علت از دست دادن حس بویایی و چشایی در بیماران کرونا چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در خصوص چرایی از دست دادن حس بویایی و چشایی در بیماران مبتلا به کرونا و درمان آن توضیحاتی ارائه داد.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص علت از دست دادن حس بویایی و چشایی در بیماران مبتلا به کرونا و درمان آن، اظهار کرد: از دست دادن حس بویایی و چشایی یکی از شایع‌ترین علائم تأثیر کرونا ویروس بر سیستم عصبی در بیماران مبتلا به کرونا است، برخلاف سایر سیستم‌ها، گیرنده‌های عصبی سیستم بویایی دقیقاً بر روی عصب قرار دارد، بنابراین اگر ویروس بتواند گیرنده را آلوده کند، عصب به ویروس آلوده خواهد شد و از این نقطه مستقیماً وارد شده و می‌تواند نورون‌های مغزی را درگیر کند.

وی ادامه داد: در بیشتر بیماران بهبود یافته حس بویایی بعد از مدتی باز می‌گردد، بر اساس برخی تحقیقات انجام شده عوارض ویروس منجر به مرگ نورون نشده است و تنها برای مدتی عملکرد آن را تغییر می‌دهد و دوباره بعد از چند ماه ترمیم خواهد شد و اکثر افراد به شرایط طبیعی باز خواهند گشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران تصریح کرد: اگر ویروس باعث تغییر عملکرد نورون شود، انتقال پیام را مختل می‌کند و یا کاملاً تغییر می‌دهد؛ در این شرایط تعداد نورون‌های درگیر زیاد بوده و کاملاً حس بویایی فرد را از بین می‌برد. اختلال در حس بویایی و چشایی در تمام مبتلایان به کرونا رخ نمی‌دهد، اما یکی از علائم شایع ابتلاء به کرونا است.

بهبود حس بویایی و چشایی در بیماران مبتلا به کرونا بعد از چند ماه

وی افزود: درمان خاصی برای بهبود حس بویایی و چشایی در بیماران مبتلا به کرونا وجود ندارد و تنها راه کمک به بازگشت حس بویایی، تحریک سیستم بویایی با ترکیبات دارای بوی تند و مصرف ویتامین‌ها است، اگر نورون‌ها آسیب جدی ندیده باشد، مصرف ویتامین C، ویتامین D در بیماران مبتلا به کرونا به بازگشت حس بویایی و ترمیم نورون‌ها کمک می‌کند.

صفری اضافه کرد: کرونا بر مغز تأثیر مستقیم می‌گذارد، جسم سیاه و نواحی قشری مغزی که در عملکردهای شناختی و حافظه نقش دارد به نام‌های شکنج میانی، لوب گیجگاهی و شکنج خلفی سینگولیت، گیرنده بیشتری برای ویروس کرونا دارد و این گیرنده در انواع نورون‌های تحریکی، مهاری و سلول‌های غیر عصبی آستروسیت، الیگودندروسیت و اندوتلیوم عروق مغزی شناسایی شده است.

وی در خصوص بروز عوارض مغزی و عصبی در بیماران مبتلا به کرونا، خاطرنشان کرد: لازم است بدانیم ابتلای خفیف به کرونا احتمالاً عارضه مغزی جدی برای بیماران ایجاد نخواهد کرد؛ عوارض مغزی و عصبی در تمام بیماران مبتلا به کرونا ایجاد نمی‌شود و بیشتر افراد بستری در بیمارستان و مبتلایان به فاز حاد و شدید کووید _۱۹ عوارض و اختلالات مغزی و عصبی کرونا را تجربه می‌کنند.

کد خبر 538028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.