درمان روماتیسم مفصلی با یک ایمپلنت کوچک

تاثیر مواد غذایی در ابتلاء به سرطان پستان، نقش حیاتی یک پروتئین در سرعت ترمیم زخم‌، آزمایش سیستم کنترل تاکسی‌های هوایی، درمان روماتیسم مفصلی با یک ایمپلنت کوچک، شش برابر شدن قدرت هوش مصنوعی با مغز جدید "انویدیا" و شناسایی اختلالات رشد کودکان توسط یک اپلیکیشن را در بسته علم و فناوری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انجام یک مطالعه مروری، ارتباط بین گروه‌های غذایی و ابتلاء به سرطان پستان را بررسی کردند.

سرطان پستان رایج‌ترین سرطان و علت اصلی مرگ ناشی از سرطان در بین زنان است. عوامل متعددی در بروز این نوع سرطان دخیل هستند که از بین عوامل مختلف؛ مواردی مانند فعالیت فیزیکی، مصرف الکل، هورمون‌درمانی، سابقه بارداری، تغذیه و … قابل تغییرند.

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انجام یک مطالعه مروری سیستماتیک و متاآنالیز ارتباط بین گروه‌های غذایی و سرطان پستان را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این پژوهش نشان داد که مصرف میوه و سبزیجات، پنیر و سویا با خطر ابتلاء به سرطان پستان ارتباط معکوس دارد. به صورتی که مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و پنیر و سویا باعث کاهش خطر ابتلاء به این سرطان می‌شود؛ همچنین مشخص شد که مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری‌شده، ارتباط مستقیمی با خطر ابتلاء به سرطان پستان داشت.

به علاوه بررسی‌های این مطالعه حاکی از آن است که مصرف شیر با ابتلای به سرطان پستان، یک ارتباط غیر خطی دارد. به این صورت که مصرف شیر تا میزان ۴۵۰ میلی‌لیتر در روز با افزایش خطر سرطان پستان، مرتبط نبود ولی مصرف مقادیر بالاتر از این میزان، می‌تواند خطر این سرطان را افزایش دهد.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ قدرت این یافته‌ها بر اساس مقیاس درجه بندی NutriGrade، متوسط بود و اطمینان متوسطی در مورد این یافته‌ها وجود دارد.

نقش حیاتی یک پروتئین در سرعت ترمیم زخم‌

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، نقش مهم یک پروتئین را در سرعت ترمیم زخم‌های پوست نشان داده‌اند.

پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیا، ارواین"(UCI) در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که پروتئین موسوم به "PIEZO1" موجود در سلول‌ها، یک نقش کلیدی را در تنظیم سرعت ترمیم زخم پوست بر عهده دارد.

این پژوهش نشان می‌دهد که ترمیم زخم‌های پوست در موش‌هایی که فاقد PIEZO1 در سلول‌های موسوم به "کراتینوسیت"(Keratinocyte) هستند، نسبت به موش‌هایی که عملکرد PIEZO1 در کراتینوسیت آنها بالاتر است، سریع‌تر صورت می‌گیرد.

پژوهشگران دریافتند که فعالیت PIEZO1، انقباض سلولی را افزایش می‌دهد و به کاهش تأثیر انتقال کراتینوسیت و روند بهبود زخم می‌انجامد. در مقابل، مهار PIEZO1 می‌تواند به بهبود سریع‌تر زخم در شرایط آزمایشگاهی و درون‌جانداری کمک کند.

"مدا پاتاک"(Medha Pathak)، استادیار بخش فیزیولوژی و بیوفیزیک دانشگاه کالیفرنیا، ارواین گفت: همکاران ما در آزمایشگاه "آردم پاتاپوتیان"(Ardem Patapoutian) در "مؤسسه پژوهشی اسکریپس"(TSRI) مشاهده کردند که بهبود زخم در موش‌هایی که PIEZO1 آنها کمتر است، سریع‌تر صورت می‌گیرد. ما می‌خواستیم چگونگی، زمان و مکان دخالت PIEZO1 را تشخیص دهیم تا درمان‌های بالقوه‌ای را پیدا کنیم که ممکن است ترمیم زخم را سرعت ببخشد. آزمایشگاه من برای این کار، روش‌های جدیدی را برای نشان دادن PIEZO1 هنگام بهبود زخم در شرایط آزمایشگاهی توسعه داد.

