شاهان صفوی و قاجار برای مردم ارزش قائل نبودند/ امروز بر سر سفره حکومت حق نشسته‌ایم

فقیه شورای نگهبان گفت: در کشور ما از دوره شاهان صفوی، قاجار و حکومت پهلوی برای مردم ارزشی قائل نبودند و در هیچ زمینه‌ای حق تصمیم گیری نداشتند، اما ۴۲ سال از انقلاب می‌گذرد و مردم حدود ۴۰ بار پای صندوق رأی آمدند و سرنوشت خود را رقم زدند.

به گزارش ایمنا، آیت الله «سید احمد خاتمی» شامگاه گذشته (شنبه) در ویژه برنامه شهادت امام صادق (ع) اظهار کرد: امام صادق (ع) در یک روایت جامعی شغل‌های مختلف را برشمرده و یکی از شغل‌ها را مسئله ولایت و به عبارتی رهبری جامعه به حساب آورده‌اند، ایشان می‌فرماید: رهبری جامعه دو بخش است، یک بخش ولایت والی جاهل و ستمگر و دیگری ولایت والی حاکم عادل است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه کمک به این والی ستمگر کمک به ظلم و باطل است و باید همگان در برابر این والی ستمگر بایستند؛ افزود: امروز سالروز قیام ۱۵ خرداد روزی است که مردم در برابر والی ستمگر حکومت طاغوت قهرمانانه ایستادند.

وی گفت: امام راحل (ره) فرمودند: برای همیشه ۱۵ خرداد را اعلام عزا می‌کنم و این حماسه‌ها نباید فراموش شود و مردم باید بدانند این نهضت راحت به دست نیامده، شهیدها داده و افرادی آوارگی‌ها و زندان‌ها و تبعیدها را تحمل کردند.

آیت الله خاتمی با اشاره به ولایت والی عادل گفت: امام صادق فرمودند: تقویت ولایت والی عادل تقویت دین، تقویت ارزشها و تقویت حق است و هر فردی که والی عادل را کمک کند، دین خدا را کمک کرده است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امروز ما بر سر سفره ولایت و حکومت حق نشسته‌ایم، حکومتی که در رأس آن ولی فقیه به عنوان نماینده ولی عصر هستند؛ گفت: لذا این نظام را طبق روایت امام صادق (ع) باید تقویت کرد و تقویت این نظام به حضور در صحنه است، حضور در هر صحنه‌ای که نظام لازم می‌داند، یک روز این صحنه هشت سال دفاع مقدس بود، یک روز هم صحنه راهپیمایی است و یک روز انتخابات است.

وی اضافه کرد: قرآن می‌فرماید: «مومنین در امر جامع، رهبر جامعه اسلامی را رها نمی کنند»، افرادی که جبهه ندیدند و نرفتند، بدانند که حضور در انتخابات ۲۸ خرداد از جنس حضور در جبهه است و افرادی که در ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ برای رأی دادن نبودند، بدانند حضور در این انتخابات همان رأی آری آن زمان است.

آیت الله خاتمی افزود: ما در انتخابات دو مسئله داریم، مسئله مهم اول حضور در انتخابات و مسئله مهم دوم انتخاب اصلح است، تحقیقاً این حضور تقویت دین خدا است و به دستور امام صادق (ع) این آمدن یک آمدن شعاری عادی نیست بلکه آمدن هدفمند است و اگر می‌خواهید بدانید این حضور چقدر مهم است، ببینید رسانه‌ها، ماهواره‌ها و فضای مجازی دشمن ببینید چگونه ملتمسانه از مردم می‌خواهند پای صندوق‌های رأی نیایند.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: امام راحل ما در این خصوص معیار را مشخص کردند که هر جا دشمن روی آن حساس است بدانید همان نقطه، نقطه آسیب دشمن است، دشمن برای اینکه حضور مردم در انتخابات کمرنگ باشد، با حساسیت تمام رفتار می‌کند.

وی با بیان اینکه انتخابات یک تکلیف است به دلیل آنچه امام فرمود: "حفظ نظام از اوجب واجبات است" و از مصادیق حفظ نظام حضور در انتخابات است؛ گفت: حضور در این انتخابات جلوه شکر خدا و تکلیف شرعی است.

آیت الله خاتمی افزود: در کشور ما از دوره شاهان صفوی، قاجار و حکومت پهلوی برای مردم ارزشی قائل نبودند و در هیچ زمینه‌ای حق تصمیم گیری نداشتند، اما ۴۲ سال از انقلاب می‌گذرد و مردم حدود ۴۰ بار پای صندوق رأی آمدند و سرنوشت خود را رقم زدند.

امام جمعه موقت تهران گفت: برخی می‌گویند انتخابات مهندسی شده است و از قبل فرد مورد نظر انتخاب شده است اما من به عنوان عضو شورای نگهبان می گویم این حرف دروغ است، در دنیا هم همین گونه است که افرادی که می‌خواهند رئیس جمهور یا نخست وزیر شوند، توسط کمیته‌ای احراز صلاحیت می‌شوند و در ایران هم توسط شورای نگهبان افراد احراز هویت می‌شوند و افرادی که صلاحیت لازم را دارند، تأیید می‌شوند.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان شرایط مدیر و مدبر را تصحیح کرد و تعیین کرد که سن کاندیدای ریاست جمهوری کمتر از ۴۰ سال نباشد و در پست‌های بالای مدیریتی کشور را اداره کرده باشد، باید کارشناسی ارشد باشد و پرونده محکومیت نداشته باشد.

آیت الله خاتمی افزود: در باب انتخاب اصلح در انتخابات، ببینید فرد کاندیدا مدیریت او جهادی است، کار انقلابی می‌کند، استکبار ستیز و نفرت از استکبار دارد، مملکت داری بلد است، برای مشکلات کشور برنامه دارد و دلداده دین باشد، دشمنان می‌خواهند مردم ایران را خسته نشان دهند اما تجربه ۴۲ ساله نشان داده که ملت ایران خسته نمی‌شود و دشمنان را خسته خواهد کرد.

منبع: شبستان

کد خبر 498714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.