مجوز حرفه ای یا کابوس هر ساله سرخابی های پایتخت؟!

هواداران سرخابی روز یک شنبه را همچون دیگر روزهای تقویم فوتبالی این دو تیم می توانند جز روز های سخت و پر تنش به یاد بیاورند. چرا که دریافت مجوز حرفه ای AFC از سوی این دو باشگاه به کابوس هر ساله آنها مبدل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرخابی‌های پایتخت ۲۴ ساعت پر تنش را در فوتبال باشگاهی خود سپری کردند. البته این نوع تنش‌ها به یک اپیدمی دائم الوقوع برای فوتبال کشورمان و به ویژه سرخابی‌های پایتخت بدل شده است. اما همه چیز از یک گمانه زنی رسانه‌ای شروع شد. در حالی که به علت تعطیلی کنفدراسیون فوتبال آسیا در روز یک شنبه هنوز آخرین وضعیت استقلال و پرسپولیس مشخص نشده بود، یک رسانه اماراتی اعلام کرد تیم‌های بزرگ غرب آسیا اعم از الاهلی، الاتحاد و النصر عربستان، الوحده و العین امارات و همچنین استقلال و پرسپولیس به دلایل مختلف حذف شده‌اند، حتی چند چهره معتبر رسانه‌ای در فوتبال آسیا بر این موضوع صحه گذاشتند و به نوعی این خبر به خود داشت رنگ و بوی واقعیت می‌گرفت. اما در این گزارش قصد داریم در خصوص مجوز حرفه‌ای موشکافی بیشتری کرده باشیم و صفر تا صد ۲۴ ساعت پر تنش فوتبال ایران و سرخابی‌های پایتخت را بررسی کنیم:

مجوز حرفه‌ای AFC چیست؟

مجوز حرفه‌ای یا (Club Licensing) مجموعه از استانداردها و قوانینی است که باشگاه‌ها باید برای هر کدام از آنها اسناد و مدارکی را تهیه و ارسال کنند. این استانداردها و قوانین را یک سازمان مرجع مثل (کنفدراسیون فوتبال آسیا) AFC که بالاترین نهاد در آسیا و حاکم بر فوتبال است و تمامی فدراسیون کشورهای قاره آسیا و باشگاه‌های فوتبال عضو آن هستند و بر اساس قوانین آنها وضع شده این نهاد بزرگ فعالیت می‌کنند.

مجوز حرفه‌ای شامل ۵ معیار اصلی است که این معیارها عبارتند از ورزشی، زیرساخت، پرسنلی، حقوقی و مالی که روی هم رفته دارای حدوداً ۶۰۰ آیتم هستند و تمامی بخش‌های یک باشگاه حرفه‌ای را شامل می‌شود و آنها باید مستندات معتبر را آماده و سایت مدیریت مجوز حرفه‌ای ارسال کنند.

در ادامه بخش سوم متن قواعد کنفدراسیون فوتبال آسیا را مشاهده می‌کنید که پنج معیار اصلی مجوز حرفه‌ای سازی برای باشگاه‌ها را نشان می‌دهد:

مجوز حرفه ای یا کابوس هر ساله سرخابی های پایتخت؟!

چرا مجوز حرفه‌ای AFC الزام آور شده است؟

بر اساس استانداردها و قوانینی که هرسال نیز از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به روز می‌شود باشگاه موظف به توسعه و انطباق مجموعه خود با آنها هستند و تمامی این موارد در قالب فایل‌ها و مستنداتی به AFC ارسال می‌شود. باشگاه‌های ایرانی نیز به دلیل اینکه خیلی سخت خود را تغییر یا بروز می‌کنند اهرم فشار و زوری که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به آنها وارد می‌شود موجب رخ دادن اتفاقاتی مثبت در آنها است.

باشگاه‌هایی که قبلاً به آکادمی‌های خود توجه نکرده و یا حتی با بدهی‌های مالی یا شکایت‌های بسیار زیادی روبرو بوده‌اند و در بخش زیر ساخت نقاط ضعف بسیاری داشته‌اند هم اکنون با ارزیابی چندین ساله در مجوز حرفه‌ای توانسته‌اند خود را تغییر داده و پیشرفت کنند البته این موارد به جز باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و چند باشگاه دیگر همچون تراکتور سازی است.

سهیل مهدی، مسئول کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فوتبال ایران که به طور مستقیم زیر نظر AFC کار می‌کند، در این خصوص می‌گوید: این مجوز شامل زمینه‌های ساختارسازی، پرسنلی، آکادمی، مالی، حقوقی و … به منظور حضور در لیگ قهرمانان آسیا است و در تعبیر ما از حرفه‌ای شدن تنها ساختن ورزشگاه و سالن‌های تمرین و تزریق پول فراوان برای قراردادهای نجومی و دستمزدهای بالا نیست.

همانگونه که تمامی باشگاه‌های معتبر دنیا از سال‌ها قبل شروع به ارسال مدارک در قالب مجوز حرفه‌ای باشگاه خود کرده‌اند، باشگاه‌های ایرانی و آسیا هم چند سالی است که این ارزیابی‌ها را از خود انجام می‌دهند. باشگاه‌های ایرانی به دلیل اینکه از استاندارها دور هستند و باید جایی باشد تا با متر و معیارهای جهانی خود را ارزیابی کنند، مجوز حرفه‌ای همان خط کشی که به باشگاه کمک می‌کند.

مجوز حرفه ای یا کابوس هر ساله سرخابی های پایتخت؟!

سند سازی برای سرخابی‌های پایتخت!

