انتقاد به بالاتکلیفی پایانه شرق / زندگی زیر زمینی در خلازیل جریان دارد

انتقاد به عدم اتمام پروژه پایانه شرق و وضعیت آسیب‌های اجتماعی در محله خلازیل موضوع دو تذکر از سوی دو عضو شورای شهر تهران بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «علیرضا نادعلی» عضو شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز این شورا با اشاره به موضوع آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران، اظهار کرد: همان طور که قبل از آغاز به کار شورای ششم، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهر تهران را رفع آسیب‌های اجتماعی تشخیص دادیم و در تصمیم گیری‌های خود این مؤلفه را ارجح دانستیم.

وی افزود: همچنین وفق ماده ۶۹ برنامه پنج ساله توسعه شهر تهران، هم اکنون نیز خود باید نسبت به این موضوع حساس باشیم، مسئله را از نزدیک بررسی کنیم، جوانب امر را بسنجیم و با عزمی راسخ برای بهبود وضعیت زندگی در تهران گام برداریم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در بازدید انجام شده از گرمخانه بانوان و مرکز رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی واقع در میدان شوش، به این باور رسیدم که یکی از راه‌های مغفول مانده برای حل مسائل اجتماعی، اعتیاد و فساد، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و نهادهای متخصص بخش خصوصی و فعالان جهادی است.

وی با انتقاد از عملکرد دوره قبلی شهرداری، تصریح کرد: شهرداری در دوره گذشته از این راهکار بهره نبرده و این امکان را وانهاده و در اکثر موارد با نگاهی سطحی و تک بعدی نسبت به حل این مسائل اقدام کرده که طبیعتاً نتیجه‌ای جز کوچ معتادان و متجاهران به فسق و توزیع آن‌ها در محله‌ها، اتوبان‌ها و خرابه‌ها نداشته است.

نادعلی با بیان اینکه خلازیل یکی از محله‌هایی است که با اینگونه اقدامات غیرکارشناسی، تبدیل به پاتوق همیشگی معتادان شده است، گفت: افراد بسیاری که از خدمات شهری و حق شهروندی بی‌بهره مانده‌اند، در منطقه خلازیل به طور زیرزمینی زندگی نامتعارفی دارند.

وی ادامه داد: نبود حداقل‌های زندگی نظیر سرپناه استاندارد، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و گسترش زباله‌های متعفن باعث شده است تا این گوشه فراموش شده تهران، وضعیت اسفناکی داشته باشد. چیزی که در این میان متأثر کننده است، حضور قابل توجه زنان و کودکانی است که یا خود مبتلا به اعتیاد هستند یا به ناچار در این محیط نامناسب، به سر می‌برند.

لزوم تکمیل ترمینال جدید شرق

«ناصر امانی» دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه نسبت به رها شدن پروژه تکمیل ترمینال جدید شرق تهران تذکر داد و اظهار کرد: مجموعه بزرگی که میلیاردها تومان پول مردم تهران برای توسعه حمل و نقل در آن هزینه شده، رها شده است.

وی با بیان اینکه برای نگهداری و نگهبانی این مجموعه یک مناقصه به مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برگزار شد، گفت: اگر در چهار سال گذشته فقط سالی یک میلیارد تومان برای نگهداشت این مجموعه هزینه شده باشد، با احتساب مبلغ امسال، حدود پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با طرح این پرسش که آیا با این پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نمی‌شد این مجموعه را کامل کرد؟، گفت: این مجموعه در شرق تهران، خاک می‌خورد و سالی یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان پول نگهداری و نگهبانی پرداخت می‌شود.

وی که از شهردار تهران و کمیسیون عمران و کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا خواست به این موضوع رسیدگی کنند، افزود: این پروژه را می‌توان بدون هزینه سنگین به بهره برداری رساند.

«سید احمد علوی» عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکری خطاب به معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، گفت: با همه اجحافی که در چهار سال گذشته به موضوع مساجد شده بود، بازهم اعتباری ۴۰ میلیاردی برای کمک به مساجد و یک اعتبار مشابه نیز برای کمک به مدارس به تصویب رسید.

در جلسه امروز انتخاب دو نفر از اعضای شورا جهت عضویت در شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران موضوع بند هفتم ذیل ماده واحده اصلاحیه مصوبه برنامه راهبردی کمک به توسعه، مقاوم سازی، تعمیر، تجهیز و ضوابط احداث مساجد و اماکن مذهبی مبتنی بر معماری اسلامی - ایرانی در دستور کار قرار گرفت.

در همین زمینه نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در اعمال مدیریت یکپارچه و متمرکز در امور مربوط به توسعه، ساماندهی و مرمت مساجد شهر تهران؛ شهرداری تهران موظف شده بود که نسبت به تشکیل شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران شورایی اقدام نماید.

وی ادامه داد: همچنین شهرداری موظف شد تا کمیته تخصصی طراحی معماری مساجد و نمادهای مذهبی شهر تهران را ذیل این شورا تشکیل دهد و ضمن هماهنگی لازم با کلیه نهادهای دولتی، عمومی و مدنی ذیربط در چارچوب قوانین و مقررات موضوع را دنبال کند.

معدنی پور ادامه داد: مقرر بود که دو نفر از اعضای شورای اسلامی شهر از کمیسیون فرهنگی اجتماعی و کمیسیون شهرسازی و معماری معرفی شوند جهت عضویت در این شورا معرفی شوند که ما از کمیسیون فرهنگی اجتماعی آقای نادعلی شهرستانکی را معرفی کردیم.

همچنین عباسی رئیس کمیسیون معماری شورای اسلامی شهر تهران حجت الاسلام آقامیری را برای عضویت در این شورا از سوی این کمیسیون معرفی کرد.

طی رأی گیری صورت گرفته در صحن شورا عضویت آقای نادعلی با ۲۰ رأی و آقا میری با ۱۸ رأی موافق در شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران به تصویب رسید.

در این جلسه همچنین موضوع انتخاب یک نفر نماینده شورای اسلامی شهر تهران به عنوان ناظر در شورای واگذاری اماکن و غرفه‌های میادین میوه و تره بار و فرآورده‌ای کشاورزی در دستور قرار گرفت که بر این اساس سید احمد علوی با " ۱۹ " رأی موافق به عنوان نماینده شورا انتخاب شد.

در ادامه نیز موضوع انتخاب یک نفرنماینده شورای اسلامی شهر تهران جهت عضویت در ستاد موضوع بند هفتم (۷) تبصره یکم (۱) ذیل ماده واحده مصوبه «مناسب سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولین جسمی و حرکتی» در دستور قرار گرفت که بر طبق آن جعفر بندی شربیانی با " ۱۸ " رأی موافق انتخاب شد.

کد خبر 535361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.