ساخت ۱۴ مدرسه اوتیسم در کشور

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور با تشریح جزئیات آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ایام کرونا از ساخت ۱۴ مدرسه اوتیسم در مدارس مختلف، سنجش سلامت بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار کودک در سال قبل، طراحی طلایی مداخلات بهنگام، ۳۲۰ هزار ساعت فعالیت آموزشی منزل محور و فردبه‌فرد در ایام کرونایی خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سید جواد حسینی، اظهار کرد: بر اساس اساسنامه سال ۱۳۷۰، هفت گروه را تحت پوشش‌داریم که کودکان با آسیب بینایی، آسیب شنوایی، آسیب جسمی حرکتی، ناتوانی‌های ذهنی، مشکلات ویژه یادگیری، طیف اوتیسم و چند معلولیتی‌ها از این جمله‌اند.

وی افزود: برنامه‌ای تحت عنوان سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از سال ۱۳۷۲ و با ۱.۵ درصد پوشش آغاز شد که در سال ۹۸ به ۹۷.۶ درصد نرخ پوشش رسید؛ چند سالی است که پیش‌دبستانی‌ها را نیز تحت پوشش قرار داده‌ایم؛ سال گذشته ۵۰ درصد کودکان پیش‌دبستانی غربال شدند و هدف‌گذاری امسال ما پوشش ۵۵ درصدی کودکان پیش‌دبستانی است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور با تاکید بر اینکه به دلیل شرایط کرونا، سنجش سلامت را از ۱۵ تیرماه آغاز می‌کنیم، گفت: هدف‌گذاری امسال ما افزایش نرخ پوشش به ۹۹ درصد است.

حسینی در مورد اینکه دانش آموزان استثنایی در هفت گروه یادشده تقریباً چند نفر هستند، گفت: اکنون ۸۲ هزار دانش‌آموز استثنایی داریم که در ۱۶۰۰ مدرسه خاص مشغول به تحصیل هستند؛ ۷۰ هزار نفر نیز در مدارس عادی درس می‌خوانند که ما این مدارس عادی را تحت عنوان مدارس پذیرا نام‌گذاری می‌کنیم.

وی افزود: ۲۰ هزار مدرسه پذیرا در سطح کشور داریم، این مدارس دانش‌آموزانی را که به‌عنوان‌مثال آسیب‌دیدگی شنوایی، بینایی یا جسمی دارند اما از ضریب هوشی خوبی برخوردار هستند تحت پوشش قرار می‌دهند.

بیشترین دانش‌آموزان استثنایی در گروه ناتوان ذهنی

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی ادامه داد: بیشترین آمار ما مربوط به ناتوانان ذهنی است. ۶۰ هزار و۱۷۰ دانش‌آموز کم‌توان ذهنی، هشت هزار و ۵۱ دانش‌آموز چند معلولیتی، ۵۶۷۱ آسیب‌دیده شنوایی، ۲۵۲۴ دانش‌آموز در طیف اوتیسم، ۲۱۵۶ دانش‌آموز آسیب‌دیده بینایی، ۱۹۷۰ دانش‌آموز آسیب‌دیده جسمی حرکتی داریم.

سنجش سلامت یک‌میلیون و ۵۰ هزار کلاس اولی

حسینی درباره اینکه در طرح سنجش سلامت چند نفر را ارزیابی می‌کنید، گفت: در سال گذشته یک‌میلیون و ۵۰ هزار کودک بدو ورود به دبستان و۳۸۰ هزار کودک پیش‌دبستانی تحت سنجش قرار گرفتند.

وی در خصوص اینکه در شرایط کرونا سنجش سلامت این تعداد از دانش‌آموزان را چگونه انجام می‌دهی، اظهار کرد: اگر سنجش انجام نشود کودک در کلاس اول ابتدایی ثبت‌نام نمی‌شود. در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا، تعداد پایگاه‌های سنجش را افزایش داده‌ایم، تعداد افرادی که در هر پایگاه باید سنجیده شوند از ۴۰ تا ۴۲ نفر به ۲۰ نفر کاهش‌یافته است. امسال اتاق انتظار ایجاد کرده‌ایم که خانواده‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از آن استفاده می‌کنند.

