به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، سید علی حسینی در مورد راهکارهای تسریع روند واردات کالا به کشور از مسیر بنادر و نیز ارزیابی روند تخلیه و بارگیری، اظهار کرد: متأسفانه بعد از اعمال تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی از سوی آمریکاییها، مشکل اصلی در حوزه واردات کالا و حتی کالاهای اساسی به کشور مربوط به مسائل بانکی است و در زمینه تأمین و تخصیص ارز و انتقال پول با مشکل جدی روبرو هستیم و علی رغم اینکه دولت علاقمند به ترخیص هرچه سریعتر کالا به ویژه در حوزه کالاهای اساسی، اما بانک مرکزی به رغم اینکه مواد غذایی از شمول تحریمها خارج بوده با محدودیتهای جدی در این زمینه مواجه است.
وی ادامه داد: مشکل دیگری که با آن دست و پنجه نرم میکنیم مربوط به فعالیت و موازی کاری برخی سازمانهای مجوز دهنده در حوزه واردات کالا است و شاهد هستیم که سه سازمان برای یک کالا باید مجوزی مشابه را صادر کنند که این مسئله نه تنها زمان بر است بلکه موجب خواهد شد که ظرفیت سوزی کنیم؛ بنابراین هرچند که در سال ۹۷ با تناقضات جدی در بخش فعالیت سازمانهای مجوز دهنده روبرو بودیم اما خوشبختانه این وضعیت در سال گذشته و سال جاری روند مطلوبتری به خود گرفته و برای پیش برد هرچه بهتر فعالیتها باید اقدامات موازی از سوی چند سازمان را به یک سازمان تفویض کرد.
روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بنادر کشور
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مورد روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی از بنادر کشور و نیز وضعیت تأمین مایحتاج عمومی مردم چه در دوران پساتحریم و چه در کوران شیوع ویروس کرونا، گفت: خوشبختانه چه در دوران پساتحریم و چه در زمان شیوع ویروس کرونا، در بخش تأمین کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم با مشکل جدی مواجه نبودیم و کمبود کالا را حس نکردیم، هرچند نباید منکر این مسئله شد که در برخی موارد با افزایشهایی در بخش قیمت روبرو بودیم، چالشی که مربوط به تنظیم بازار بود و باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مدیریت لازم صورت میگرفت.
از ظرفیت مطلوبی در حمل و نقل دریایی برخورداریم
حسینی ادامه داد: در عین حال هرچند که روند تخلیه و بارگیری در بنادر کشور به خوبی پیش میرود و از ظرفیت مطلوبی در حمل و نقل دریایی برخورداریم، اما در زمینه توزیع کالا از طریق ریل و جاده کماکان با مشکلات عدیدهای روبرو هستیم و در صورتی که بتوانیم در این زمینه ظرفیت سازی کنیم به طور حتم سرعت توزیع کالا به مقاصد نهایی در کشور افزایش پیدا میکند.
راهکار بهبود روند واردات کالا به کشور
وی گفت: کشورهای توسعه یافته دنیا در حوزه واردات کالا به فعالیت در قالب نظام جدید لجستیکی روی آوردهاند و در کشور ما نیز برای اینکه بتوانیم چالشهای موجود را پشت سر بگذاریم باید چنین نظام جدید لجستیکی را در بخش واردات کالا تعریف کنیم و به جای اینکه سازمانهای مختلف این فرایند را بر عهده گیرند تمام فعالیتها از صفر تا صد توسط شرکتهای لجستیکی که از مجوزهای قانونی و لازم برخوردارند انجام گیرد.
نظر شما