بلاتکلیفی «دباغان» و سردرگمی مردم

«دباغان» نامی آشنایی برای بسیاری از مردم قزوین است، محله‌ای که قدمت ۱۳۰۰ ساله دارد و با توجه به همجواری با آستان مقدس امامزاده حسین در دل خود هویت تاریخی و فرهنگی این خطه را جای داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قزوین از گذشته‌های دور یکی از شهرهای مهم ایران بوده به طوری که در تاریخ، قزوین را پایتخت نخستین حکومت شیعی (صفویان) ثبت کرده‌اند و سالانه میزبان گردشگران زیادی است.

امامزاده حسین (ع) یکی از معروف‌ترین و باشکوه‌ترین اماکن زیارتی در شهر قزوین است که از دیرباز گردشگران که به این شهر سفر می‌کردند چه برای سکنی و چه برای زیارت حتماً به این امامزاده ادای احترام می‌کردند تحت تأثیر وجود چنین بزرگواری محله‌های اطراف آن نیز هویت تاریخی و فرهنگی خاصی گرفته‌اند.

دباغان یکی از محلات قدیمی شهر است که به سبب همجواری با امامزاده حسین (ع) نقش بسیار مهمی در طول تاریخ ایفا کرده که سند این موضوع نیز آثار و اسناد به جای مانده از دوره قاجار و پهلوی است، اما امروز با اجرای طرح ساماندهی این امامزاده که از ۷۰ تهیه شده و در سال ۹۲ بدون بازنگری آغاز شده است؛ در بلاتکلیفی به سر می‌برد و به بخشی از آن به ویرانه‌ای تبدیل شده که دیگر هیچ نشانه‌ای از شکوه و بزرگی گذشته در آن نیست.

اکنون دیگر از آن محله تعدادی خانه باقی مانده و به دست فراموشی سپرده شده که همین موضوع باعث گلایه شهروندان این منطقه شده و سردرگمی در آن به وضوح دیده می‌شود.
 

ایجاد موقعیت‌های شغلی و رونق صنایع دستی بومی

در طرح جایگزینی برای محله دباغان پس از خرید و تملک با وجود زمین کافی که در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد می‌توان احداث مهمانسراها، فرهنگسرا، بازارچه‌های صنایع دستی و بومی قزوین، رستوران، هتل، مسجد، احداث کرد که موقعیت شغلی فرلوانی برای شهروندان ایجاد می‌کند.

فرسودگی بافت‌های محله هایقدیمی شهر باید با نگاه کارشناسی همراه باشد، نمی‌توان به صرف قدیمی بودن هیچ تغییری ایجاد نکرد مگر معماری‌های منحصر بفرد داشته باشد تا برای مردم و فرهنگ شهر نماد تلقی شود. خانه‌هایی که در محله‌های قدیمی بدون رعایت معماری ساخته شده و فرسودگی انها می‌تواند در زلزله و سایر حوادث بحران آفرین باشد نیاز به باز طراحی دارد.

یکصد میلیارد تومان برای تملک محله دباغان

«فصیحی‌رامند» رئیس کمیسیون مالی و اقتصادی شهرداری قزوین در خصوص محله دباغان به ایمنا می‌گوید: طرح ساماندهی امامزاده حسین (ع) شامل درمانگاه، کلانتری، مهمانسرا، حسینیه و دیگر طرح‌های اقتصادی است که محدوده شرق و غرب تا شمال این امامزاده را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به بودجه در نظر گرفته برای این پروژه می‌افزاید: برای اجرای طرح ساماندهی محله دباغان ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شد که قرار بود از این مبلغ ۶۰ میلیارد تومان راه و شهرسازی، ۳۰ میلیارد تومان شهرداری و ۱۰ میلیارد تومان اوقاف و میراث فرهنگی تأمین مالی کنند.

رئیس کمیسیون مالی و اقتصادی شهرداری قزوین تصریح می‌کند: با توجه به تأمین مالی نشدن لذا شهرداری به همراه راه و شهرسازی با آورده خود بخشی از تملک را انجام دادند، اما با افزایش قیمت مسکن تملک با منابع مالی تعیین شده امکان پذیر نیست و سایر نهادها نیز باید به میدان آمده تا بتوان به طور کامل تملک انجام شود.