حسینی بابیان اینکه ۶۰ هزار مدرسه که از دانش‌آموزان ثبت‌نام می‌کنند از حالا برای نوبت‌گیری اقدام می‌کنند، افزود: زمان انجام تست‌ها برای هر نفر در سال گذشته ۱۵ دقیقه بود که امسال به ۳۰ دقیقه افزایش‌یافته است؛ تمهیدات بهداشتی نیز رعایت می‌شود و خانواده‌ها مطمئن باشند که فرزندشان آسیبی نخواهد دید.

چرا دانش‌آموزان کم‌توجه در سنجش سلامت شناسایی نمی‌شوند

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی درباره وجود برخی مشکلات نظیر عدم شناسایی برخی دانش آموزان مانند گروه کم‌توجه در طرح سنجش سلامت، تصریح کرد: کاستی‌های وجود دارد ولی باید بپذیریم که سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و از زمان تأسیس تاکنون نرخ دانش‌آموزان تحت پوشش به ۱۷.۵ درصد رسیده است. همچنین اعتبارات رشد هشت برابری پیداکرده و اعتبارات ایاب و ذهاب تا ۴۲ برابر افزایش‌یافته است.

وی ادامه داد: امسال به‌عنوان یک اولویت کاری، "بسته طلایی مداخلات بهنگام" را طراحی کرده‌ایم که در قالب آن قصد پاسخ به چهار سوال مهم را داریم. نخست آنکه آیا همه کودکان استثنایی را شناسایی می‌کنیم؟ که معتقدیم کامل شناسایی نمی‌شوند و آنچه اتفاق‌نظر روی آن وجود دارد حدود دو درصد دانش آموزان هستند.

حسینی تاکید کرد: دوم آنکه آیا بعد از شناسایی؛ به‌طور کامل تحت پوشش قرار می‌گیرند؟ سوم آنکه اگر تحت پوشش هم قرار گرفتند آیا این پوشش به‌موقع و بهنگام است؟ چهارم اینکه اگر مداخله بهنگام می‌کنیم آیا این مداخله استاندارد و حرفه‌ای است؟ معتقدیم در هر چهار قلمرو نمی‌توانیم جواب کامل و قانع‌کننده‌ای داشته باشیم.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور درباره اقدامات این سازمان در ایام تعطیلی مدارس، گفت: ما به فضای کرونا پرتاب شدیم و هیچ‌کس آمادگی مقابله با شرایط کرونایی را نداشت؛ درحالی‌که اول مهر آتی دیگر نمی‌توانیم چنین ادعایی کنیم و باید سناریوهای مختلفی برای آموزش داشته باشیم که در دست انجام است.

وی افزود: اولین کاری که انجام شد آغاز فعالیت مدرسه تلویزیونی بود، سپس مدارس با خلاقیت‌هایی که داشتند از طریق فضای مجازی آموزش را ادامه دادند و همچنین در این ایام ۳۲۰ هزار ساعت فعالیت آموزشی منزل محور و فردبه‌فرد انجام‌شده است. همچنین ۱۰ هزار گروه مجازی با ۲۲ هزار معلم در ۲۲ هزار مدرسه تشکیل‌شده است. پایگاه جامع مدرسه مجازی را ایجاد کردیم. کار در ۱۳ استان انجام شد و برای سال تحصیلی جدید در هر استان یک پایگاه جامع خواهیم داشت.

حسینی با اشاره به طراحی ۶ استودیو برای نابینایان، ناشنوایان، اوتیسم، اظهار کرد: ۱۸۰۰ محتوا تولید و جمع‌آوری شده که بعد از بررسی این محتوا آن‌ها را در یک پایگاه گنجانده و در معرض استفاده عموم قرار می‌دهیم. کانال ویژه آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد ایجاد شده و تا چند روز آینده کانال ویژه محتوای آموزش و پرورش استثنایی نیز در شبکه شاد راه‌اندازی می‌شود.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، افزود: با ارسال درس‌نامه به منازل و مدارس و به‌کارگیری ظرفیت ۷۴۱ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و۱۶ مرکز مشاوره، به‌درستی خانواده‌ها را هدف قراردادیم تا تحت آموزش قرار بگیرند که البته معتقدیم هنوز کافی نیست. ۲۵ هزار ساعت آموزش و مشاوره تلفنی به ۹۰ هزار نفر از اولیا ارائه‌شده است.