آزمایش سیستم کنترل تاکسی‌های هوایی در کره جنوبی

کره جنوبی ۱۱ نوامبر سیستمی برای کنترل وسایل حمل و نقل هوایی شهری (UAM) آزمایش کرد و امیدوار است که بتواند تا سال ۲۰۲۵ از آنها به عنوان تاکسی‌های بین فرودگاه‌های اصلی و مرکز شهر سئول استفاده کند و زمان سفر را به میزان دو سوم کاهش دهد.

سال گذشته کره جنوبی از شروع پروژه‌ای به منظور آغاز بستری برای ایجاد سفرهای هوایی تجاری شهری تا سال ۲۰۲۵ خبر داد. وزارت حمل و نقل این کشور تخمین می‌زند که چنین خدماتی می‌تواند زمان سفر برای مسافت‌های بین ۳۰ الی ۵۰ کیلومتر (۱۹-۳۱ مایل) که با خودرو یک ساعت به طول می‌انجامد را به ۲۰ دقیقه کاهش دهد.

طی این عملیات تاکسی هوایی شرکت آلمانی "ولوکوپتر" (Volocopter) موسوم به "2X " اولین پرواز آزمایشی خود را در شهر سئول، کره جنوبی انجام داد.

این اولین پرواز آزمایشی عمومی سرنشین دار یک تاکسی هوایی عمودپرواز برقی (eVTOL) در کره جنوبی بود. "نو هیونگ اوک" وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی نیز شاهد این پرواز آزمایشی تاریخی بود.

درمان روماتیسم مفصلی با یک ایمپلنت کوچک

پژوهشگران آمریکایی و استرالیایی سعی دارند که با کمک یک ایمپلنت کوچک، روش جدیدی را برای درمان روماتیسم مفصلی در آینده ارائه دهند.

شاید درمان روماتیسم مفصلی در آینده، تنها یک ایمپلنت کوچک باشد که برای تحریک الکتریکی یک عصب کلیدی طراحی شده است و می‌تواند واکنش التهابی بدن را تنظیم کند. پژوهش‌های بسیاری در سراسر جهان با انجام دادن آزمایش بالینی چندین نوع ایمپلنت جدید، در حال بررسی این ایده قانع‌کننده است.

عصب "واگ"(Vagus)، طولانی‌ترین عصب مغزی است که از ساقه مغز و از میان گردن و قفسه سینه، به سمت شکم می‌رود و سیگنال‌های ارتباطی را میان مغز و بدن منتقل می‌کند. تحریک الکتریکی این عصب با استفاده از ایمپلنت‌های کوچک، پیش‌تر توسط "سازمان غذا و داروی آمریکا" (FDA) برای درمان برخی از انواع صرع و افسردگی تأیید شده است.

پژوهش‌های بسیاری نیز بر این موضوع متمرکز شده‌اند که چگونه عصب واگ، واسطه ارتباط میان روده و مغز است. این پژوهش‌ها، به توسعه دستگاه‌های کوچکی ختم شده است که برای سرکوب اشتها به واسطه تحریک ملایم عصب واگ طراحی شده‌اند و مغز را فریب می‌دهد تا فکر کند که روده پر است.

پژوهشگران اخیراً یک نقش دیگر عصب واگ را کشف کرده‌اند. این نقش، برقراری ارتباط با مغز هنگام التهاب بدن است. این پژوهش نشان داده است که عصب واگ می‌تواند مانند یک ترمز برای سیستم ایمنی عمل کند و سیگنال‌هایی را به طحال بفرستد تا سرعت انتشار مولکول‌های التهابی کاهش یابد.

۶ برابر شدن قدرت هوش مصنوعی با مغز جدید "انویدیا"

تراشه هوش مصنوعی جدید شرکت "انویدیا"(NVIDIA) برای ربات‌ها، آنها را شش برابر قدرتمندتر از نسل قبلی خود می‌کند و این در حالی است که هنوز هم می‌تواند در کف دست انسان جا بگیرد.

