۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۳
شهری بسازیم برای همه

همه شهروندان با هر میزان توانایی و هر شرایطی حق دارند از امکانات و خدمات شهری برخوردار باشند. هر شهروند سهمی از آن دارد و مدیران شهری موظف به احقاق حقوق آنان در این زمینه هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیاست گذاران شهری باید بتوانند شرایطی را فراهم کنند که هر شهروند  بتواند در محیط شهری امور روزمره خود را انجام دهد، آسان به هر نقطه شهر رفت و آمد کند و بتواند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کند توسعه عدالت اجتماعی در برخورداری از امکانات شهری از مهم‌ترین مؤلفه‌های مدیریت شهری کارآمد محسوب می‌شود.

معلولیت عارضه‌ای است که ناخواسته بخشی از اندام یا توانایی ذهنی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این معضل ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشد یا در اثر وقوع حوادث و سوانح بروز پیدا کند، بنابراین وجود افراد معلول حقیقتی انکارناپذیر در جامعه انسانی است به همین دلیل مدیران و سیاست گذاران در همه بخش‌ها و از آن جمله در حوزه مدیریت شهری باید شرایطی را فراهم کنند که معلول بودن باعث محدودیت در رتق و فتق امور آنان نشود.

شهر به همه تعلق دارد

طالبعلی پورشریعه، استاد دانشگاه و مدیرعامل جامعه معلولین مازندران با اشاره به اهمیت لزوم توجه به روانشناسی شهری در اجرای پروژه‌های شهری می‌گوید: هدف اصلی از مناسب‌سازی محیط شهری دستیابی افراد معلول به استقلال نسبی و تساوی فرصت‌ها، برقراری عدالت اجتماعی و ایجاد اجتماعی بدون مانع برای همگان است.

او با اشاره به اهمیت رفع موانع برای معلولان برای تسهیل زندگی در محیط‌های شهری، عنوان می‌کند: تسهیل حضور معلولان در اجتماع و ایجاد امکان فعالیت‌های اجتماعی آنان، زمینه‌سازی کسب مهارت‌های مختلف برای آنان، کاهش اثرات معلولیت، تسهیل خودشکوفایی و استقلال فردی آنان، زمینه رشد و توسعه همه جانبه اجتماع و محیط شهری را فراهم می‌کند؛ اما اینکه این ضرورت‌ها در شهر سازی تا چه اندازه مورد توجه قرار گرفته است، مسئله‌ای است که نیازمند بررسی همه‌جانبه و دقیق است.

مدیرعامل جامعه معلولین مازندران با بیان اینکه مناسب‌سازی فضاهای شهری ویژه افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی نیست و همه افراد در شرایطی نیازمند کمک و راهنمایی هستند، تاکید می‌کند: این مسأله طیف وسیعی از افراد جامعه نظیر سالمندان، زنان باردارو کودکان، افرادی که اضافه وزن دارند و به طور کلی تمامی افراد کم توان یا ناتوان را در بر می‌گیرد، بنابراین مناسب‌سازی مختص افراد با نیازهای ویژه است.

پور شریعه با بیان اینکه یکسان‌سازی فرصت‌ها فرایندی است که در آن سیستم‌های عمومی جامعه از جمله حمل و نقل، خدمات بهداشتی و اجتماعی، فرصت‌های آموزشی و اشتغال و امکانات رفاهی، فرهنگی و اجتماعی برای تمامی افراد قابل دستیابی و استفاده می‌شود، عنوان می‌کند: با حذف و رفع موانع، امکان دستیابی این افراد به کیفیتی از زندگی که تا حد بالایی معادل و برابر با دیگران باشد مقدور می‌شود.

او تصریح می‌کند: طراحی صحیح پیاده‌روها می‌تواند تأثیر بسزایی بر افزایش کاربری، ایمنی و دسترسی عابران پیاده به خصوص افراد کم‌توان و ناتوان، داشته باشد؛ از معیارهایی که در طراحی صحیح پیاده‌روهای ویژه افراد کم‌توان یا ناتوان باید بدان توجه کرد، می‌توان به مواردی نظیر برخورداری پیاده‌رو از شیب مناسب و عرض کافی و کف‌سازی خوب، هم‌سطح و هموار بودن، لغزنده نبودن اشاره کرد.

مدیرعامل جامعه معلولین مازندران با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت طراحی فضای شهری در ساری برای استفاده جانبازان، معلولان و کم‌توانان تقریباً مناسب است، اظهار می‌کند: شهرداری ساری در این زمینه پیشرو بوده است، اما تا رسیدن به حداقل استانداردهای اولیه برای مناسب‌سازی فاصله بسیاری داریم.

