برگزیدگان فستیوال تک‌گویی پژواک معرفی شدند

آثار برگزیده فستیوال تک‌گویی نمایشی پژواک به انتخاب هیئت داوران این جشنواره معرفی شدند.

به گزارش ایمنا، «فستیوال تک‌گویی نمایشی پژواک» عنوان جشنواره‌ای بود که از سوی دفتر تخصصی هنرهای نمایشی و تالار هنر وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برای روشن نگه داشتن چراغ نمایش در زمان شیوع ویروس کرونا برنامه‌ریزی و اجرا شد. بیش از یک‌صد اثر نمایشی به دبیرخانه این فستیوال ارسال شد که با نظر حمید شهرانی کارشناس اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، رسول هنرمند بازیگر و عضو شورای نظارت بر نمایش و احسان جانمی دبیر فستیوال، کارگردان و عضو هیئت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان به‌عنوان اعضای هیئت انتخاب، ۴۰ اثر به مرحله بعدی راه یافت. در نهایت هیئت داوران متشکل از احسان جانمی، امید نیاز، مژگان نوایی، اسماعیل موحدی و پیمان کریمی ۱۰ اثر را به عنوان آثار برتر انتخاب کردند.

مدیر دفتر تخصصی هنرهای نمایشی و تالار هنر اصفهان درباره برگزاری این فستیوال اظهار کرد: از چند ماه گذشته که مدیریت دفتر تخصصی هنرهای نمایشی را بر عهده دارم تلاش ما بیشتر ناظر بر اتفاقاتی بود که در وضعیت کنونی می‌توانستیم رقم بزنیم و در این راستا، برنامه‌هایی را طراحی کردیم که نیاز به حضور و تجمع نداشته باشد که یکی از آنها فستیوال تک‌گویی نمایشی پژواک بود.

سعید امامی با اشاره به انتشار فراخوان این فستیوال از حدود یک ماه گذشته افزود: دلیل انتخاب تک‌گویی این بود که نیاز به تجمع افراد نداشت و هر شخص در خانه یا مکان دیگری می‌توانست بدون تشکیل اجتماع به اجرای یک اپیزود نمایشی و ارسال آن بپردازد.

معرفی برگزیدگان با انتخاب هیئت داوران

وی با اشاره به استقبال خوب شرکت‌کنندگان و ارسال حدود ۱۴۰ اثر به دبیرخانه ادامه داد: در مرحله نخست ۱۰۲ اثر به‌گزینی شد و سپس هیئت انتخاب ۴۰ اثر را برای ورود به فستیوال انتخاب کرد که از نظر آنها شایسته تقدیر بودند. در نهایت نیز هیئت داوران ۱۰ اثر را به‌عنوان آثار برگزیده انتخاب کرد. بر این اساس، رادنوش مقدم (اینجا خانه برنارد آلباست)، دلارام موسوی (عروسی خون) و ابراهیم کریمی (سینما شیرین) رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند. همچنین آثار یاسمن اسماعیلی، محمد رادمهر، پرستو دادخواه، حسین نصر اصفهانی، باربد باباخانی، پریا انصار و محمدعلی اکباتانی بدون ترتیب اولویت به‌عنوان هفت اثر برگزیده انتخاب شدند. از طرف دیگر با پیشنهاد من به‌عنوان رئیس فستیوال و همچنین احسان جانمی دبیر فستیوال و با تأیید هیئت‌داوران دو اثر دیگر از نوش‌زاد کیانی‌پور و رضا توکلی نیز به دلیل نزدیک بودن کیفیت آثار و مشکل بودن داوری میان آنها به این جمع اضافه شد که جوایز آنها مشابه با هفت نفر قبلی است.

به گفته رئیس فستیوال تک‌گویی نمایشی پژواک، به اثر نخست ۲ و نیم میلیون تومان، به اثر دوم ۲ میلیون تومان و به اثر سوم ۱.۵ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا می‌شود. همچنین به هفت اثر برگزیده دیگر ۵۰۰ هزار تومان جایزه نقدی و لوح تقدیر و به ۳۰ اثر برگزیده بعدی نیز گواهی شرکت در رویداد و مبلغ ۱۵۰ هزار تومان هدیه نقدی اهدا خواهد شد. برگزیدگان می‌توانند برای استفاده از مشاوره کارگردانی، زمان ضبط حرفه‌ای آثار و نحوه دریافت جوایز خود به صفحه اینستاگرام تالار هنر اصفهان (tallar_honar_official) مراجعه کنند و یا در ساعت اداری با شماره تلفن تالار هنر تماس بگیرند.