با وجود مشکلات مختلف در تیم‌های ایرانی باید به این نکته اشاره کرد که تا چند هفته قبل، تنها دو تیم گل گهر و سپاهان از تیم‌های لیگ برتری توانسته بودند تمام معیارهای این مجوز حرفه‌ای را تأمین کنند.

حدود یک هفته قبل، و بعد از بررسی‌های خود در ارتباط با شرایط ۱۶ باشگاه حاضر در لیگ برتر ایران، کمیته حرفه‌ای سازی فدراسیون فوتبال تصمیم نهایی خود را مبنی بر اعطای مجوز به دو باشگاه گرفت و تنها دو باشگاه فولاد مبارکه سپاهان و گل گهر سیرجان را مجاز به اخذ مجوز حرفه‌ای دانست تا باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال و فولاد خوزستان در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا قرار گیرند.

اگر چه ۱۱ تیم لیگ برتری دیگر ایران هم از دریافت این مجوز محروم مانده‌اند اما به علت اینکه لیگ برتر ایران هیچ الزامی برای حرفه‌ای شدن تیم‌ها ندارد، این تیم‌ها می‌توانند در مسابقات باشگاهی ایران شرکت کنند اما از حضور در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی آسیا محروم هستند.

در سال‌های گذشته با وجود نداشتن زمین‌های تمرین و آکادمی، تیم‌های پایه در سطح حرفه‌ای، مشکلات مالی از جمله بدهی هنگفت به فوتبالیست‌های داخلی، هویت حقوقی غیر مستقل و همینطور گزارش‌های مالی غیر شفاف، عدم درآمدزایی از محل تبلیغات محیطی و همینطور عدم شفافیت مالی، تعدادی از تیم‌های ایران از جمله استقلال و پرسپولیس هر ساله این مجوز را کسب می‌کردند.

حتی دو تیم سپاهان و گل گهر سیرجان هم درآمدهای خود را از سمت بودجه دولتی و از کارخانه دریافت می‌کنند و به مانند تیم‌های اروپایی از درآمدهای مستقل مانند حق پخش تلویزیونی و تبلیغات و فروش بازیکن بهره مند نیستند. دریافت این چنین مجوزها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد سند سازی گسترده‌ای از سوی سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش برای سرپوش گذاشتن به مشکلات اشاره شده رقم خورده و به نوعی همگی برای پاک کردن صورت مسئله انجام شده است.

مهلت سه ماهه همراه با جریمه!

کمیته حرفه‌ای سازی AFC در کشورهای تحت پوشش خود کمیته مجوز حرفه‌ای و کمیته بدوی را مسئول اعطای مجوز حرفه‌ای سازی باشگاه‌ها کرده است. در نهایت پس از اختلاف نظرها کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای در خصوص موارد پیش آمده رأی نهایی را صادر می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد با اعمال جریمه‌هایی مهلت سه ماهه به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال داده شده است.

با اعلام کاظم اولیایی عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال به باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال سه ماه فرصت داده شد تا نواقص خود را برطرف کرده و حتی با پرداخت جریمه یک میلیاردی برای هر یک از تیم‌ها شش نقص موجود در روند حرفه‌ای سازی را بر طرف کنند.

اولیایی در ادامه صحبت‌هایش گفت: این باشگاه‌ها به صورت مشروط مجوز گرفتند. با توجه به شرایطی که برای باشگاه‌های استقلال، تراکتور و پرسپولیس وجود داشت، کمیته استیناف حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها تصمیم گرفت مجوز حضور آنها در لیگ قهرمانان آسیا را صادر کند اما به شرطی که در طول فصل مشکلات خود را برطرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: این کمیته در هر زمانی که بخواهد، قادر است این مجوز را باطل کند و اگر باشگاه‌ها نتوانند به تعهداتی که داده‌اند عمل کنند این کار را انجام خواهیم داد.

عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال اضافه کرد: مجوز حضور این باشگاه‌ها صادر شده اما به طور حتم به ضرر فوتبال ایران است؛ با شرایط ویژه‌ای که وجود داشت می‌شد یک‌بار برای همیشه مشکلات را برطرف کرد اما دوستان به جای اینکه مشکلات را حل کنند شرط‌ها را پذیرفتند.

از سوی دیگر علی عالی، مشاور عالی رئیس فدراسیون فوتبال در گفتگو با برنامه تلویزیونی در مورد حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا گفت:فقط بحث این دو باشگاه نیست. تنها سه باشگاه مجوز دریافت کرده‌اند. پروسه AFC مانند اساسنامه فدراسیون فوتبال است. زمان آنها تمام شده است و باید ببینیم که AFC به ما زمان می‌دهد این باشگاه‌ها مدارک را کامل کنند یا نه.

او ادامه داد: فعلاً قطعی چیزی از سوی AFC اعلام نشده است. اگر ما در این ماجرا صداقت نداشته باشیم نه تنها تمام تیم‌ها از لیگ قهرمانان حذف می‌شوند بلکه جریمه سنگینی برای فوتبال ایران در نظر خواهند گرفت.

این صحبت‌ها نشان می‌دهد فوتبال ایران و به ویژه دو باشگاه سرخابی پایتخت به دلیل عدم طی کردن راه درست خصوصی سازی و متکی بودن به نهاد دولتی به نام وزارت ورزش و جوانان متحمل ضررهای سنگینی خواهند شد. باید دید طی امروز و روزهای آتی موضع رسمی و نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در این خصوص چه خواهد بود و چه تصمیمی از سوی این نهاد اتخاذ خواهد شد.

کد خبر 532375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.