افزایش بودجه شهرداری اصفهان مردم را به زحمت نمی‌اندازد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در سبد هزینه‌های ساخت‌وساز تنها حدود چهار تا هفت درصد از پولی که افراد می‌پردازند به شهرداری تعلق می‌گیرد و حدود ۹۳ درصد از این هزینه‌ها مواردی است که در جریان ساخت و ساز ناگزیر به پرداخت آن هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نصراصفهانی در یک گفت‌وگوی زنده رادیویی با اشاره به تقدیم شدن بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری به شورای اسلامی شهر اصفهان در هفته جاری، اظهار کرد: طبق هماهنگی قبلی با شهردار و اعضای شورای شهر سقف بودجه هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شده بود، اما بودجه هشت هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان اعلام شد و دلیل افزایش ۱۵۰ میلیارد تومانی بودجه این بود که امسال برای اولین بار شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته و تابعه که سهام شهرداری در آن‌ها بیش از ۵۰ درصد است نیز در بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده‌اند.

وی با اشاره به افزایش بودجه در سال آینده نسبت به سال گذشته، ادامه داد: بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته حدود ۴۴ درصد افزایش یافته است، البته این افزایش بودجه برای همه شهرها اتفاق افتاده است و آنها ناگزیر از افزایش بودجه هستند زیرا بر اساس تورم موجود در کشور و افزایش شدید هزینه‌های نگهداری شهر باید بتوانند از پس هزینه‌ها برآیند بنابراین شهر اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاهد افزایش بودجه شهر بوده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر این که سرانه هر شهروند در بودجه سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است، اضافه کرد: سرانه هر نفر در بودجه‌ها و هزینه‌های سال جاری شهرداری حدود دو میلیون و ۹۹۰ هزار تومان بوده است، اما برای سال ۱۴۰۰ سرانه هر شهروند به چهار میلیون و ۲۸۰ هزار تومان افزایش یافته است.

نصراصفهانی با بیان این که تلاش می‌شود بیشتر بودجه سال ۱۴۰۰ صرف فعالیت‌های عمرانی شود، افزود: بودجه سال ۱۴۰۰ با یک نگاه صرفه‌جویانه بررسی و تدوین شده است و تلاش می‌کنیم تا هزینه‌های جاری و انجام فعالیت‌ها با صرفه‌جویی‌های ممکن پیش برود تا بیشتر هزینه‌ها صرف فعالیت‌های عمرانی شود.

وی در خصوص ویژگی‌های دیگر بودجه سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: در این بودجه به مباحث زیست‌محیطی که یکی از معضلات کنونی اصفهان است، توجه فراوان و خاصی شده است و حدود سه هزار میلیارد تومان از بودجه سال آینده به مسائل زیست محیطی از جمله حمل‌ونقل عمومی، فضای سبز، راه‌ها و معابر و اقداماتی که در خصوص کاهش آلودگی هوا و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی انجام شده، اختصاص یافته است.

نصراصفهانی با اشاره به رویکرد بودجه به عدالت فضایی و توزیع عادلانه خدمات، ادامه داد: در این بودجه برای مناطق کم برخوردار مبالغی تحت عنوان محرک توسعه در نظر گرفته می‌شود تا پروژه‌هایی در آن مناطق شکل بگیرد و به رونق و رشد آن‌ها منجر شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در بودجه به سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی نیز توجه ویژه‌ای شده است تا اگر افرادی قصد مشارکت و سرمایه گذاری در بخش‌های عمرانی، خدماتی، فرهنگی، گردشگری و ورزشی دارند، زمینه آن فراهم باشد.

وی با تاکید بر اینکه گاهی این نگرانی وجود دارد که با افزایش بودجه ممکن است مردم به زحمت بیفتند، افزود: منابع شهرداری از سه محل تغذیه می‌شود؛ پروانه‌های ساخت و عوارضی که از مردم دریافت می‌شود، بخشی از آن است و بخش دیگر منابع شهرداری از طریق واگذاری‌های دارایی‌های سرمایه‌ای است و این بخش از محل فروش زمین و ساختمان‌های تحت مالکیت شهرداری است، تأمین می‌شود، بخش سوم منابع شهرداری از طریق واگذاری دارایی‌های مالی است که از طریق دریافت وام و اوراق مشارکت انجام می‌شود.

نصراصفهانی خاطرشان کرد: در سبد هزینه‌های ساخت‌وساز تنها حدود چهار تا هفت درصد از پولی که افراد می‌پردازند، به شهرداری تعلق می‌گیرد و حدود ۹۳ درصد از این هزینه‌ها، مواردی است که مردم در جریان ساخت و ساز ناگزیر به پرداخت آن هستند، پس اگر بودجه شهرداری افزایش یابد احتمال افزایش قیمت ساختمان یا به زحمت افتادن مردم وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه شهر یک موجود زنده است، تصریح کرد: مدیریت شهری باید علاوه‌ بر حفظ وضعیت موجود، زمینه‌های نظافت، فضای سبز، تخلیه زباله‌ها از منازل شهروندان، نگهداشت شهر، آسفالت خیابان و حفظ و ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را در دستورکار قرار دهد و اگر بخواهد نیازهای جدید را پاسخ دهد، باید متناسب با زمان و شرایط اقتصادی کشور درآمد داشته باشد تا بتواند مشکلات را حل کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری به شورای شهر وصول شده است و با یک جدول زمان‌بندی شده برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا ۲۵ بهمن ماه بودجه در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شده و در ۲۷ بهمن ماه در کمیسیون تلفیق که ترکیبی از همه کمیسیون‌ها است، به مدت هشت روز صبح و بعدازظهر به صورت فوق‌العاده و ویژه توسط اعضای شورای شهر بررسی شود.

وی تصریح کرد: بودجه سال ۱۴۰۰ نهایتاً بعد از جمع‌بندی‌های لازم در جلسه علنی ۱۰ اسفندماه بررسی نهایی خواهد شد و اگر به تصویب رسید باید به فرمانداری ارسال شود و بعد از آن نیز مراحل لازم را طی کند و در دستور کار شهرداری برای عمل در سال ۱۴۰۰ قرار می‌گیرد. همچنین شهروندانی که در پرداخت پعوارض روانه ساخت مشکل دارند، اگر محرز شود که توانایی مالی ندارند به آن‌ها بر اساس موارد موجود تخفیف‌هایی داده خواهد شد.

کد خبر 472637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.