برج کبوترخانه ورنامخواست محوری برای توسعه گردشگری شهر

شهردار ورنامخواست گفت: براساس ماده ۹۸ قانون برنامه ششم توسعه، اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لنجان آمادگی خود را برای تکمیل مراحل ثبت برج کبوترخانه به عنوان میراث ملی و اجرای طرح ساماندهی این برج اعلام کرده و امیدواریم بتوانیم در مسیر اجرای محور گردشگری در شهر گام‌های مؤثری برداریم.

علیرضا اطهری‌فر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان نوع طراحی و عملکرد برج‌های کبوترخانه را اوج شگفتی معماری ایرانی می‌دانند که نبوغ ایرانیان را در معماری و بکارگیری این سازه در نظام کشاورزی به نمایش می‌گذارد.

وی افزود: شهرهای مختلف ایران از جمله ورنامخواست در سده‌های گذشته، مامن کبوترخانه‌های متعددی بوده که در گذر زمان و به دلایل کوتاهی‌هایی که در حفاظت از این آثار تمدنی شده، یکی پس از دیگری از بین رفته‌اند و امروزه تنها یک برج کبوترخانه در این شهر باقی مانده است.

شهردار ورنامخواست برج کبوترخانه این شهر را یک میراث ملی و از ظرفیت‌های گردشگری شهر دانست و تصریح کرد: حرکت در مسیر احیا و مرمت برج کبوترخانه شهر در ادوار گذشته در نوع خود قابل تحسین بوده و در دوره پنجم مدیریت شهری نیز در تلاش بوده‌ایم این اثر باستانی ارزشمند را از وضعیتی که دچار آن است رها ساخته و از ظرفیت آن در حوزه گردشگری بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به طرح ساماندهی برج کبوترخانه شهر ورنامخواست، ادامه داد: مدیریت شهری در خصوص اجرایی شدن طرح ساماندهی و ایجاد بسترهای گردشگری و تفریحی را در مجموعه برج کبوترخانه شهر ورنامخواست گام‌هایی برداشت، اما اجرای سیستم برق این پروژه با بی توجهی روبه رو شد و این در حالی است که تأمین تأسیسات زیربنایی از ملزومات اجرای طرح‌های گردشگری است.

اطهری فر با بیان اینکه برای حفظ میراث کهن باقی مانده در شهر ورنامخواست باید تلاشی ویژه و همدلی مضاعف بین دستگاهی ایجاد شود، گفت: انتظار می‌رود اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان متولی اصلی در حفظ و حراست از میراث ملی پیشگام و یار و مددکار شهرداری و شورای اسلامی شهر باشد تا به نتایج خوبی در این حوزه دست یابیم.

وی عنوان کرد: براساس ماده ۹۸ قانون برنامه ششم توسعه، اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان آمادگی خود را برای تکمیل مراحل ثبت برج کبوترخانه به عنوان میراث ملی و اجرای طرح ساماندهی این برج اعلام کرده و امیدواریم بتوانیم در مسیر اجرای محور گردشگری در شهر گام‌های مؤثری برداریم.

کد خبر 486345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.