آیا ویروس کرونا از طریق اشک منتقل می‌شود؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که اشک افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ می‌تواند ویروس کرونا را به فرد سالم منتقل کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همانطور که مشخص است کووید -۱۹ یک بیماری تنفسی است که از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، پدیدار شدن گونه‌های جدید ویروس کرونا باعث شده است این بیماری با سرعت بیشتری گسترش یابد. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که اشک افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ می‌تواند ویروس کرونا را به فرد سالم منتقل کند.

اشک افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ تا چه میزان باعث انتقال ویروس به دیگران می‌شود؟

گروهی از محققان به منظور بررسی احتمال وجود ویروس کرونا در اشک افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ مطالعه جدیدی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که اشک بیماران می‌تواند ۱۷.۵ درصد باعث انتقال ویروس کرونا به افراد سالم شود. نتایج مطالعه مشابهی که در مجله هندی Ophtalmology منتشر شده است نشان می‌دهد که اشک چشم حاوی ویروس‌های عفونی است و می‌تواند دیگر افراد را نیز آلوده کند بنابراین چشم پزشکان و افرادی که در سالن‌های زیبایی مشغول کار هستند بیش از دیگران در معرض ویروس کرونای موجود در ترشحات چشم افراد بیمار قرار دارند.

چرا ممکن است اشک چشم افراد به ویروس کرونا آلوده باشد؟

اگرچه مطالعات اندکی وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس کرونا از طریق اشک چشم بیماران به افراد سالم منتقل می‌شود. نتایج پژوهش‌های بسیاری حاکی است که احتمال دارد ویروس‌های گوناگونی در چشم افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف وجود داشته باشد.

به گفته متخصصان، بافت شفافی که ناحیه سفید چشم افراد را می‌پوشاند می‌تواند به ویروس‌های مرتبط با سرماخوردگی و تبخال آلوده شود زیرا چشم‌ها در معرض مستقیم قطرات تولید شده هنگام سرفه، عطسه یا صحبت کردن قرار دارد علاوه بر این معمولاً افراد عادت دارند چشمان خود را با دست لمس کنند. با توجه به دلایل ذکر شده، احتمال وجود ویروس کرونا در اشک چشمان افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ وجود دارد.

چگونه ممکن است ویروس کرونا از طریق اشک منتقل شود؟

همانطور که ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی به افراد سالم منتقل می‌شود می‌تواند از طریق اشک نیز انتقال پیدا کند. لمس کردن اشک چشم فرد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ یا لمس سطوحی که به اشک فرد بیمار آلوده شده باشد خطر ابتلاء به بیماری را افزایش می‌دهد. با وجود اینکه التهاب ملتحمه (قرمزی چشم) یکی از علائم بیماری کووید -۱۹ است همه افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ آن را تجربه نخواهند کرد حتی اگر فرد بیمار دچار قرمزی چشم نشود، باز هم ممکن است اشک وی به ویروس کرونا آلوده باشد و به دیگران منتقل شود.

چگونه خطر انتقال ویروس کرونا از طریق اشک را کاهش دهیم؟

با وجود اینکه ثابت شده است که ویروس کرونا از طریق اشک افراد بیمار به دیگران منتقل می‌شود اما نتایج مطالعات نشان می‌دهد که خطر انتقال ویروس بسیار کم است. متخصصان توصیه کرده‌اند که افراد به منظور پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ از طریق اشک افراد بیمار باید اقدامات بهداشتی خاصی را انجام دهند. برای نمونه، افراد باید هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانند و فوراً آن را دور بیندازند، در صورت مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ چشمان خود را لمس نکنند، دستان خود را پس از لمس کردن سطوح به مدت حداقل ۳۰ ثانیه با آب و صابون بشویند، در صورتی که آب و صابون در دسترس نیست افراد باید دستان خود را با مواد ضدعفونی کننده که حاوی حداقل ۷۰ درصد الکل است تمیز کنند علاوه بر این افراد باید فاصله اجتماعی خود را از بیماران حفظ کنند، از ماسک استفاده کنند و از حضور در مکان‌های شلوغ، سر بسته و بدون تهویه مناسب دوری کنند.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 516643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.