طرز تهیه ته چین مرغ خوشمزه؛ با تزئین مخصوص مهمانی

دستور پخت ته چین مرغ به همراه مواد لازم برای ۴ تا ۵ نفر آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا ته چین مرغ یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که بخاطر ظاهرش در مهمانی‌ها و مجالس سرو می‌شود. ته چین ترکیبی از برنج و مرغ و زعفران و ته دیگ است که باب میل بسیاری از افراد نیز هست و کمتر کسی پیدا می‌شود که آن را دوست نداشته باشد.

مواد لازم ته چین مرغ

زمان تقریبی پخت: ۲ ساعت

مواد لازم برای ۴ تا ۵ نفر:

برنج

۳ پیمانه

پودر قند یا شکر

۲ قاشق مرباخوری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر و دارچین

به مقدار لازم

مغز دانه هل

۲ عدد

سینه مرغ

۱ عدد

پیاز

۲ عدد متوسط

تخم مرغ

۱ عددکامل +۱ عدد زرده تخم مرغ

ماست چکیده یا ماست سفت

۱ لیوان

روغن

۳ تا ۴ قاشق غذاخوری

زرشک

۵ قاشق غذاخوری

گلاب

۱ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده

به مقدار لازم

کره

۱ قاشق سوپ‌خوری

آبلیمو

۱ قاشق سوپ‌خوری

دستور پخت ته چین مرغ

مرحله اول

ابتدا برنج را شسته و بگذارید خیس بخورد.

حال پیاز را به صورت حلقه حلقه خرد کرده و در روغن تفت دهید سپس مرغ و مقداری زردچوبه و دارچین را با مقدار کمی آب و نمک به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا حدود ۴۰ دقیقه به آرامی بپزد.

بعد از پخته شدن، مرغ‌ها را از بقیه مواد جدا کرده، ریش ریش کنید و با مقدار کمی روغن تفت دهید.

نکته: دقت کنید که هر چه مرغ را با آب کم‌تری بپزید، طعم آن بهتر می‌شود.

مرحله دوم

در این مرحله ۱ عدد پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و در تابه با کمی زردچوبه و روغن تفت دهید تا وقتی که نرم و طلایی شود. سپس مرغ ریش ریش شده را اضافه کرده و به خوبی سرخ کنید. زرشک را شسته و بگذارید کمی در آب خیس بخورد سپس با کمی کره و ۱ قاشق مرباخوری پودر قند یا شکر تفت دهید. حال باید کمی زعفران دم کرده روی مرغ بریزید و سپس زرشک را به آن اضافه کنید. آرام هم بزنید و در کمتر از یک دقیقه خاموش کنید.

نکته: مواظب باشید مرغ‌ها هنگام سرخ شدن نسوزند یا بیش از حد سرخ نشوند زیرا جلوه ته چین را خراب می‌کنند.

مرحله سوم

در یک قابلمه مقدار خیلی کمی آب و روغن بریزید و برنج خیس خورده را اضافه کنید تا بپزد. سپس آن را کناری بگذارید.

نکته: حواستان باشد برنج را زنده‌تر از همیشه از روی گاز بردارید تا در مراحل بعدی کامل بپزد.

مرحله چهارم

در یک ظرف بزرگ ۱ عدد تخم مرغ کامل و ۱ عدد زرده و ۱ قاشق سوپ‌خوری پودر قند و مغز هل آسیاب شده و مقدار کمی نمک و فلفل سیاه و ۱ قاشق گلاب و آب لیمو را اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. سپس ماست را اضافه کنید و دوباره هم بزنید. حالا باید ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را اضافه کنید و هم بزنید. حال بسته به ذائقه خود می‌توانید مقداری دارچین مخلوط اضافه کنید.

نکته: اگر ماستی که استفاده می‌کنید خودش ترش مزه است، آب لیمو نریزید.

مرحله پنجم

در این مرحله باید کم کم برنج را به مخلوط مرحله قبل اضافه کنید. سپس ۳ قاشق روغن اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید و بگذارید کناری بماند.

مرحله ششم

در این مرحله ابتدا در قابلمه یا تابه نچسبی که می‌خواهید ته چین را بپزید کمی ریخته و دیواره‌های آن را نیز روغنی کنید. سپس دو پنجم مخلوط مرحله قبل را ته ظرف ریخته و صاف و یکدست کنید. حال مخلوط مرغ مرحله دوم را روی آن ریخته و دوباره صاف کنید. برای لایه آخر باید سه پنجم باقیمانده مخلوط برنج را اضافه کنید. سپس دم کنی یا فویل آلومینیومی روی در قابلمه بگذارید و اجازه دهید حدود ۱ ساعت آرام آرام بپزد.

نکته: ضخامت ته چین نباید خیلی نازک یا ضخیم باشد. کمترین قطر آن باید ۵ سانتی متر و بیشترین آن ۷ سانتی متر باشد. لایه وسط هم نباید خیلی ضخیم باشد چون منجر به وا رفتن ته چین می‌شود.

مرحله هفتم

تزئین ته چین

یک عدد دیس که کمی از قابلمه ته چین بزرگ‌تر باشد را روی قابلمه گذاشته و با دو دست قابلمه را برگردانید و مواظب باشید هنگام برگرداندن دستتان تکان اضافی نخورد. حال روی ته چین را می‌توانید با موادی نظیر خلال پسته، برنج زعفرانی و زرشک تزئین کنید.

 

کد خبر 433676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.