امامی گفت: قرار است ۱۰ اثر برگزیده با مشاوره کارگردان‌های تئاتر اصفهان که در هیئت داوران حضور داشتند بازتولید و در تالار هنر ضبط مجدد شود تا به مناسبت روز اصفهان (اول آذرماه) در فضای مجازی به صورت گسترده پخش گردد. همچنین ۱۰ نفر برگزیده طبق آئین‌نامه تعهد دارند که اثر خود را یک بار در تالار هنر اجرا کنند که به محض امکان برگزاری برنامه‌های حضوری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به شرکت افراد نام‌آشنا و حرفه‌ای در این فستیوال بیان کرد: همچنین به گواهی اعضای هیئت داوران استعدادهای جدیدی از میان دانشجویان دانشگاه سپهر و سایر دانشگاه‌ها و هنرجویان هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های آزاد کشف شد که می‌توانند به عرصه نمایش در شهر اصفهان معرفی شوند.

مدیر دفتر تخصصی هنرهای نمایشی و تالار هنر اصفهان درباره برنامه‌های آینده این دفتر تصریح کرد: تمام برنامه‌ریزی‌های فعلی و آینده ما با توجه به شیوع کرونا انجام شده و می‌شود. در مدت اخیر برنامه رقص پروانه‌ها را در شهر اجرا کردیم که تجمعی ایجاد نمی‌کرد. تله‌تئاتر و تولیدات کوتاه تصویری ما با عنوان «نقشینه» به صورت هفتگی در فضای مجازی پخش می‌شود که باعث فعال شدن گروه‌های نمایشی شد تا جریان هنری شهر ادامه یابد. همچنین در آئین‌نامه فراخوانی که برای تولید نمایش‌های صحنه‌ای منتشر کردیم این نکته ذکر شده که اگر پس از انتخاب آثار برگزیده، تمرین و آماده شدن آنها برای اجرا وضعیت شیوع کرونا ادامه داشت درباره اجرای آنها تصمیم‌گیری می‌شود. در واقع اگر همچنان امکان تجمع و اجرای حضوری وجود نداشت قصد داریم این آثار را در قالب تله‌تئاتر ضبط کنیم و در حال رایزنی با شبکه‌های تلویزیونی و سایر بسترهای پخش هستیم تا این آثار در آنها پخش شود.

امامی با اشاره به برنامه‌ریزی دفتر تخصصی هنرهای نمایشی برای انتشار فراخوان تولید نمایش‌های خیابانی، محیطی و پرفورمنس گفت: این اقدام با همکاری کانون نمایش‌گران خیابانی انجمن هنرهای نمایشی اصفهان انجام می‌شود و در آئین‌نامه این فراخوان نیز شرایط و ضوابطی متناسب با وضعیت فعلی در نظر گرفته‌ایم و آثار ارسالی باید امکان اجرا در شرایط فعلی را داشته باشند. در این زمینه به راهکارهایی رسیده‌ایم که در فراخوان قید می‌شود و بخشی از این موضوع نیز به خلاقیت شرکت‌کنندگان برمی‌گردد تا آثاری طراحی کنند که اجرای آنها با وجود شیوع کرونا امکان‌پذیر باشد.

وی از هنرمندان و اهالی نمایش اصفهان درخواست کرد اگر ایده‌ای در این زمینه دارند به دفتر تخصصی هنرهای نمایشی ارائه دهند تا در برنامه‌ریزی‌های بعدی مدنظر قرار گیرد.

استفاده از سلایق متفاوت برای داوری آثار

دبیر فستیوال تک‌گویی نمایشی پژواک نیز با اشاره به پیشنهاد برگزاری این فستیوال به مدیر دفتر تخصصی هنرهای نمایشی و تالار هنر اصفهان اظهار کرد: این پیشنهاد با موافقت ایشان مواجه شد تا چراغ خاموش تئاتر در اصفهان روشن شود.

احسان جانمی با بیان اینکه تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه بیش از پیش‌بینی ما بود، افزود: آثاری از شهرهایی به جز اصفهان نیز به دست ما رسید که در نهایت از میان ۱۰۲ اثر ۴۰ اثر از سوی هیئت انتخاب برگزیده شدند.

