ارتقای امنیت شهر مستلزم مشارکت شهروندان است

یک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: به منظور ارتقای سطح امنیت فضاهای شهری علاوه بر عملکرد مطلوب و بجای مدیریت شهری، نیاز است حس مسئولیت پذیری شهروندان نیز در قبال شهر محل سکونت خود بیشتر شود تا آنها در فرآیندی مشارکت پذیر مدیریت شهری را در مدیریت بهتر فضاها یاری کنند.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فضاهای بی دفاع شهری به واسطه مشکلات کالبدی یا ویژگی‌های اجتماعی، محل وقوع جرم و جنایت هستند و در بروز مشکلات اجتماعی تأثیر زیادی دارند.

وی با بیان اینکه عوامل کالبدی می‌تواند زمینه ساز و تقویت کننده بروز جرم و جنایت در فضای شهری باشد، افزود: نیاز است منابع روشنایی در فضاهای تاریک تعبیه شده و دوربین در برخی مکان‌ها نصب شود تا امنیت فضاهای شهری ارتقا پیدا کند.

این کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی شهری خاطرنشان کرد: افزایش حضور پذیری در فضاهای شهری و وجود چشمان ناظر نیز عامل دیگری است که از وقوع جرم و جنایت در شهر جلوگیری می‌کند و در این بین افزایش مشارکت و حضور پذیری شهروندان در فضاهای شهری بسیار مهم است.

ابراهیمی اضافه کرد: به منظور ارتقای سطح امنیت فضاهای شهری علاوه بر عملکرد مطلوب و به جای مدیریت شهری، نیاز است حس مسئولیت پذیری شهروندان نیز در قبال شهر محل سکونت خود بیشتر شود تا آنها در فرایندی مشارکت پذیر مدیریت شهری را در مدیریت بهتر فضاها یاری کنند.

وی تصریح کرد: تعمیر سریع مبلمان و تجهیزات شهری، جریان داشتن حیات اقتصادی در طول شبانه روز در مناطق مختلف شهر، ساماندهی زمین‌های بایر اطراف شهرها، تخریب خانه‌های خالی از سکنه و فرسوده و فراهم آوردن زیرساخت‌های کالبدی برای حضور بیشتر شهروندان در طول شبانه روز از جمله اقداماتی است که مدیریت شهری می‌تواند برای ارتقای کیفیت فضاهای بی دفاع شهری و تأمین امنیت آنها انجام دهد.

کد خبر 492055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.