شرکت "انویدیا" مغز هوش مصنوعی یکهزار ۱۰۰ دلاری خود موسوم به "خاویر" با نام کامل "Jetson AGX Xavier" برای ربات‌ها را که در سال ۲۰۱۸ عرضه کرد، ارتقا داده است. این ماژول جدید موسوم به "اورین" با نام کامل "Jetson AGX Orin"، شش برابر بیشتر از "خاویر" قدرت پردازش دارد و با این حال همچنان در کف دست جا می‌گیرد.

شرکت "انویدیا" تراشه "اورین" را به عنوان یک "ابررایانه هوش مصنوعی با کارآمدی مصرف انرژی" طراحی کرده است که برای استفاده در رباتیک، دستگاه‌های پزشکی خودکار و وسایل نقلیه خودران و همچنین برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی پیشرفته و آینده نگرانه فناوری که ممکن است در حال حاضر غیرممکن به نظر برسد، طراحی شده است.

این شرکت اعلام کرده است "اورین" قادر به انجام ۲۰۰ تریلیون عملیات در هر ثانیه است. این تراشه بر پایه معماری پردازنده گرافیکی "NVIDIA Ampere" ساخته شده است و دارای پردازنده‌های "Arm Cortex-A78AE" است و با نسل بعدی شتاب‌دهنده‌های یادگیری عمیق و بینش رایانه‌ای ارائه می‌شود که به آن توانایی اجرای چندین برنامه هوش مصنوعی را می‌دهد.

"اورین" به کاربران امکان دسترسی به نرم‌افزار و ابزارهای این شرکت از جمله برنامه شبیه‌سازی رباتیک مقیاس‌پذیر موسوم به "انویدیا ای ساک سیم"(NVIDIA Isaac Sim) را می‌دهد که توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا بتوانند ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی خود را در محیط‌های مجازی آزمایش و مدیریت کنند.

اپلیکیشنی که اختلالات رشد کودکان را شناسایی می‌کند

پژوهشگران انگلیسی، اپلیکیشن جدیدی ابداع کرده‌اند که به والدین امکان می‌دهد تا رشد فرزندان خود را در خانه و بدون مراجعه به مراکز درمانی کنترل کنند و به شناسایی اختلالات رشد آنها بپردازند.

یک اپلیکیشن جدید و پیشرفته تلفن همراه موسوم به "گروث مونیتور"(GrowthMonitor) می‌تواند امکان اندازه‌گیری قد کودکان را برای والدین یا افرادی که مراقب آنها هستند، فراهم کند. داده‌های این پژوهش نشان می‌دهند که این اپلیکیشن می‌تواند اختلالات قابل درمان رشد را به صورت قابل اطمینان و بسیار زودتر شناسایی و بهبود قابل‌توجهی را در سلامت کودکان پدید آورد.

رشد دوره کودکی، یکی از شاخص‌های قوی سلامت و رفاه کودکان به شمار می‌رود، اما تأخیر در تشخیص اختلالات رشد در انگلستان شایع است. برخلاف بسیاری از سیستم‌های بهداشتی اروپا، نظارت بر رشد کودک در انگلستان اولویت ندارد و بیماری‌های جدی و قابل درمان اغلب دیر تشخیص داده می‌شوند. اختلال رشد ممکن است نخستین و تنها نشانه بسیاری از بیماری‌های مزمن دوران کودکی یا یک اختلال رشد خاص مانند کمبود هورمون رشد، "سندرم نونان"(Noonan syndrome)، "سندروم ترنر"(Turner syndrome) و کمبود ژن "SHOX" باشد.

یک روش قابل اطمینان و دقیق که به والدین کمک می‌کند تا در خانه بر رشد فرزند خود نظارت کنند، می‌تواند راهبرد مقرون به صرفه و ساده‌ای برای شناسایی کودکانی باشد که به مراجعه به پزشک نیاز دارند. این راهبرد، به توانمندسازی والدین، افزایش آگاهی آنها و کاهش فشار بر مراکز مراقبت‌های ابتدایی کمک می‌کند.

کد خبر 534805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.