پور شریعه با اشاره به آئین‌نامه اجرایی ماده ۲ و ۴ قانون حمایت از حقوق معلولان، عنوان می‌کند: در ساخت بوستان‌ها و پارک‌های محلات ساری توجه نسبتاً مطلوبی به مسأله تسهیل تردد افراد معلول شده است؛ امیدوارم شهرداری ساری در زمینه صدور مجوزها و پایان‌کار نهادها و معابر طبق قانون جامع حمایت از معلولان عمل کند و با متخلفان برخورد کند، زیرا اگر نظارت و هشدار لازم به صورت یک دغدغه در همگان وجود داشته باشد قطعاً زودتر به هدف خواهیم رسید.

خود را حامی حقوق معلولان می‌دانیم

عباس رجبی، شهردار ساری بیان اینکه برخی معابر این شهر برای معلولان مناسب‌سازی شده است، اظهار می‌کند: اجرای طرح مناسب‌سازی چندی پیش بر اساس پیشنهاد مشاور امور معلولان شهرداری ساری آغاز شد.

او با بیان اینکه معلولان نیز عضوی از جامعه هستند و مناسب‌سازی معابر از حقوق اولیه آن‌هاست، خاطرنشان می‌کند: بیش از ۵۰ کیلومتر از معابر اصلی و فرعی شهر ساری برای استفاده معلولان مناسب‌سازی شده است؛ شهرداری برای این منظور برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته و کارها با جدیت دنبال می‌شود.

شهردار ساری با بیان اینکه تا پیش از اجرای طرح‌های مناسب‌سازی، عبور و مرور معلولان، سالمندان و مادران باردار دشوار بود، اضافه می‌کند: هرچند به علت گستردگی مراحل اجرای پروژه و مساحت زیاد معابری که به مناسب‌سازی نیاز دارد ممکن است نواقصی هم در مراحل اجرای طرح وجود داشته باشد، اما تمام توان خود را برای رفع مشکلات این گروه از شهروندان بکار می‌بندیم.

رجبی با اشاره به نقش مدیریت شهری در کاهش آسیب‌های اجتماعی، عنوان می‌کند: تمام تلاش خود را در جهت بهتر شدن شرایط جامعه معلولان بکار می‌گیریم.

او با بیان اینکه برای حمایت از معلولان باید راه‌های خلاقانه و حرفه‌ای را بکار گیریم و تاب‌آوری و انعطاف پذیری شهری را افزایش دهیم، تصریح می‌کند: در اجرای طرح‌های توسعه شهری و ایجاد زمینه‌های مشارکت شهروندان و برنامه‌ریزی‌ها نمی‌توان برخی اقشار جامعه را جدا کرد، زیرا قطعاً کنار گذاشتن عده‌ای از شهروندان، توسعه شهری را با چالش مواجه می‌کند.

شهردار ساری با بیان اینکه مدیریت شهری ساری در تهیه طرح‌های بزرگ عمرانی و احداث پارک‌ها و فضای سبز، اقداماتی مانند حذف پله‌ها و نصب تجهیزات ورزشی ویژه معلولان را در نظر گرفته است، تاکید می‌کند: همواره این دغدغه برای مدیران شهری وجود داشته است که معلولان نیز مانند سایر شهروندان بتوانند به راحتی در شهر تردد کرده و از امکانات رفاهی استفاده کنند.

رجبی با بیان اینکه در ایفای حقوق شهروندی معلولان، نگرش نیاز محور باید به حق‌محور تغییر یابد، عنوان می‌کند: تمام دستگاه‌ها و ادارات باید در اجرای قانون مناسب‌سازی سهیم باشند.

وی ادامه داد: شهرداری ساری با ایجاد کارگروه معلولین تمام تلاش خود را در جهت دستیابی این قشر به فرصت‌های برابر و تقویت نگرش مثبت جامعه به توان این افراد بکار گرفته است.

شهردار ساری با اشاره به اهمیت موضوع طراحی مبلمان شهری با توجه به نیاز سالمندان و معلولان، گفت: شهرداری ساری با نگاه ویژه به تأمین و فراهم کردن نیازهای شهری معلولان اقدام کرده و در اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در جمع چهار شهرداری برتر کشور قرار دارد.

وضعیت مناسب‌سازی در شهر رضایت‌بخش نیست

فرزاد گوهردهی، مدیرکل بهزیستی مازندران اظهار می‌کند: بهزیستی مازندران تفاهم نامه‌ای با شهرداری امضا کرده که در آن اقدامات مناسب سازی در شهر توسعه می‌یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از وضعیت مناسب سازی در ساری رضایت کافی نداریم، تاکید می‌کند: این مسئله نیازمند همکاری تمام دستگاه‌هاست؛ زیرا مناسب سازی یک موضوع چند وجهی است و فضای شهری مرتبط با شهرداری است.

مدیرکل بهزیستی مازندران خواستار برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک بین شهرداری‌ها و ادارات بهزیستی شد و خاطرنشان کرد: اگر دیگر نهادها و دستگاه‌ها در کنار بهزیستی وظایف خود را به درستی انجام دهند شاهد ایجاد جامعه‌ای بانشاط و سالم خواهیم بود.

کد خبر 439407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.