قدرت شگفت انگیز گلها؛ ترمیم پس از لگدشدن

اعتراض فعالان محیط زیست به مستند جدید مایکل مور، قتل عام ۳۱۱ پرنده زنبورخوار در قزوین، قدرت گلها در ترمیم خود پس از لگد شدن، بهبود وضعیت محیط بان مصدوم خوزستانی و آبگیری بیش از ۸۰ درصد ظرفیت سدهای کشور برخی عناوین بسته خبری محیط زیست این هفته است که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، بعضی از گل‌ها بعد از آسیب‌های شدید،، مانند لگدمال شدن می‌توانند خود را با سرعت بسیار زیادی ترمیم کنند.

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که بعضی از گونه‌ها مانند ارکیده و گل نخود می‌توانند ۱۰ تا ۴۸ ساعت بعد از آسیب، خود را ترمیم کنند و برای حفظ توانایی تولید مثل ساقه خود را خم کنند، بپیچاند و جابجا کنند. البته تمام گل‌ها بعد از صدمه دیدن قدرت ترمیم دوباره کردن خود را ندارند مثل گل آلاله. نویسندگان این تحقیق جدید که در نشریه "نیو فیتولوژیست" به چاپ رسیده می‌گویند: "علم قبلاً این توانایی بی‌نظیر بعضی از گل‌ها را که می‌توانند بعد از صدمه دیدن خود را ترمیم کنند نادیده گرفته است. "

در این تحقیق پژوهشگران ۲۳ گل بومی و پرورشی را در بریتانیا، اروپا، استرالیا و آمریکای شمالی و جنوبی مطالعه کردند. آنها گل‌های آسیب دیده را بررسی کردند که ۴۵ تا ۹۰ درجه متفاوت از جهت‌گیری طبیعی خود به داربست بسته شده بودند. در بسیاری از گل‌ها قابلیت تکثیر بسته به قرار گرفتن دقیق اندام‌های جنسی یا کلاله و لوله‌های شهد است تا گرده افشانی بتواند تولید دانه کند. دانشمندان فهمیدند که این گونه‌ها بعد از صدمه خوردن می‌توانند اندام‌های جنسی خود را دوباره در موقعیت مناسب قرار دهند.

گونه‌هایی که بسرعت خود را ترمیم می‌کنند، معمولاً گل‌هایی متقارن دارند، یعنی طرف راست و چپشان شبیه هم است. از این گونه‌ها می‌تواند به گل میمونی، ارکیده و گل نخود اشاره کرد.

گونه‌های دیگر که به آنها، متقارن شعاعی گفته می‌شود، بندرت قابلیت ترمیم خود را دارند مثل گل آفتاب گردان، اطلسی، آلاله و رز وحشی. با این حال این گل‌ها نیز اگر از موقعیت طبیعی خود جابجا شوند باز هم قادر به تولید مثل هستند.

مستند تازه مایکل مور صدای فعالان محیط‌زیست را درآورد

متخصصان آب و هوایی خواستار جلوگیری از نمایش جدیدترین مستند ساخته «مایکل مور» به دلیل ارائه اطلاعات اشتباه و گمراه کننده شدند.

به نوشته گاردین، دانشمندان آب و هوایی و فعالان محیط زیست اعلام کردند مستند جدید «سیاره انسان‌ها» به تهیه کنندگی «مایکل مور» مستندساز مشهور آمریکایی در نقد «جنبش زیست محیطی سبز» اثری خطرناک، گمراه کننده و مخرب است که باید از نمایش آن جلوگیری شود.

مستند «سیاره انسان‌ها» که هفته گذشته و همزمان با روز زمین توسط «مایکل مور» تهیه کننده این فیلم منتشر شد، عنوان می‌کند ماشین‌های برقی و انرژی خورشیدی غیرقابل اعتماد هستند و برای کارکرد به سوختهای فسیلی وابسته‌اند. این مستتند همچنین به انتقاد از «ال گور» فعال محیط زیست و سیاست‌مدار آمریکایی به دلیل حمایت از فن آوری‌های ناقص به جای ارائه راهکارهای مناسب و واقعی برای بحران آب و هوایی پرداخته است.
این مستند جدید به تهیه کنندگی «مایکل مور» با واکنش‌های جدی دانشمندان و فعالان رو به رو شده و در نتیجه کتابخانه آنلاین ویدئو به طور موقت نمایش این مستند را متوقف کرده و آن را مملو از اطلاعات نادرست خوانده است. نسخه آنلاین این مستند در شبکه اجتماعی یوتیوب تاکنون بیش از سه میلیون بازدید داشته است.

