چگونه سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری کرونا واکنش نشان می‌دهد؟

بیشتر افرادی که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، علائم خفیف آن را تجربه می‌کنند که حتی در این صورت نیز باید در منزل استراحت کنند تا به طور کامل بهبود یابند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان دائماً در حال بررسی وضعیت سلامت افراد مبتلا به بیماری کرونا و علائم آن‌ها هستند، اما پژوهشگران به اطلاعات افرادی که تست کرونا نداده‌اند، دسترسی ندارند. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد میزان بهبودی این بیماری به طور کلی بین ۹۷ تا ۹۹.۷۵ درصد است. همه افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند علائم آن را تجربه نمی‌کنند. علاوه بر این در صورتی که فردی به ویروس کووید -۱۹ مبتلا شود، علائم آن ممکن است بین دو تا ۱۴ روز پس از ابتلا به آن بروز کند. از طرفی دیگر علائم این بیماری نیز از فردی به فرد دیگر متغیر است.

یکی از شایع‌ترین علائم کرونا تب است. افزایش دمای بدن به این معنا است که بدن در حال مقابله با یک عامل خارجی است. تقریباً ۵۰ درصد مبتلایان به بیماری کرونا دارای سرفه های خشک هستند، اما یک سوم افراد سرفه خلط‌دار را تجربه می‌کنند. دیگر علائم بیماری کرونا شامل خستگی، گلو درد، سردرد، لرز، التهابات پوستی، حالت تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود. برخی افراد مبتلا به کرونا نیز مشکل تنفسی، درد قفسه سینه و از دست دادن حس بویایی و چشایی را تجربه می‌کنند.

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مبتلایان به کرونای خفیف تقریباً طی دو هفته بهبود پیدا می‌کنند و این مدت زمان برای افرادی که بیماری شدیدی را تجربه می‌کنند ممکن است تا ۶ هفته نیز افزایش پیدا کند. داده‌های جدیدتر حاکی از این است که مدت زمان بهبودی افراد متغیر بوده و به سن و سلامت عمومی فرد بستگی دارد. خستگی، سردرد و مشکلات تنفسی از جمله علائمی محسوب می‌شود که ماندگاری آن‌ها بیشتر است.

بر اساس توصیه‌های اعلام شده از طرف مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، در صورتی که فردی به بیماری کرونا مبتلا شود، تا زمان بهبودی باید خود را در منزل قرنطینه کند. درصد کمی از افراد مبتلا به این بیماری با مشکلات تنفسی رو به رو می‌شوند و باید در بیمارستان بستری شوند. مدت زمان بستری شدن این افراد ممکن است دو هفته یا بیشتر طول بکشد که به سن و سلامت عمومی آن‌ها بستگی دارد.

برخی از افرادی که به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ مبتلا می‌شوند، با عارضه‌ای به نام سندروم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) مواجه می‌شوند که ممکن است به ریه آن‌ها آسیب وارد کند و تنفس را دشوار کند. اگر فردی به نوع شدید بیماری کرونا مبتلا شود، ممکن است به درمان در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) نیاز داشته باشد. بیشتر بیمارانی که مدت زمانی را در ICU سپری می‌کنند، وزن و قدرت بدنی خود را از دست می‌دهند. در این صورت انجام دادن ورزش‌های خاص به بهبود قدرت بدنی آن‌ها کمک می‌کند.

محققان در حال بررسی این موضوع هستند که سیستم ایمنی بدن یک فرد چگونه در برابر بیماری کرونا واکنش نشان می‌دهد و آیا فرد پس از بهبودی دوباره به این بیماری مبتلا می‌شود. نتایج یک مطالعه انجام شده روی میمون‌ها مشخص کرد که آن‌ها پس از بهبودی برای بار دوم به این بیماری مبتلا نشدند. با این وجود نتایج پژوهش‌های دیگر نشان می‌دهد که آنتی بادی موجود در بدن افراد چند ماه پس از بهبودی از بین می‌رود، اما ممکن است چندین هفته ویروس در بدن فرد باقی بماند؛ بنابراین بهتر است این فرد تا حد ممکن در منزل بمانند، دستان خود را مرتب بشوید و سطوح را ضدعفونی کند.

بیماری کرونا هیچ درمان مشخصی ندارد. با این وجود بعضی داروها ممکن است مدت زمان بهبودی مبتلایان به کرونا را کاهش دهد. همچنین بعضی کارهایی که برای بهبود سرماخوردگی و آنفلوآنزا در منزل انجام می‌دهید، می‌تواند به درمان کرونا نیز کمک کند. به عنوان مثال بهتر است فرد مبتلا به کرونا از ویتامین‌ها و مواد مغذی استفاده کند و مصرف قند یا غذاهای فوق فرآوری شده مانند کلوچه و نوشابه را محدود کند. همچنین نوشیدن مایعات زیاد به ویژه آب می‌تواند به بهبود علائم بیماری کرونا کمک کند.

مبتلایان به کرونا می‌توانند با مصرف داروهایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن، بدن درد و تب خود را کاهش دهند؛ البته این افراد نباید در هر ۲۴ ساعت بیش از سه هزار میلی گرم از این داروها را مصرف کنند. استراحت کردن نیز می‌تواند به بهبود علائم فرد کمک شایانی کند، اما در صورتی که علائم فرد بدتر شد باید با پزشک خود تماس بگیرد.

کد خبر 441171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.