وی با بیان اینکه در مرحله بعدی از جمع دیگری از داوران استفاده کردیم تا از سلایق متنوع و متفاوتی بهره ببریم، گفت: اسماعیل موحدی بازیگر و کارگردان که صاحب جوایز متعدد و تحصیل‌کرده رشته نمایش است، مژگان نوایی پرسابقه‌ترین و پرافتخارترین بازیگر اصفهان در اجرای نمایش مونولوگ و تک‌نفره، پیمان کریمی طراح صحنه و کارگردان که صاحب عناوین و جوایز متعدد است و امید نیاز نویسنده و کارگردان که سال‌هاست در رده‌های سنی گوناگون به کارگردانی می‌پردازد در کنار من به عنوان دبیر فستیوال و عضو هیئت انتخاب، به داوری آثار و انتخاب ۱۰ اثر برتر پرداختیم.

این کارگردان تئاتر اصفهان، ابزار شامل بدن، بیان، حالات چهره و مهارت استفاده از آنها، انتقال احساسات، انتقال انرژی و ریتم، انتخاب متن و انتخاب شکل مناسب با محتوای نقش، درک و تحلیل از نقش، نمایشی (دراماتیزه) کردن اجرا و خلاقیت را معیارهای انتخاب آثار برتر دانست.

جانمی گفت: در انتخاب اعضای هیئت داوران تنوع را در نظر گرفتیم و تقریباً هیچ‌کدام از اعضای هیئت داوران هم‌سلیقه نیستند. همچنین شفافیت در داوری را بالا بردیم و نظرات داوران و آرای آنها را به صورت شفاف اعلام می‌کنیم. از طرف دیگر تلاش کردیم در هنگام بازبینی آثار از بحث درباره آنها خودداری کنیم تا نظر هر داور بر دیگری تأثیر نداشته باشد چون هم‌سو شدن آرا اجازه نمی‌دهد هدف نهایی جشنواره محقق شود.

وی با بیان اینکه هیچ‌کس به اندازه او در جشنواره‌های تئاتر شرکت نکرده و آثارش در معرض داوری قرار نگرفته است، ادامه داد: بنابراین به حساسیت شرکت‌کنندگان درباره داوری آثارشان واقف هستم و چینش داوران به دلایل اخلاقی، حرفه‌ای و فنی صورت گرفت.

دبیر فستیوال تک‌گویی نمایشی پژواک درباره کیفیت آثار ارسالی بیان کرد: هم آثار خوب داشتیم و هم آثار متوسط و کیفیت چند اثر نیز چندان قابل دفاع نبود. این فستیوال را شروع خوبی می‌دانم و چند نفر از شرکت‌کنندگان به شرط آنکه با آموزش صحیح کار خود را ادامه دهند اتفاقات خوبی برای آنها می‌افتد. چند نفر از افراد حرفه‌ای نیز در فستیوال شرکت کردند که آثارشان بسیار دیدنی بود.

جانمی تعداد تک‌گویی‌های اجرا شده در اصفهان در سال‌های اخیر را انگشت‌شمار دانست و اضافه کرد: مونولوگ باید سه ویژگی داشته باشد که بسیاری از آثار فاقد آنها هستند. نخست بهانه روایت بازیگر که معمولاً وجود ندارد چون دراماتیزه کردن اجرا سخت است. دوم اینکه همه چیز از انتقال فضا تا ایده و تفکر کارگردان بر عهده بازیگر است و سوم اینکه باید ایده‌هایی برای اجرای تک‌نفره در متن در نظر گرفت. اجراهای کمی با این ویژگی‌ها وجود داشته اما اجراهای موفقی بوده‌اند؛ برای مثال تک‌گویی «ژاندارک» یا «نقش زن» از محسن عرب‌زاده که دومی حدود ۱۵ سال پیش اجرا شد.

وی با بیان اینکه اجرای مونولوگ بسیار کم شده و بیشتر اجراها به صورت گروهی است، تأکید کرد که اگر قرار باشد اجرای تک‌نفره خوب اجرا نشود بهتر است که اصلاً اجرا نشود چون تماشاگر از دست می‌رود.

این کارگردان تئاتر اصفهان درباره پیشنهادات خود برای روشن نگه داشتن چراغ تئاتر در زمان شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: به نظر من نباید به بهانه کرونا دست به هر کاری بزنیم. ذات تئاتر اجرای زنده است. تلاش شد برای فستیوال تک‌گویی نمایشی پژواک امکانات تالار هنر در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گیرد، اما همه ما می‌دانیم که اگر اجراها زنده بود اتفاق بهتری رخ می‌داد. از طرف دیگر نباید دست روی دست گذاشت؛ ممکن است برخی پیشنهاد نمایشنامه‌خوانی بدهند که به شدت با آن مخالفم چون تولید را تنبل می‌کند و به نظر من در شرایط فعلی ضبط تله‌تئاتر پیشنهاد بهتری است.

کد خبر 452900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.