بورس امروز سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شرکت فولاد مباکه در آبان شش هزار و ۵۸۵ میلیارد تومان فروش در بورس کالا ثبت کرده که متوسط نرخ آبان ماه ۱۱ درصد نسبت به ماه گذشته افت داشته است. متوسط فروش ماهانه شرکت در بورس کالا هفت هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _سه‌شنبه دوم آذر ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش دو هزار و ۵۲۱ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۰۴ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش هزار و ۸۸۹ واحدی در سطح ۳۸۵ هزار و ۴۴ قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۰.۱۸ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۴۶ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۳۷ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۱۴۹ واحد رسید.

بورس امروز سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۸ هزار و ۲۴۰ و ۱۸ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد و ۱۲۳ و سه میلیارد و ۳۴۳ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

پیش بینی می‌شود روند صعودی شاخص کل تا محدوده یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد ادامه یابد.

بورس امروز سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار بازار

آقای روحانی، متهم به اخلال در بورس‌

نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: در خصوص شکایت از روحانی، نامه‌ای به دادستان کل داده شده که یک مورد آن در ارتباط با موضوع مداخلات ارزی است و یکی هم به مسئله بورس برمی‌گردد. مستنداتی در دست داریم که رئیس‌جمهور وقت رفتار مجرمانه در بورس و ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی انجام داده است، برای بررسی و پیگیری، مستندات را به رئیس قوه قضائیه ارسال کرده‌ایم تا ایشان به این موضوع رسیدگی کنند.

اخبار شرکت‌ها

فملی: شرکت ملی صنایع مس ایران بر اساس تاریخ تحویل در آبان ماه فروش دو هزار و ۱۹ میلیارد تومان را در بورس کالا به ثبت رسانده است. میانگین فروش ماهانه بورس کالا شرکت در سال ۹۹، هزار و ۸۵۵ میلیارد تومان بوده است. در سال ۹۹ حدود ۵۳ درصد فروش شرکت در بورس کالا انجام شده، در سال ۱۴۰۰ تا نیمه سال شرکت به طور میانگین ماهانه سه هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان فروش در بورس کالا داشته و در این بازه ۵۴ درصد فروش در بورس کالا انجام شده است. در شهریور و مهر فروش‌های چهار هزار و ۳۵۵ و سه هزار و ۷۶۴ میلیارد تومانی در بورس کالا ثبت شده که به ترتیب ۵۰ و ۶۹ درصد فروش این دو ماه را تشکیل داده است.

فولاد: شرکت در آبان شش هزار و ۵۸۵ میلیارد تومان فروش با متوسط نرخ ۲۱۱ هزار و ۵۶۲ ریال در هر کیلو در بورس کالا ثبت کرده که متوسط نرخ آبان ماه ۱۱ درصد نسبت به ماه گذشته افت داشته است. متوسط فروش ماهانه شرکت در بورس کالا هفت هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان است. همچنین حدود ۶۵ درصد فروش ماهانه شرکت در بورس کالا انجام می‌شود. با توجه به فروش خوب شرکت در بورس کالا باید دید فروش‌های خارج از بورس کالای شرکت به چه صورت بوده است.

شپترو: پتروشیمی آبادان در حالی در مهر ماه فروش ۴۰ میلیاردی در بورس کالا به ثبت رسانده که میانگین ماهیانه سال گذشته ۴۵ میلیارد و شش ماهه سال جاری ۷۰ میلیارد تومان بوده است. شرکت در سال گذشته مجموعاً در بورس کالا ۵۴۱ و به طور کلی ۷۳۳ میلیارد تومان فروش داشته است. بعد از رفع مشکلات، تولید شرکت از تیر ماه سال گذشته آغاز شده و روند خوبی را طی می‌کند.

فخاس: با اتمام قطعی برق و همچنین قوانین وضع شده برای افزایش حجم عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، فولاد خراسان در آبان هزار و شش میلیارد تومان فروش در بورس کالا به ثبت رسانده است. میانگین فروش شش ماهه ابتدای شرکت در بورس کالا ۵۵۶ میلیارد تومان بوده که ۶۴ درصد حجم فروش شرکت بوده است. فروش بورس کالای شرکت در مهر ۲۳۱ میلیارد تومان گزارش شده که سهم ۳۰ درصدی از فروش این ماه داشته است.

