روایت کوچ هتلداران از صنعت گردشگری

صنعت هتلداری که به نحوی اولین قربانی وقایع بحرانی حوزه گردشگری است، این روزها با کمبود نیروی متخصص نیز مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها هتلداران با چالش‌های جدیدی مواجه هستند. هتل‌های شهر هر روز بیشتر در معرض طوفان بدبیاری‌های صنعت گردشگری قرار می‌گیرند، بدبیاری‌هایی که از هزار و یک دلیل نشأت می‌گیرد و به هزار و یک آسیب منجر می‌شود. چه کسی یا چه چیزی می‌تواند دست صنعت گردشگری و هتلدارانش را بگیرد و آنها را از این وضعیت نجات بدهد؟ آیا کسی به فکر خالی ماندن اتاق‌های هتل‌ها هست؟ اتاق‌هایی که تقریباً دو سال است روزهای نیمه تعطیل و بدون مسافر را تحمل می‌کند. مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی طول بکشد! از آن گذشته، این روزها دیگر نیروی کاری هم برای این هتل‌ها باقی نمانده و این معضلی جدیدی در صنعت گردشگری محسوب می‌شود.

بحرانی بی سابقه در صنعت گردشگری

کریم بیگی، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: باید به داد این صنعت رسید که از جنبه‌های مختلف رو به نابودی است. اگر این ضعف از بعد اقتصادی بررسی شود باید بگویم که کشور حدود دو سال است با بحران نبود گردشگر رو به رو است و این بحران به حدی است که امروزه بسیاری از هتل‌ها رو به ورشکستی است از طرفی هیچ گونه اقدام حمایتی قابل توجهی نیز انجام نشده است.

وی می‌افزاید: این صنعت بزرگ نیاز به حمایت بسیار قوی دارد چرا که گردشگری هم به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و هم به خاطر تحریم‌ها آسیب دیده است علاوه بر این به دلیل شرایط اقتصادی موجود، اولین چیزی که از سبد خانوارها حذف می‌شود سفرها است.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان ادامه می‌دهد: تعداد بسیاری سرمایه گذار وجود دارد که با هزاران امید در این صنعت سرمایه گذاری کرده‌اند و بعد با چنین بازاری رو به رو شده‌اند. این موارد همگی دست به دست هم داده‌اند و بحران بی سابقه‌ای را در صنعت گردشگری به وجود آورده‌اند.

فقدان نیروی کار، بحران جدید هتل‌ها

بیگی اضافه می‌کند: در کنار تمامی این مشکلات، از دست دادن نیروهای متخصص بحران جدیدی است که با موارد مذکور توأم شده است. این معضل زمانی به وجود آمد که هتل‌ها به دلیل هزینه‌های سنگین خود، دست به تعدیل نیرو زدند و یا برخی کارکنان به دلیل اینکه در هتل‌ها گردش کاری خوبی وجود نداشت به کارهای دیگری جذب شدند.

وی تصریح می‌کند: پس از کرونا، که امید است هر چه زودتر اتفاق بیفتد، هجوم سفرها اتفاق می‌افتد و در نتیجه با خلأ نیرو مواجه می‌شویم. امروزه کارهای تولیدی و صنعتی نسبت به خدمات رونق بهتری دارد و علت این رونق هم می‌تواند محدودیت‌های ورود اجناس یا گران بودن ارز برای واردات کالا باشد بنابراین از اجناس داخلی استقبال بیشتری می‌شود و تولیدات افزایش می‌یابد. این موقعیت برای افراد به صرفه تر است و باعث می‌شود تولید را بر خدمات ترجیح بدهند. چنین ترجیحی باعث فقدان نیرو در بخش خدمات می‌شود. به همین دلیل همکاران ما به دنبال نیروهای جدید هستند.

سفر، عامل انتقال کرونا نیست

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان خاطرنشان می‌کند: معضل دیگر نیز شیوع ویروس کرونا است. بارها در جلسات و مصاحبه‌های متعدد اعلام شده که این بیماری و سفر آنچنان با هم در ارتباط نیستند. سفر به خودی خود نمی‌تواند عامل انتقال بیماری باشد بلکه رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی به این مسئله دامن می‌زند.

بیگی توضیح می‌دهد: فرد ناقل چه در شهر خود و چه در شهر دیگر بیماری را منتقل می‌کند و علت ناقل بودن، سفر نیست. چه بسا در سفر فرد به سراغ بسیاری از امور روزمره، همچون رفتن به بانک‌ها و اداره‌ها یا رفت و آمد با مترو و تاکسی نمی‌رود و به صورت کلی، ارتباط کمتری با جامعه دارد. توجه اصلی باید معطوف به رعایت پروتکل های بهداشتی و از طرف دیگر واکسیناسیون باشد.

وی ادامه می‌دهد: برای نمونه در عید نوروز امسال تمام کشور در وضعیت قرمز قرار گرفت. مقاصد گردشگری کشور فقط پنج شهر مشهد، شیراز، اصفهان، یزد و کیش است. وقتی استانی مثل خوزستان یا سیستان و بلوچستان وضعیت قرمز اعلام می‌کنند، علت نمی‌تواند سفر باشد.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان تاکید می‌کند: با این وجود، سرکوب صنعت گردشگری ادامه دارد و این امر باعث مشکلات بسیاری در این صنعت و حتی در اجتماع می‌شود و زحمات سرمایه گذاران و مدیران پیشین را از بین می‌برد. تأمین نیروی انسانی متخصص نیازمند آموزش، زمان و هزینه است و این هم کار ساده‌ای نیست.

۱۰ الی ۱۵ درصد ظرفیت هتل‌ها اشغال شده است

علیرضا رئیسی، هتلدار و فعال گردشگری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: از زمان تعطیلات نوروز تا به حال، شرایط هتل‌ها مانند سال گذشته بوده است، چرا که هم محدودیت‌های تردد وجود دارد و هم جریمه‌ها سنگین است و این محدودیت‌ها مخصوصاً در تعطیلات که فرصت خوبی برای مسافرت محسوب می‌شود شدت می‌یابد.

وی می‌افزاید: با وجود این که تعداد کارمندان شرکت‌ها و ادارات مختلف که برای مأموریت‌های کاری راهی سفر می‌شوند بسیار است اما حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد ظرفیت هتل‌ها اشغال شده و از این درصد یک یا دو درصد مسافران گردشی هستند.

کد خبر 506139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.