کشف لاشه یک موجود عجیب در کهگیلویه و بویراحمد

چهارشنبه شب تصاویری از لاشه یک موجود ناشناخته، عجیب و نادر در فضای مجازی استان کهگیلویه و بویراحمد انتشار یافت که براساس اطلاعات کوهنوردان، این لاشه در منطقه خرم‌ناز شهرستان بویراحمد کشف شده است.

در این پیوند سید اسدالله هاشمی، مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این موضوع توسط کارشناسان محیط زیست استان در حال بررسی است که در صورت مشخص شدن جزئیات آن، به مردم اطلاع ارسانی می‌شود.

وی افزود: این لاشه باید بصورت میدانی و با هماهنگی کارشناسان و اساتید سازمان محیط زیست کشور بررسی شود و نتیجه کار کارشناسی به اطلاع عموم خواهد رسید.

رهایی شاهین لیل از بند بادبادک کودکان

قطعه شاهینی که گرفتار نخ بادبادک شده بود توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست بندرانزلی نجات پیدا کرد.

در پی دریافت گزارش مردمی مبنی برگرفتار شدن یک پرنده، مأموران یگان حفاظت محیط زیست انزلی با مراجعه به محل مشاهده کردند که یک قطعه شاهین در برخورد با نخ بادبادک لابلای شاخه‌های یک درخت ۴۰ متری گرفتار شده است.

احسان هادی پور گفت بدلیل شرایط زمانی و ارتفاع درخت تلاش مأموران محیط زیست و آتش نشانی برای دسترسی به این پرنده ناکام ماند و در نهایت با اجاره یک دستگاه جرثقیل بلند از بخش خصوصی موفق شدیم پرنده گرفتار در بند را نجات دهیم.

هادیپور گفت: این پرنده زیبا که از نوع شاهین لیل است به اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی منتقل شده تا پس از تیمار و تأیید دامپزشک اداره کل در زیستگاه طبیعی خود رها سازی شود.

قتل عام ۳۱۱ پرنده زنبور خوار در طارم سفلی

اکبر کشت پرور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قزوین گفت: دونفر از کندوداران طارم در روستای گیله جار در منطقه حفاظت شده طارم سفلی بدون مجوز از محیط زیست در داخل منطقه حفاظت شده مبادرت به استقرار تعداد زیادی از کندوهای عسل در همان محدوده کردند که مأموران در راستای بررسی، متأسفانه با لاشه تعداد زیادی از زنبورخواران وحشی که توسط صاحب کندوها با طعمه گذاری و سم زدن به طعمه‌ها مسموم شده بودند، مواجهه شدند.

کشت پرور تصریح کرد: این عمل وقیحانه، موجب تلف شدن تعداد ۳۱۱ قطعه از انواع پرندگان از نوع زنبورخواران و سبز قبا سانان را فراهم آورده است و لاشه تعداد زیادی از آنها را داخل کیسه ریخته و در محل نگهداری کرده بودند.

عمده تخلفات محیط زیستی تهران در حوزه آلودگی هوا است

رئیس اداره حقوقی محیط زیست استان تهران گفت: عمده تخلفات محیط زیستی در استان تهران در سال ۹۸ در حوزه آلودگی هوا بوده که برای این تخلفات پرونده قانونی تشکیل و در مراجع قضائی پیگیری شد.

علی امرالهی در این باره اظهار کرد: در سال ۹۸ در مجموع ۲۷۷ پرونده قانونی علیه تخلفات صورت گرفته محیط زیستی در استان تهران در مراجع قضائی طرح شد که از این تعداد ۱۰۹ پرونده مربوط به تخلفات حوزه آلودگی هوا، ۶۲ پرونده مربوط به شکارغیرمجاز حیات وحش، حمل سلاح و نگهداری غیرمجاز گونه‌ها و ۵۹ پرونده هم متعلق به تخلفات شروع به شکار بود.

وی افزود: همچنین ۴۰ پرونده درخصوص صید غیرمجاز، هفت پرونده مربوط به تعلیف غیر مجاز دام و ۱۴ پرونده هم در موارد متفرقه دیگر طرح و پیگیری شد.

دستگیری ۵ شکارچی متخلف در تالاب هامون

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زابل از دستگیری ۵ تن شکارچی متخلف در تالاب هامون خبرداد و گفت: از این افراد که اقدام به شکار کرده بودند ۱۷ قطعه پرنده از نوع چنگر، تعداد پنج قبضه سلاح و از عشایر منطقه نیز دو قبضه اسلحه شکاری کشف شد و متخلفان به مراجع قضائی معرفی شدند.