شاروم: پتروشیمی ارومیه در آبان (بر اساس تاریخ تحویل) فروش ۹.۲ میلیارد تومانی را در بورس کالا گزارش کرده است. در سال ۹۹، به طور میانگین ۳۷ درصد فروش شرکت در بورس کالا انجام شده، در شش ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ سهم فروش بورس کالا به ۱۹ درصد رسیده است. میانگین فروش ماهانه بورس کالای شرکت در ۵ ماه ابتدای سال ۵ میلیارد تومان و فروش ماهانه گزارش شده در کدال ۳۲ میلیارد تومان بوده، در شهریور و مهر شرکت به ترتیب در بورس کالا ۳۲ و ۲۸ میلیارد تومان فروش داشته و در کدال نیز درآمد ۳۲ و ۲۸ میلیارد تومانی شناسایی کرده است.

اخبار بازار جهانی

نفت: سه منبع دولتی آگاه به رویترز گفتند ژاپن پس از درخواست واشنگتن برای اقدام هماهنگ برای مقابله با افزایش شدید قیمت انرژی، آزادسازی بی سابقه ذخایر نفت دولتی را بررسی می‌کند. یکی از منابع گفت که دولت به دنبال آزادسازی بخشی بیش از حداقل مقدار مورد نیاز به عنوان یک راهکار قانونی است. قوانین ژاپن، آزادسازی ذخایر نفت را در مواقع کمبود یا بلایای طبیعی مجاز می‌داند، اما هیچ اشاره‌ای به انجام این کار برای مقابله با افزایش قیمت‌ها نمی‌کند. یکی دیگر از این منابع به رویترز گفت: پس از درخواست ایالات متحده، چاره‌ای جز این نداریم. این طرح هنوز علنی نشده است. ژاپن تاکنون هرگز نیاز نفتی خود را از محل آزاد سازی ذخایر دولتی خود تأمین نکرده است، در حالی که شرکت‌های نفتی این کار را در طول جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ و پس از زلزله و بلایای سونامی سال ۲۰۱۱ انجام داده‌اند.

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه، روز دوشنبه گفت هیچ تصمیمی قطعی نشده است، در حالی که نخست وزیر فومیو کیشیدا روز شنبه گفت: دولت در حال بررسی اقدامات قانونی است که می‌تواند انجام دهد. پس از آنکه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش مکرراً درخواست‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش را رد کردند، دولت بایدن از برخی از بزرگ‌ترین کشورهای مصرف‌کننده نفت جهان - از جمله چین و هند - درخواست غیرمعمولی کرد تا آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک خود را بررسی کنند. طبق داده‌های رسمی، دولت ژاپن ۱۴۵ روز مصرف روزانه نفت را در پایان سپتامبر ذخیره کرده است که بسیار بالاتر از حداقل ۹۰ روز مورد نیاز قانون است. ذخایر بخش خصوصی در مجموع ۹۰ روز ارزش دارد که از حداقل ۷۰ روز نیز فراتر می‌رود.

قیمت کالاها در بازار تی در چین

بورس امروز سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

در هفته‌های اخیر، فضای کلی حاکم بر بازار آتی کالاها در بازار داخلی چین از زمانی که دولت چین تصمیم به کنترل قیمت cغال سنگ گرفته نزولی شده است. در هفته‌ای که گذشت قیمت زغال سنگ در بازار داخلی چین با افت حدود ۱۰ درصدی مواجه شد. قیمت سنگ آهن و محصولات فولادی، فلزات پایه و محصولات پتروشیمی نیز در بازار نقدی و آتی چین کاهش قیمت داشتند. علی رغم اینکه دلار آمریکا در مقابل سایر ارزها تقویت شده، در مقابل یوان همچنان روند نزولی است. تقویت ارزش یوان منجر به این شده که کالاهایی که قیمتشان بر حسب یوان است، ارزان‌تر شوند. در کنار تقویت ارزش یوان، عوامل بنیادی از جمله کاهش محدودیت‌های انرژی و در نتیجه افزایش عرضه و همچنین انتظار بر بهتر شدن شرایط عرضه در آینده، افت قیمت کالاها در بازار آتی را به همراه داشته است.

نقشه بازار بورس

بورس امروز سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 537420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.