواهد کرد، اما به دلیل محدودیت‌های کرونایی این تصمیم اتخاذ شده و ارتباطی به تحریم دیپلماتیک آمریکا ندارد. دولت این کشور البته اشاره کرده است که در مورد مسائل حقوق بشر پیش از این موضع خود را به چین اعلام کرده.

استرالیا که روابطش با چین به طور فزاینده‌ای تنش پیدا کرده، هنوز نگفته است که آیا مقامات بلندپایه را اعزام خواهد کرد یا خیر. اعزام هیئت‌های بلندپایه به هر المپیک از دیرباز در میان ایالات متحده و سایر کشورهای پیشرو یک سنت بوده است. رئیس جمهور وقت جورج دبلیو بوش در افتتاحیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ پکن شرکت کرد. در این دوره از مسابقات، جنجال‌ها و مسائل سیاسی ممکن است یک سنت‌شکنی را در المپیک ورزش‌های زمستانی شاهد خواهیم بود.

کد خبر 540575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.