وی با اشاره به طراحی سه بسته تحولی برای سازمان در سال جاری که یکی از آن‌ها توسعه مشارکت‌ها و کاهش تمرکز، اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد فعالیت‌های این بسته، نوآورانه است و یکی از محورها توجه به نقش اولیا است. برای اولین بار پارلمان مشورتی اولیا را در سازمان ایجاد کرده‌ایم و تمام استان‌ها در این پارلمان نماینده دارند.

حسینی ادامه داد: در این طرح استفاده از ظرفیت و توان اولیا را در قالب اولیای مدرسه یار، مدیریار، سلامت یار، هنریار و ورزش یار مدنظر قراردادیم و تأکید شده است که تا پایان سال تحصیلی آینده باید ۳۰ درصد مشارکت اولیا نسبت به سال ۹۸ افزایش یابد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اینکه سلامتی دانش‌آموزان برای ما بسیار مهم است، افزود: اختیاراتی هم به شورای سنجش استان‌ها سپرده شده است. سنجش برای دانش آموزان ضروری است تا مشخص شود هرکدام باید به کدام مدرسه بروند و چه مداخلاتی دریافت کنند.

سرانه تحصیل دانش‌آموزان استثنایی ۲ میلیون بیشتر است

وی با اشاره به اینکه اگر سرانه هر دانش‌آموز عادی چهار میلیون تومان باشد، سرانه تحصیل دانش‌آموز استثنایی ۲ میلیون تومان بیشتر است، اظهار کرد: بودجه ما در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان بود و امسال به بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است که با احتساب درآمدهای اختصاصی به ۱۶۰ میلیارد تومان می‌رسد؛ بخشی از نیازهای ما از طریق وزارتخانه تأمین می‌شود و۱۶۰ میلیارد تومان هم مازاد بر آن ردیف بودجه‌ای مستقل داریم البته بودجه فعلی کفاف فعالیت‌های سازمان را نمی‌دهد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اینکه گاهی نداشته‌هایمان را بسیار پررنگ می‌بینیم و داشته‌هایمان را نمی‌بینیم، گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و امسال در این تنگنای اقتصادی تا ۵۰ درصد افزایش بودجه داشته است.

وی درباره بسته تحولی مدرسه انطباقی، تاکید کرد: در همین راستا شرایط مدارس باید با بچه‌ها انطباق پیدا کند. ۲۱۰ مدرسه در سطح کشور کمبود داریم که تا کنون کلنگ ساخت ۶۶ مورد آن به زمین زده شده است. کمبود معلم داریم؛ آموزش مهارت‌های چندگانه را مدنظر داریم. قرار است سال ۹۹ در هر استانی یک مدرسه استثنایی و یک مدرسه پذیرا مناسب‌سازی شوند و الگوی مدارس دیگر قرار بگیرند.

حسینی ادامه داد: ۱۴ استان مدرسه اوتیسم مستقل نداشتند و برای امسال ۱۴ مدرسه اوتیسم در حال ساخت است.

وی با اشاره به تولید نرم‌افزار آموزش موبایلی برای تمام پایه‌های تحصیلی نیز اشاره و درباره مشکلات عدم دسترسی خانواده‌ها به آموزش مجازی، اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد دانش‌آموزان استثنایی به آموزش‌های مجازی دسترسی نداشتند. برای جبران این کاستی اقداماتی چون آموزش تلویزیونی و تهیه درسنامه‌ها و آموزش حضوری در مناطق دور دست انجام شد. اکنون نیز قصد داریم خیران را پای کار بیاوریم و راهبردهایی در حال انجام است تا دسترسی والدین به ابزارهای هوشمند افزایش یابد.

حسینی تأکید کرد: در ایام کرونا آموزش‌وپرورش استثنایی کمتر از آموزش‌وپرورش عادی کار نکرده است. نواقصی هم در کار بوده که طبیعی است. اولیا مهم‌ترین ارزیابان هستند که باید از آن‌ها بازخورد گرفت.

کد خبر 430820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.