سندروم متابولیک فاکتوری پرخطر در ابتلا به کرونا

پلمب ۸ هزار واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بروز لختگی‌های خونی خطرناک در عروق پای بیماران کرونا، عوارض مصرف خودسرانه داروی فاویپیراویر، احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق هوا و سندروم متابولیک فاکتوری پرخطر در ابتلا به کرونا را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سخنگوی وزارت بهداشت از پلمب هشت هزار واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و گفت: همانند روزهای گذشته استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران، کرمان و فارس در وضعیت قرمز قرار دارند و کماکان مهم‌ترین توصیه استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و اجرای پروتکل‌های بهداشتی است.

سیما سادات لاری ادامه داد: متأسفانه هشت هزار واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها پلمب شدند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ناظر بر رعایت پروتکل‌ها مردم هستند که می‌توانند گزارش تخلفات را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

بروز لختگی‌های خونی خطرناک در عروق پای بیماران مبتلا به کرونا

بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با علائم تأمین ناکافی خون برای اندام تحتانی در مقایسه با افراد سالم دارای علائم مشابه، با ایجاد لخته‌های بزرگ‌تر خونی و نرخ بالاتر قطع عضو و مرگ روبرو هستند.

ارتباط کووید ۱۹ با لختگی خون در عروق ریوی به خوبی اثبات شده است، اما گزارش‌های کمی در مورد ارتباط ویروس با ترومبوز عروق اندام تحتانی وجود دارد، ترومبوز مشکلی با خصیصه لخته شدن خون در شریان‌های است که مانع از جریان خون حاوی اکسیژن به اندام تحتانی می‌شود.

در اوج بیماری همه گیر کووید ۱۹ در شهر نیویورک رادیولوژیست‌های مرکز پزشکی مونته‌فیور شاهد افزایش بیماران کووید ۱۹ مثبت همراه با ترومبوز شریانی اندام تحتانی در آزمایشات آنژیوگرافی CT بودند و بیماران با علائم سردی، درد و یا تغییر رنگ پاهای خود به بیمارستان مراجعه کرده بودند.

غالباً این علائم ایسکمی ساق پا که در آن جریان خون به سمت اندام تحتانی محدود می‌شود، همراه با ناراحتی تنفسی، سرفه، تب و وضعیت روحی متغیر بوده است.

محققان در این مطالعه ۳۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ را که طبق آنژیوگرافی CT دارای لختگی خون حداقل در یک پا بودند، را با گروه کنترل مقایسه کردند، آن‌ها دریافتند لختگی خون در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در مقایسه با گروه کنترل به مراتب بزرگ‌تر بود و حتی مرگ یا قطع عضو هم در این گروه از بیماران شیوع بیشتری داشت.

محققان ارتباط ترومبوز عروق اندام تحتانی با کووید ۱۹ را ناشی از ترکیب فاکتورهای نظیر افزایش تمایل به لخته شدن خون، آسیب به پوشش درونی شریان‌ها و واکنش‌های ایمنی مرتبط با ویروس کرونا و عفونت کووید ۱۹ عنوان می‌کنند.

عواقب مصرف خودسرانه داروی فاویپیراویر

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نسبت به مصرف خودسرانه داروی فاویپیراویر هشدار داد و گفت: این دارو در پروتکل درمانی بیماران کرونا وجود ندارد و تنها باید تشخیص پزشک متخصص در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی تجویز و مصرف می‌شود.

حیدر محمدی با بیان اینکه داروی فاویپراویر تنها در داروخانه‌های بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی موجود است، عنوان کرد: نمونه‌های موجود این دارو در بازار آزاد خارجی بوده و احتمالاً به صورت قاچاق و تقلبی وارد و با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد و هیچ تضمینی در خصوص کیفیت و اصالت آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو داروهایی که در درمان بیماران کرونا مطرح می‌شود را تهیه و با نظارت وزارت بهداشت برای بیماران نیازمند در اختیار داروخانه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌دهد.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به استفاده سودجویان از شرایط کنونی و عرضه داروهای غیرمجاز در بازار سیاه، از پزشکان خواست در حد امکان از تجویز داروهایی که هنوز وارد پروتکل درمان نشده‌اند، خودداری کرده تا از مراجعه خانواده بیماران برای تهیه این داروها در از بازار آزاد و گرفتار شدن در چنگال افراد قاچاقچی و سودجو جلوگیری شود.

آیا ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به فرضیه‌های اخیر دانشمندان در خصوص نحوه انتقال بیماری کرونا، بر لزوم استفاده از ماسک به ویژه در محیط‌های بسته تاکید کرد.

سید پوریا شجاعی در خصوص احتمال انتقال ویروس کووید ۱۹ از طریق هوا، اظهار کرد: در اوایل شیوع این بیماری نوظهور نتایج تحقیقات بر انتشار ویروس توسط قطرات آب به صورت معلق در هوا استوار بود، اما اخیراً عقیده بالغ بر ۲۰۰ نفر از دانشمندان نشان از امکان انتقال بیماری توسط ذرات هوا دارد.

وی ادامه داد: طبق نظریه اول امکان سرایت توسط ذرات محبوس در قطرات آب پس از خروج از دهان بیمار به دنبال سرفه یا عطسه بیش از فاصله دو متری به حداقل می‌رسید و به علت داشتن وزن ذرات فرود می‌آمد، اما فرضیه جدید انتقال ویروس از طریق ذرات هوا، حضور در فضاهای بسته بدون تهویه را خطرناک‌تر می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه یافته‌های اخیر نباید در مردم ایجاد استرس کند، گفت: در صورتی که این فرضیه به طور کامل اثبات شود، همچنان با ماسک زدن و رعایت اصول بهداشتی می‌توان از انتقال بیماری جلوگیری کرد.

وی ضمن تاکید بر استفاده از ماسک در همه مکان‌های عمومی، تاکید کرد: افرا باید در فضاهای بسته حداقل توقف را داشته باشند.

افزایش احتمال ابتلاء به کرونا در سندرم متابولیک

سندروم متابولیک وجود همزمان حداقل چندین مشکل چربی شکمی، فشارخون بالا، قندخون بالا، کلسترول بالا، مقاومت انسولین و حالت التهاب است و وجود همزمان سه مورد از این مشکلات ریسک بیماری قلبی، سکته و دیابت را افزایش می‌دهد.

چندین مطالعه نشان داده که چاقی با افزایش شدت بیماری آنفلوانزا مرتبط است؛ محققان دانشگاه تنسی آمریکا عنوان می‌کنند همانند آنفلوانزا، چاقی فاکتور پرخطر شدت بیماری کووید ۱۹ هم است و وزن اضافی بدن و تجمع چربی موجب فشار بیشتر به دیافراگم و به دنبال آن منجر به افزایش مشکل در تنفس در طول عفونت ویروسی می‌شود.

مطالعه بر روی ۱۷۴ بیمار دیابتی مبتلا به کووید ۱۹ تأیید می‌کند که این بیماران در معرض ریسک قابل توجه ابتلاء به ذات الریه شدید در مقایسه با بیماران کووید ۱۹ فاقد دیابت هستند.

محققان تاکید دارند باید مطالعات بیشتری انجام شود تا نحوه تأثیر ناهنجاری‌های متابولیکی بر افزایش ابتلاء به بیماری‌های ویروسی مشخص شود.

کد خبر 434768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.