آموزش و فرهنگ سازی ارکان موفقیت در اجرای طرح تفکیک زباله

شهردار پره سر گفت: آموزش و فرهنگ سازی در جامعه دو رکن اصلی موفقیت در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا است.

شهرام شهابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری پره‌سر از سال ۱۳۹۴ طرح تفکیک زباله از مبدا را با مشارکت یک شرکت بخش خصوصی آغاز کرد و این شرکت با سه نیرو و یک خودرو در روزهای زوج هفته براساس جدول زمانی، کل شهر پره‌سر را تحت پوشش قرار داده است.

وی افزود: به شهروندان آموزش‌های لازم طرح تفکیک زباله داده شده است، قبلاً خانوارهایی که در این زمینه با شهرداری همکاری خوبی داشتند در قالب طرح تشویقی به آن‌ها کیسه زباله و مواد شوینده اهدا می‌شد، اما به دلیل مشکلات مالی شهرداری این طرح متوقف شد.

شهردار پره‌سر تصریح کرد: در دوره پنجم شورا، دولت برای مدیریت پسماند هیچ مبلغی به شهرداری پره‌سر اختصاص نداده است و در این راستا برای اجرای طرح‌ها، تمامی هزینه‌ها از منابع داخلی شهرداری صرف شده است.

وی عنوان کرد: وانت بارهای دوره گرد جمع آوری پسماند در شهر پره‌سر با حضور در روبروی منازل زباله‌های خشک را از شهروندان خریداری کرده و به دلیل صرفه اقتصادی، بسیاری از مردم نیز با آن‌ها همکاری می‌کنند و این مسئله اجرای طرح تفکیک را ناموفق کرده است.

شهابی اضافه کرد: اکیپی از زباله گردها نیز در محل دفن هفت دغنان رضوانشهر اقدام به جمع آوری زباله‌های خشک می‌کنند.

شهردار پره‌سر تاکید کرد: آموزش و فرهنگ سازی در جامعه دو رکن اصلی موفقیت در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا است. و باید به صورت جدی اجرا شود.

وی افزود: به دلیل نداشتن توان لازم دهیاری‌ها برای جمع آوری زباله‌ها از روستاها، عده‌ای از روستاییان شبانه و مخفیانه زباله‌های خودشان را به داخل شهر پره‌سر حمل می‌کنند که این مسئله به لحاظ کار مضاعف نیروهای خدمات شهری و صرف هزینه مالی، برای شهرداری مشکلاتی را ایجاد کرده است.

شهابی خاطرنشان کرد: روزانه ۱۰ الی ۱۲ تن زباله در شهر پره‌سر تولید می‌شود. از این مقدار حدود ۷۵۰ کیلوگرم پسماند خشک تفکیک شده و زباله تر در منطقه جنگلی هفت دغنان دفن می‌شود.

کد خبر 454511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.