معضل آب‌گرفتگی معابر اصفهان تا سال آینده رفع می‌شود/استفاده از نظر علما در برنامه‌ریزی شهر

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مطالعات خوبی در خصوص جمع‌آوری آب‌های سطحی و استفاده بهینه از این آب شده که امیدواریم با اجرای آن، تا سال آینده شاهد رفع معضل آب‌گرفتگی‌ها مانند اختلال در تردد و نفوذ آب به خانه‌ها باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نور صالحی امروز (یکشنبه) در شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به وقایع ۱۳ آبان، روز مبارزه با استکبار جهانی، اظهار کرد: دانشجویان پیرو خط امام (ره) در روزهای ملتهب پس از پیروزی انقلاب با تسخیر سفارت آمریکا خط بطلانی بر سال‌ها نفوذ این کشور بر سیاست‌های داخلی و خارجی کشورمان کشیدند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) این حرکت را انقلاب دوم و حتی انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب بهمن ۵۷ تعبیر کردند، افزود: در تمام ۴۲ سال گذشته استکبار جهانی و متحدانش از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به مردم و نظام جمهوری اسلامی فروگذار نکردند که مهمترین نمود آن را می‌توان در تحریم‌های ظالمانه که اقتصاد ایران، آرامش و زندگی مردم را هدف قرار داده، مشاهده کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه جمعیت، تحولات و پیامدهای آن موضوعی استراتژیک و نیازمند سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کوتاه مدت و درازمدت است، ادامه داد: در طول دهه‌های اخیر یکی از مهمترین تأثیر معضلات اقتصادی و بی ثباتی بازار را می‌توان در کاهش نرخ باروری مشاهده کرد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به روند کاهشی نرخ رشد جمعیت و پیامدهای آن، شاهد سالخوردگی جمعیت در دهه‌های آینده خواهیم بود، خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلی جمعیت در ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد. این سیاست‌ها به ضرورت افزایش جمعیت و ابعاد مختلف جمعیت از جمله فرزندآوری، تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده، بهداشت باروری، ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی، توانمند سازی جوانان، تکریم سالمندان، تقویت مؤلفه‌های هویت بخش ملی، محیط زیست، آمایش سرزمین و رصد تحولات جمعیتی توجه کرده است.

نور صالحی با بیان اینکه اجرای بهنگام و مستمر این سیاست‌ها می‌تواند به افزایش کمی و کیفی جمعیت کشور منجر شود، تصریح کرد: تغییرات هرم سنی جمعیت کشور در طول چند دهه گذشته به‌سمت پیر شدن در حال حرکت است. کاهش نرخ رشد جمعیت هم به‌واسطه فرزندآوری کمتر، به حالت نگران کننده درآمده است.

وی تاکید کرد: به‌گفته کارشناسان و متخصصان حوزه جمعیت و جامعه‌شناسی تا سال ۱۴۳۰ نزدیک به یک‌سوم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که به‌نوعی یک بحران برای کشور به‌حساب می‌آید.

وی اضافه کرد: جمعیت سالم، تحصیل کرده و مولد می‌تواند به شکستن چرخه فقر بین نسلی کمک کرده و در رویارویی با چالش‌های فردی و اجتماعی بیشتر انعطاف پذیر باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: دسترسی به آموزش و خدمات بهداشتی، از جمله سلامت باروری و تنظیم خانواده از جمله عواملی است که می‌تواند به تقویت توان بالقوه جمعیت در مقابل تمام چالش‌ها و استفاده از فرصت‌های اقتصادی نوظهور کمک کند.

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در سال‌های گذشته در نظام خانواده دستخوش تغییر شده و جمعیت کشور را به چالش کشیده، کاهش تمایل به فرزندآوری است که باید با بررسی علل و عوامل آن، سیاست‌های تشویقی مناسبی برای افزایش رشد جمعیت و فرزندآوری تعیین کنیم.

نور صالحی گفت: قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که در مجلس یازدهم پیگیری شد را می‌توان به عنوان یک استراتژی برتر در جلوگیری از کاهش جمعیت نام برد. در این قانون پیش‌بینی‌های مناسبی در خصوص حمایت از خانواده و تشویق به فرزندآوری شده است.

وی افزود: اعطای وام به زوجین جوان، افزایش حق عائله‌مندی، تأمین ودیعه مسکن با متراژهای مشخص، تسهیلات قرض‌الحسنه برای تولد فرزندان و از همه اینها مهم‌تر کاهش هزینه‌های روحی، روانی و اقتصادی فرزندآوری باید با جدیت از سوی مسئولان کشور پیگیری شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: اگر زوج‌های جوان نسبت به آینده فرزندان خود اطمینان خاطر حاصل کنند حتماً شاهد رشد منطقی جمعیت با توجه به ظرفیت‌های کشور خواهیم بود. بر این اساس قانون مجلس با عنوان جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در کنار مسائل فرهنگی و به شرط مهیا شدن بودجه لازم، می‌تواند مشوقی برای فرزندآوری باشد و بخشی از دغدغه خانواده‌ها را برطرف کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: بارش‌های اخیر باعث ایجاد آب‌گرفتگی در برخی معابر شهر شد که مناطق پانزده‌گانه شهرداری اقدامات مناسبی برای رفع مشکلات ناشی از آن انجام دادند.

نور صالحی افزود: مطالعات خوبی در خصوص جمع‌آوری آب‌های سطحی و استفاده بهینه از این آب شده که امیدواریم با اجرای آن، تا سال آینده شاهد رفع معضل آب‌گرفتگی‌ها مانند اختلال در تردد و نفوذ آب به خانه‌ها باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با ابراز امیدواری از اینکه با استقرار استاندار انتصابات در مدیریت اصفهان به نحو مطلوبی دنبال شود، به دیدار اعضای شورا با آیت‌الله مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری اشاره و اضافه کرد: برای خدمت‌رسانی آمادگی داریم و منتظر پشتیبانی مناسب هستیم، لذا امیدواریم با هم‌افزایی و همدلی در استان کارها بهتر از پیش انجام شده و بتوانیم در برنامه‌ریزی‌ها از نقطه نظرات علما استفاده کنیم.

وی افزود: در شورای ششم دنبال تشکیل جلسات و افزایش تعامل میان کمیسیون‌های متناظر شورای شهر و اتاق بازرگانی هستیم تا به یک تفاهم مشترک در حوزه‌های تخصصی برسیم.

نور صالحی تصریح کرد: با توجه به اینکه دیدارهای ماهیانه اعضای شورا با استاندار می‌تواند مدیریت ارشد استان را در جریان دغدغه‌های مدیریت شهر بگذارد و خروجی تعامل میان اتاق بازرگانی و شورای شهر نیز منجر به ارزش افزوده برای شهر و مردم اصفهان شود.‌

کد خبر 533729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.