تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه مدرن

افزایش نیاز به سبزی جات و صیفی جات در سال‌های اخیر سبب شده است که گلخانه‌های کشت این محصولات نیز به صورت گسترده ای افزایش پیدا کند.

در این بین گلخانه‌های مدرن راندمان بالاتری گرفته و در نتیجه سودآوری بالاتری را برای گلخانه دار به همراه خواهد داشت. در این نوشته به برخی از تجهیزات مورد استفاده در این گلخانه‌ها اشاره خواهیم کرد.

تجهیزات مورد نیاز در گلخانه‌ها:

برای اینکه یک گلخانه‌ی بروز و مدرن داشته باشید، باید تجهیزات گلخانه مربوط به آن را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید. بحث گلخانه‌های بزرگ صنعتی و گلخانه‌های کوچک در اینجا مطرح نیست بلکه استفاده از تجهیزات بهینه در این مورد بیشتر مدنظر خواهد بود.

تجهیزات بیرونی و پوشش:

از جمله مهمترین موارد در ساختار یک گلخانه استفاده از پوشش بیرونی مناسب می‌باشد. پوشش‌های مختلفی از جمله پوشش نایلونی، فایبرگلاس، پلی اتیلن، شیشه‌ای و … در گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پوشش پلی اتیلن در بین گزینه‌های مختلف بیشتر در گلخانه‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که گذر دهی نور بالایی دارد و از طرفی عایق مناسبی نیز محسوب می‌شود. در گلخانه‌هایی که با هزینه‌ی پایین راه اندازی می‌شود بیشتر از پلاستیک پلی اتیلن برای پوشش گلخانه استفاده می‌شود که هزینه‌های نگهداری بالایی را به همراه خواهد داشت.

تجهیزات تهویه:

از دیگر موارد بسیار مهم در ساختار یک گلخانه، توجه به سیستم تهویه گلخانه می‌باشد. تهویه از جمله موارد بسیار مهمی می‌باشد که به دلیل نیاز بالای گیاهان باید به بهترین شکل ممکنه فراهم شود. استفاده از فن‌های مخصوص که به هواکش‌های گلخانه‌ای معروفند از جمله متداول‌ترین ابزارهای سیستم تهویه گلخانه می‌باشند. این فن‌ها که جزوی از تجهیزات مرغداری نیز محسوب می‌شوند، هم برای هواکشی هوای داخل گلخانه و هم به عنوان عضوی از سیستم سیرکوله داخل سالن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه مدرن

در سیستم سیرکوله داخل سالن از فن‌های سیرکوله استفاده می‌شود که هوای داخل سالن را از یک طرف به داخل خود کشیده و از طرفی دیگر با فشار بسیار بالا به جلو پرتاب می‌کنند و سبب بهبود گردش هوا در داخل سالن می‌شوند.

تجهیزات گرمایشی:

این تجهیزات شامل سیستم‌هایی می‌باشند که به منظور تولید گرما و گرم کردن محیط گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. هیترهای گلخانه مدل‌های مختلفی دارند که بسته به نوع گیاهان، ظرفیت گرمایشی مورد نیاز سالن و موقعیت مکانی سالن نوع هیتر مورد استفاده متفاوت می‌باشد.

هیترهای مورد استفاده در گلخانه‌ها شامل هیترهای آتش درون و یونیت هیترها می‌باشند. در گلخانه‌های مدرن غالباً از یونیت هیتر برای گرمایش سالن استفاده می‌شود چراکه امکانات کنترلی بالایی داشته و می‌توان هر ردیف از کاشت را به صورت مجزا گرمادهی کرد.

یونیت هیترها به یک گرمخانه مرکزی که غالباً دیگ‌های بخر با تناژ بالا می‌باشند متصل می‌شوند. تنها مشکل این هیترها نیاز به هزینه‌ی اولیه ی بسیار بالا می‌باشد.

