حمل و نقل دنیای پساکرونا چگونه خواهد بود؟

بحران کووید-۱۹ نشان داد که حمل و نقل عمومی کارآمد جزئی ضروری و جدایی‌ناپذیر برای شهرهای موفق است چراکه علاوه بر عموم مردم، کارکنان مراقبت سلامت، خدمات اضطراری، شرکت‌های غذایی و سایر بخش‌های ضروری را به مقصد می‌رساند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کاهش تردد ۵۰ تا ۹۰ درصدی از طریق حمل و نقل عمومی بر اثر شیوع ویروس کرونا خسارت‌هایی جبران ناپذیر به این سیستم‌ها در سراسر شهرهای جهان وارد کرده است. به عنوان مثال، سیستم قطار تندرو شهری در سان فرانسیسکو در هر ماه ۵۵ میلیون دلار ضرر مالی متحمل می‌شود و برزیل نیز از خسارت روزانه ۱۸۸ میلیون دلار در این بخش خبر داده است. حمل و نقل عمومی یک سرمایه عظیم برای هر کشور یا شهر بشمار می‌رود که علاوه بر ایمن کردن سفر شهروندان و رساندن افرادی از مشاغل مهم به محل کار، باعث کاهش انتشار گاز کربن می‌شود.

حمل و نقل عمومی می‌تواند باعث ایجاد و حفظ مشاغل در دراز مدت شود. تحقیقی که در خصوص اثرات محرک‌های اقتصادی بزرگ در ایالات متحده آمریکا پس از دوران رکود اقتصادی بزرگ انجام شد نشان داد که سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل عمومی به ازای هر دلار به میزان ۳۱ درصد بیشتر از ساخت و سازهای جدید جاده‌ها و پل‌ها به ایجاد شغل جدید منجر می‌شود. از سوی دیگر حمل و نقل عمومی یک سرمایه‌گذاری سبز برای جوامع سراسر دنیا بشمار می‌رود چرا که نسبت به خودروهای شخصی کارآمدتر است و مواد آلاینده کمتری به هوا منتشر می‌کند. بنابراین دولت‌ها باید نه تنها تدابیری برای بهبود کارایی سیستم‌های حمل و نقل عمومی در پیش گیرند بلکه باید به ایمن و سالم‌تر کردن این سیستم‌ها در درازمدت نیز بیندیشند. در ادامه به بعضی از راه‌حل‌های مهم برای رسیدن به این هدف پرداخته می‌شود.

تضمین پایداری از طریق پشتیبانی درآمد

انتظار می‌رود که پس از کاهش گسترش ویروس کرونا فعالیت‌های اقتصادی بتدریج از نو آغاز شود اما تقاضای حمل و نقل عمومی همچنان محدود باقی بماند. حمل و نقل عمومی باید از سوی دولت به طور ویژه‌ای از نظر مالی مورد حمایت قرار گیرد تا در نتیجه خدماتی ارائه دهد که باعث جلب اعتماد مسافران و کاهش نگرانی آن‌ها نسبت به استفاده از حمل و نقل عمومی پس از روزهای کرونایی می‌شود. علاوه بر این الگوی درآمد برای حمایت از حمل و نقل عمومی نیز باید تغییر پیدا کند تا در نتیجه سیستم‌هایی پایدارتر شکل گیرد. تنها تکیه بر درآمد کرایه‌های حاصل از تردد برای تامین مخارج مورد نیاز فعالیت‌های سیستم‌های حمل و نقل و پرداخت حقوق کارکنان این بخش کافی نیست، بلکه دولت نیز باید این سیستم‌ها را حمایت کند تا در صورت بروز واقعه‌ای نظیر بحران کرونا و کاهش فعالیت حمل و نقل عمومی، کارکنان آن بدون درآمد نمانند.

ایجاد سیستم‌ها و زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی با کیفیت بالاتر

شیوع ویروس کرونا باعث کاهش چشمگیر تردد خودروها در خیابان‌ها و جاده‌های سراسر شهرهای جهان شده است و این فرصت مناسبی برای استفاده خلاقانه‌تر از این فضاها است. افرادی که از این سیستم‌ها برای تردد خود در داخل و خارج از شهرها استفاده می‌کنند خواهان اطمینان خاطر، سرعت در خدمات رسانی، امنیت و راحتی هستند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این خصوص می‌توان انجام داد، افزایش خطوط اتوبوسرانی در سراسر شهرها است که این به نوبه خود نیز می‌تواند باعث افزایش شغل و کاهش انتشار گاز کربن شود.

مدرن و الکتریکی کردن ناوگان‌های اتوبوس

افزایش ارائه بسته‌های محرک اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان می‌تواند فرصت مناسبی برای مدرن و الکتریکی کردن ناوگان‌های اتوبوس‌های عمومی باشد. هزینه‌های کلی چرخه عمر اتوبوس‌های الکتریکی تقریبا با هزینه‌های اتوبوس‌های دیزلی قدیمی برابر است با این حال، پیش‌هزینه تولید اتوبوس‌های الکتریکی به مراتب بالاتر از اتوبوس‌های دیزلی است که همین امر مشکلاتی را برای جایگزین کردن اتوبوس‌های قدیمی با اتوبوس‌های الکتریکی برای شهرها به وجود آورده است. به عنوان مثال، کشور چین برای اینکه کلانشهر شنژن را به اولین شهر جهان مجهز به اتوبوس‌های عمومی تمام الکتریک تبدیل کند، به ازای هر اتوبوس ۱۵۰ هزار دلار هزینه کرده است. افزایش بسته‌های محرک اقتصادی می‌تواند نقش مهمی در دستیابی به اتوبوس‌های الکتریکی در سراسر شهرهای جهان ایفا کند.

کد خبر 420853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.