کمبود ظرفیت مراکز ماده ۱۶ در استان اصفهان

کارشناس درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: تنها دو مرکز ماده ۱۶ در استان اصفهان فعال هستند و ظرفیت هرکدام از این مراکز حدود ۲۰۰ نفر است که جمعاً این مراکز می‌توانند ۴۰۰ معتاد متجاهر را پوشش دهند، این عدد نسبت به حدود سه هزار معتاد متجاهری که در استان وجود دارد بسیار کم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افسانه مطلب زاده صبح امروز _ دوشنبه ۳۱ خردادماه_ در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در خصوص اقدامات و برنامه‌های کاهش عرضه و تقاضای مواد مخدر، اظهار کرد: درمان واقعی یا همان علاج اعتیاد در کشور ناموفق است چرا که در یک دوره درمانی محدود نمی‌توان اعتیاد را درمان کرد بنابراین این موضوع بیشتر به سمت کنترل مصرف مواد مخدر و اعتیاد سوق پیدا می‌کند تا از این طریق بتوانیم از شدت آسیب‌های جسمی، اجتماعی، حقوق و غیره بکاهیم. در حال حاضر درمان اعتیاد بیشتر در حد کنترل است و مراکز ماده ۱۶ و ۱۵ قانون در این زمینه فعالیت می‌کنند، در استان اصفهان هشت مرکز در حوزه ماده ۱۵ و دو مرکز در حوزه ماده ۱۶ فعال است که مهم‌ترین مراکز در حوزه ماده ۱۵ مراکز MMT و کمپ‌ها هستند. در استان حدود ۴۸۰ مرکز MMT و کمپ فعالیت دارند.

در مراکز MMT درمان‌های روانی به طور جدی پیگیری نمی‌شود

وی ادامه داد: درمان MMT یا درمان با متادون یک درمان نگهدارنده است و در این روش متادون جایگزین مواد می‌شود. این نوع درمان و مصرف متادون قانونی است و پزشک سلامت فرد را پیگیری می‌کند تا بر اساس این درمان زندگی فرد معتاد وضعیت بهتری پیدا کند، همچنین برای افرادی که سن آنها بالا است و تمایلی به ترک مواد مخدر ندارند در این مراکز تحت نظر پزشک شربت تریاک تجویز می‌شود. باید بدانیم درمان جسمی مواد تنها بخشی از درمان است در حالی که درمان اعتیاد ابعاد مختلفی دارد و در صورت پرداختن به تمام ابعاد به درمان واقعی دست می‌یابیم.

کارشناس درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با تأکید بر اینکه درمان صرفاً نباید جسمی باشد، افزود: اعتیاد مشکلات اجتماعی فراوانی برای افراد به وجود می‌آورد، گاهی نیز مشکلات خانوادگی و اجتماعی سبب می‌شود تا فرد به سمت اعتیاد برود و جدا کردن این دو مبحث کار سختی است. فردی که چندین سال است مواد مصرف می‌کند طی چند هفته و یا چند ماه به طور قطعی درمان نخواهد شد و این یکی از چالش‌هایی است که ما در کمپ‌ها با آن مواجه هستیم چرا که در کمپ‌ها طی چند هفته می‌خواهند فرد معتاد را درمان کنند. به طور کلی بزرگترین مشکل حوزه درمان اعتیاد این است که هیچ گاه تمام ابعاد درمان در نظر گرفته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در بحث درمان اعتیاد درمان جسمی ارزان‌ترین درمان است، گفت: در درمان اعتیاد باید علاوه بر درمان جسمی درمان روانی را نیز مدنظر قرار دهیم، این در حالی است که در مراکز MMT درمان‌های روانی به طور جدی پیگیری نمی‌شود و یا گاهاً خود بیمار از انجام درمان‌های روانی استقبال نمی‌کند. در ادامه روند درمان خانواده‌های بیماران نیز باید مشاوره دریافت کنند تا زمینه ساز بازگشت فرد به سمت اعتیاد نشوند، بنابراین مراقبت‌های بعد از درمان بسیار مهم است تا مصرف مواد عود نکند.

فعالیت دو مرکز ماده ۱۶ در استان اصفهان

مطلب زاده با توضیح اینکه ۵۵۰ مرکز در حوزه درمان و کاهش آسیب‌ها در حال خدمت رسانی هستند، اضافه کرد: در مراکز ماده ۱۵ افراد به صورت داوطلب برای ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند و در مراکز ماده ۱۶ معتادان با توجه به شرایطی که دارند به اجبار برای ترک اعتیاد می‌روند. ظرفیت مراکز ماده ۱۶ در استان اصفهان زیاد نیست و تنها دو مرکز ماده ۱۶ که یکی از آنها تحت پوشش بهزیستی و دیگری تحت پوشش سپاه فعال هستند و ظرفیت هرکدام از این مراکز حدود ۲۰۰ نفر است که جمعاً این مراکز می‌توانند ۴۰۰ معتاد متجاهر را پوشش دهند، این عدد نسبت به حدود سه هزار معتاد متجاهری است که در استان وجود دارد بسیار کم است و در شرایط فعلی نیز امکان افزایش مراکز و یا افزایش ظرفیت موجود را نداریم.

وی تصریح کرد: تمام مراکز ماده ۱۵ مجوز دارند و تیم‌های نظارتی از مراکز مجاز بازدید می‌کنند و تخلفات را در اسرع وقت بررسی و با متخلفان به شدت برخورد می‌کنند. هرسال حدود ۱۲ جلسه برای بررسی این موضوعات برگزار می‌شود. اگر مرکزی تخلف کند سهمیه متادون آن مرکز کاهش می‌یابد و یا قطع می‌شود.

توزیع متادون به مراکز در اختیار سازمان غذا و دارو است

کارشناس درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در خصوص کاهش تخلفات در زمینه توزیع متادون تصریح کرد: برای کاهش تخلفات تصمیم گرفته شد تا متادون در داروخانه‌ها توزیع شود اما به دلیل مشکلات موجود فعلاً متادون توسط معاونت غذا و دارو به مراکز داده می‌شود و نظارت‌ها در این زمینه باید مستمر و همیشگی باشد.

در ادامه رسول خرمیان کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، اظهار کرد: امسال در کشور شعار یاری گران زندگی، مشارکت اجتماعی و پیشگیری در هفته مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر در استان اصفهان افزود: امسال برنامه‌های مربوطه از چهارم تا ۱۰ تیر اجرایی می‌شود و هر روز را با یک عنوان نامگذاری کرده ایم.

کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان ادامه داد: یاری‌گران زندگی مبانی دینی و معنویت و پیشگیری از اعتیاد عنوان اولین روز هفته مبارزه با مواد مخدر است و در روزهای دیگر نیز برنامه‌هایی با عنوان یاری گران زندگی، همکاری‌های بین المللی و فراملی و پیشگیری از اعتیاد، یاری گران زندگی خانواده و محیط‌های آموزشی و پیشگیری از اعتیاد، یاری گران زندگی، درمان‌های نوین و پیشگیری از اعتیاد از جمله سایر برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر است، همچنین بحث دیپلماسی مشارکت اجتماعی، فعالیت‌های جایگزین و برگزاری همایش خانوادگی مربوط به کمیته شهر نیز از جمله برنامه‌هایی است که در این هفته برگزار خواهد شد.

کد خبر 502192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.