حال محیط بان هادی پور مساعد است

سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هفته گذشته، افراد ناشناسی وارد پاسگاه محیط بانی و با مقاومت محیط بان هادی پور مواجه شدند، سپس به ناحیه پای او با سلاح گرم جراحت وارد کردند.

محبت خانی در ادامه افزود: این محیط بان بلافاصله به بیمارستان اهواز منتقل و اقدامات پزشکی بر روی او انجام شد، اما با توجه به عمق جراحت، ادامه درمان در تهران انجام می‌شود.

محبت خانی در خصوص وضعیت فعلی این محیط بان گفت: وضعیت فعلی محیط بان هادی پور مساعد است و دیگر، نیازی به قطع عضو نیست.

دریاچه ارومیه رکورد آب‌گیری ۱۰ ساله را شکست

شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی حجم آب دریاچه ارومیه را پنج میلیارد متر مکعب اعلام کرد، رقمی که طی یک دهه گذشته یک رکورد محسوب می‌شود.‌

اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی خبرداد: با رسیدن به این رقم، حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۶۵۰ میلیون مترمکعب و نسبت به ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۳۹۸)، یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون مترمکعب افزایش نشان می‌دهد.

جعفری مساحت دریاچه ارومیه را ۳ هزارو ۱۷۸ کیلومتر مربع عنوان کرد و یادآور شد که وسعت این دریاچه نسبت به سال گذشته ۱۴۲ کیلومتر مربع افزایش داشته است.

ورود به منطقه حفاظت شده شراء تا پایان خرداد ممنوع شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: با فرا رسیدن فصل زایش وحوش و با هدف تأمین فضای ایمن برای زاد و ولد حیوانات، ورود به مناطق حساس و بخش‌هایی که نیاز به ایمنی و امنیت بیشتری در زیستگاه‌ها می‌باشد، از جمله منطقه حفاظت شده شراء، از پانزدهم اردیبهشت تا پایان خردادماه ممنوع است.

پیمان زرین افزود: زادآوری حیوانات حائز اهمیتی چون قوچ و میش، کل و بز و برخی از پرندگان و حیوانات در منطقه حفاظت شده شراء آغاز شده است. از این رو به منظور جلوگیری از هر گونه خدشه بر روند زاد آوری حیات وحش، کنترل‌های مستمر و شبانه روزی مأموران یگان حفاظت محیط زیست بیش از پیش صورت می‌گیرد، تا فضای آرام و امن در این منطقه حاکم شود و به همین منظور از ورود گردشگر وسایرافراد به منطقه حفاظت شده شراء جلوگیری می‌شود که با توجه به این ممنوعیت، مجوز بازدید از منطقه نیز صادر نخواهد شد.

تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور جان گرفتند

مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه در بارندگی‌های سال جاری بر خلاف سال گذشته که تبدیل به سیل شد، مهار و در مخازن پشت سدها جمع آوری شدند، گفت: این بارندگی‌ها نه تنها موجب شد سطح آب دریاچه ارومیه در شرایط خوبی قرار گیرد، بلکه تالاب‌های کشور که در پاییز تقریباً خشک شده بودند نیز پر آب شوند که این امر به دلیل بارندگی‌هایی است که در سراسر کشور داشتیم.

وضعیت بارندگی‌ها در دو سال ترسالی

وی وضعیت بارش‌ها در سال‌های اخیر، توضیح داد: بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که از دی تا اسفند ماه سال گذشته بیشتر بارندگی‌ها در شمال غرب و جنوب شرق کشور بوده، ولی از فروردین ماه سال جاری بیشترین بارندگی‌ها را در بخش‌های جنوبی کشور داشتیم و این بارندگی‌ها موجب آبگیری تالاب‌های "جازموریان" و "هامون" شده است.

منصورپور، ایجاد دریاچه در بخش‌های مرکزی کشور در منطقه "زواره" و آبگیری تالاب‌ها در مناطق کویری کشور را از دیگر مزایای بارندگی‌های اخیر دانست و گفت: در مجموع می‌تو با ادامه این روند امیدواریم کمبود آب در تابستان سال جاری نداشته باشیم.

وضعیت سدها در بارش‌های اخیر

منصورپور در خصوص وضعیت سدهای کشور در بارندگی‌های اخیر، گفت: وضعیت کلیه سدهای کشور نسبت به سال گذشته خوب است و بیشتر سدها بیش از ۸۰ درصد ظرفیت آبگیری شده است.