۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
نشانه‌های بیماری کلیوی

نشانه‌های بیماری کلیوی شامل اختلالات خواب، مشکلات پوستی، التهاب پا و قوزک پا، تکرر ادرار و کاهش اشتها می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلیه‌ها وظایف مختلفی در بدن را بر عهده دارد و در صورتی که به سلامت آن‌ها توجه نشود خطر ابتلاء به مشکلات جدی افزایش پیدا می‌کند، متأسفانه بیماری کلیوی پیشرونده است. معمولاً افراد مبتلا به فشار خون بالا و دیابت بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به بیماری کلیوی قرار دارند. عوامل خطر بیماری کلیوی شامل افزایش سن، اضافه وزن، مصرف داروهای خاص برای مدت طولانی، عفونت‌های دستگاه مجاری ادراری و سنگ کلیه می‌شود. در ادامه به معرفی و بررسی نشانه‌های بیماری کلیوی می‌پردازیم:

اختلالات خواب

خواب بدون کیفیت یکی از مشکلات رایج در میان افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی است؛ زمانی که کلیه‌های شما به درستی عمل نکند سموم به جای اینکه از طریق ادرار از بدن خارج شوند در خون باقی می‌مانند و بر چرخه خواب افراد تأثیر می‌گذارد. آپنه انسدادی خواب یکی از نشانه‌های رایج بیماری کلیوی مزمن است.

مشکلات پوستی

ممکن است مشکلات پوستی به عنوان یکی از نشانه‌های بیماری کلیوی در نظر گرفته شود، خشکی و خارش پوست می‌تواند نشان دهنده این باشد که فرد به بیماری‌های پیشرفته کلیوی مبتلا شده است. زمانی این اتفاق می‌افتد که کلیه‌ها نتوانند میان مواد معدنی و مواد مغذی موجود در خون تعادل مناسب برقرار کنند این عدم تعادل منجر به خشکی و خارش پوست می‌شود.

التهاب پا و قوزک پا

تورم و التهاب پا و قوزک پا یکی از نشانه‌های بیماری کلیوی است، توصیه شده است که افراد در این شرایط باید مصرف روزانه نمک و مایعات را کاهش دهند و از غذاهایی مانند سوپ و ماست استفاده کنند تا این نوع التهاب کاهش پیدا کند. زمانی که کلیه‌ها نتواند مایعات اضافی را دفع کند منجر به بروز التهاب در پاها، قوزک پا و حتی دست‌ها می‌شود.

تکرر ادرار

زمانی که کلیه‌های فرد به درستی عمل نکند میزان ادرار تغییر می‌کند به طوری که تکرر ادرار نشان دهنده بیماری‌های کلیوی است. در صورتی که شب‌ها بیشتر از زمان‌های دیگر ادرار می‌کنید احتمالاً به یک بیماری کلیوی مبتلا شده‌اید؛ البته تکرر ادرار ممکن است دلایل دیگر مانند استرس، وجود سنگ مثانه یا دیابت داشته باشد.

کاهش اشتها

متخصصان معتقدند که افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی تمایلی به مصرف غذا ندارند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کاهش اشتها و کاهش وزن جز نشانه‌های بیماری کلیه است که باید به آن‌ها توجه شود.

اقداماتی به منظور حفظ سلامت کلیه

متخصصان معتقدند که افراد باید به منظور حفظ سلامت کلیه‌های خود به صورت روزانه ورزش کنند، یوگا و مدیتیشن انجام دهند، از رژیم غذایی سالم پیروی کنند، مصرف میوه، سبزیجات و ماهی خود را افزایش دهند. افراد نباید از مواد غذایی فرآوری شده تند یا شور استفاده کنند. توصیه شده است که افراد بدون مشورت با پزشک از مکمل‌های دارویی نیز استفاده نکنند، زیرا ممکن است این داروها فشار زیادی به کلیه‌ها وارد کند.

کد خبر 526293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.