شهرداری به تنهایی نمی‌تواند تأمین اعتبار کند

«مهدی عبدالرزاقی» نایب رئیس شورای شهر قزوین در این باره می‌گوید: لایحه عقد قرارداد با کارگزاری جدید برای ادامه تملک طرح آستان مقدس امامزاده حسین (ع)، نیازمند اعتبار زیادی است و از عهده شهرداری قزوین به تنهایی بر نمی‌آید با این گونه تملکات در این محله فقط مخروبه‌ای که ایجاد شده را بزرگ‌تر خواهیم کرد و خانواده‌های بسیاری را آواره و از محل زندگی خود خارج خواهیم کرد.

وی با اشاره به بافت‌های فرسوده اظهار می‌کند: طبق این قانون شورای برنامه ریزی و توسعه استان‌ها موظفند برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده اعتباراتی را هزینه کند و این سوال مطرح می‌شود که شورای برنامه ریزی و توسعه قزوین در این موضوع چه اقداماتی کرده است؟ در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز مبلغ دو هزار میلیارد تومان برای موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور اعتبار مصوب شده که به نظر می‌رسد این موضوع مغفول مانده است.

۶۰ پلاک مسکونی و ۲۰ تجاری در انتظار تملک

«سیده منیره قوامی» رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر قزوین ضمن موافقت با طرح ساماندهی محله دباغان می‌گوید: چهار سازمان در این طرح شریک هستند و برای تملک محله دباغان و ساماندهی آن سهم هر یک مشخص شده است.

وی با بیان اینکه این طرح بزرگی است که به نظر می‌رسد گام بلندی برداشته شده، می‌افزاید: کل این طرح ۱۸ هکتار است با ۲۳۰ پلاک مسکونی که بخش بزرگی از آن تملک شده و تنها ۶۰ پلاک مسکونی و ۲۰ واحد تجاری باقیمانده که باید تعیین تکلیف شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر قزوین خاطرنشان می‌کند: مشکل امروز ساکنان این است که برخی خانه‌ها ویران شده و قیمت کارشناسی هم پایین آمده و ساکنان این محل نمی‌توانند در جای دیگر شهر خانه تهیه کنند.

وی ادامه می‌دهد: البته مصوب شده که ۳۰ درصد بالای قیمت کارشناسی منازل خریداری شود در واقع اگر کسی از ساکنان ۲۰۰ متر منزل را بفروشد شاید بتواند ۱۰۰ متر واحد مسکونی خریداری کند البته با توجه به اینکه بخشی از محله تخریب شده ساکنان حس خوبی ندارند و باید هرچه سریع‌تر اقدامی در این راستا انجام شود.

۳۰ درصد گران‌تر از قیمت واقعی خریداری می‌شوند

«علی فرخزاد» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در این خصوص به ایمنا می‌گوید: محله دباغان در طرح ساماندهی امامزاده حسین (ع) تملک می‌شود، بخشی از محله خریداری و تخریب شده و ۷۳ واحد مانده است که باید رضایت مالکان جذب شود. پول و بودجه کافی برای خرید این واحدها از اهالی دباغان است و ۳۰ درصد گران‌تر از قیمت واقعی خریداری شود تا بتوان در طرح ساماندهی به خوبی عمل کرد.

وی می‌افزاید: از نظر کارشناسی به دلیل فرسوده بودن بافت محله دباغان در طرح نوسازی موقعیت‌های شغلی فراوانی ایجاد می‌شود که بتوان چهره شهر را دگرگون کرد؛ در ساماندهی طرح امامزاده حسین (ع) اوقاف، میراث فرهنگی و شهرداری دخیل هستند و نباید تمام مشکلات را به گردن شهرداری انداخت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین اظهار می‌کند: طرح مرمت و سبک سازی گنبد مطهر در دستور کار است تا بتوان به حفظ این بنای تاریخی و زیارتگاه کمک کرد.

کد خبر 479925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.