تجهیزات سرمایشی:

این تجهیزات به منظور کاهش دمای سالن در فصول گرم سال کاربرد دارد. دمای بالا در کاهش راندمان تولید گیاهان بسیار تأثیر گذار است. استفاده از شیدهای درصد بالا در جهت کاهش شدت نور تابیده شده، استفاده از دیواره‌های پدسلولزی به منظور وارد کردن هوای خنک به داخل سالن و جریان دهی مناسب هوای داخل سالن با استفاده از فن‌های سیرکوله از جمله اقدامات لازم برای کاهش دمای داخل سالن می‌باشد. توجه کنید که در مناطقی که دمای بیرون از محیط گلخانه در فصل تابستان به ۳۵ درجه می‌رسد، امکان رسیدن دمای سالن گلخانه به بالای ۶۰ درجه در صورت عدم انجام تمهیدات لازم بسیار محتمل می‌باشد. چنین دمایی علاوه بر کاهش رشد گیاهان می‌تواند سبب خواب گیاه و در نتیجه افزایش ضرر دهی به گلخانه دار شود.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه مدرن

تجهیزات رطوبتی:

در بسیاری از گلخانه‌های تولید سبزی جات و صیفی جات، استفاده از دستگاه‌های مخصوص تولید رطوبت امری ضروری می‌باشد. تولید رطوبت مناسب نیازمند استفاده از تجهیزات مخصوصی می‌باشد که با توجه به متراژ گلخانه و نوع رطوبت مورد نیاز، باید از ابزارهای مختلفی برای مهیا کردن آن استفاده شود.

همچنین رطوبت سازها جزو جداناپذیری از تجهیزات سالن قارچ می‌باشند که بیشتر در نمونه‌های پروانه‌ای و یا نازلی در این سالن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همانطور که اشاره شد نوع سیستم‌های رطوبت رسانی، به نیاز گیاهان کشت شده در داخل سالن بستگی دارد و از این رو نمی‌توان یک نسخه‌ی واحد برای تمامی گلخانه‌ها در نظر گرفت.

معمول‌ترین نوع رطوبت سازهای مورد استفاده در گلخانه‌ها عبارتند از رطوبت سازی های نازلی، پروانه‌ای و التراسونیک در حجم‌ها و ظرفیت‌های بزرگ.

تجهیزات کنترلی:

این تجهیزات شامل سیستم‌های مختلف کنترل دما و رطوبت می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توان به صورت مستقیمی دما و رطوبت مد نظر در داخل سالن را کنترل کرد.

در این سیستم‌ها از سنسورهای دمایی مخصوص استفاده می‌شود که دمای داخل سالن را با دمای ثبت شده توسط اپراتور که بهینه‌ترین دمای داخل سالن می‌باشد مقایسه می‌کند. سپس با تغییر در عملکرد سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و رطوبت سزایی مقادیر دما و رطوبت را به مقدار ثبت شده ی اپراتور می‌رساند.

عملکرد اتوماتیک و دقیق این سیستم‌ها می‌تواند ابزاری بسیار مفید برای کنترل هر چه بهتر المان‌های دما و رطوبت داخل سالن باشد. سیستم‌های کنترلی از جمله مهمترین فناوری‌هایی می‌باشند که در گلخانه‌های مدرن در تمامی قسمت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نتیجه گیری:

تجهیزات مدرن گلخانه‌ای در تسهیل مدریت گلخانه، افزایش راندمان کشت و برداشت، کاهش هزینه‌های جاری و همینطور افزایش سوددهی گلخانه تأثیر بسزایی دارد. شاید بتوان تنها اشکال این سیستم‌ها را قیمت بالای آنها دانست که با یک برنامه ریزی ساده می‌توان در طول مدتی مشخص هزینه‌های صرف شده را جبران کرد. اندیشه سبز ازجمله وبسایت های پیشرو در ارائه‌ی انواع تجهیزات گلخانه می‌باشد که بیشتر تجهیزات تولیدی آن در زمره‌ی تجهیزات مدرن گلخانه‌ای قرار می‌گیرد. کیفیت تولیدی بالا و خدمات پس از فروشی طولانی مدت این شرکت سبب شده است که مشتریان بسیاری در اقصی نقاط کشور به اندیشه سبز اعتماد کرده و گلخانه‌های خود را مجهز به تجهیزات تولیدی این شرکت کنند.

کد خبر 515961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.