راه‌اندازی ۱۵۰ ایستگاه دوچرخه در مشهد تا دو ماه آینده

معاون عمران، حمل ونقل وترافیک شهردار مشهد گفت: با تلاش‌های صورت گرفته تاکنون ۱۹۰ کیلومتر از مجموع ۲۵۳ کیلومتر مسیر خطوط دوچرخه شهر مشهد به هم متصل شده است.

خلیل الله کاظمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مطالعات طرح جامع مسیرهای ویژه دوچرخه در مشهد انجام شده و در این مطالعات ۲۵۳ کیلومتر خطوط مسیر دوچرخه در نقاط مختلف سطح شهر مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: سال گذشته اتصال خطوط ویژه دوچرخه در شهر مشهد در اولویت قرار گرفت و بیش از ۱۹۰ کیلومتر از مجموع ۲۵۳ کیلومتر مسیر خطوط به هم متصل شده است.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد با تاکید بر اینکه در شهر مشهد هیچ گونه پیاده‌روسازی انجام نمی‌شود، مگر اینکه در طرح‌های مربوطه مسیر دوچرخه لحاظ شود، افزود: البته چنانچه عرض پیاده رو کم باشد، روی مسیر جوی آب را پوشانده یا کمی از عرض خیابان را برای ایجاد مسیر دوچرخه اختصاص می‌دهیم.

وی ادامه داد: ایجاد مسیر ویژه برای دوچرخه سواری یکی از الزامات در پروژه‌های مسیرهای پیاده‌روسازی مشهد است.

کاظمی با اشاره به راهکارهای در نظر گرفته شده برای افزایش استفاده از دوچرخه، گفت: لایحه‌ای به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه شده که ۸۰ درصد قیمت دوچرخه را به صورت تسهیلات وام با نرخ سود چهار درصد به کارمندان شهرداری پرداخت و ما به تفاوت چهاردرصد تا نرخ سود واقعی که ۲۰ درصد است یعنی۱۶ درصد سود وام را شهرداری پرداخت کند.

وی با بیان اینکه به دنبال راه اندازی ۱۵۰ ایستگاه دوچرخه با دو هزار دوچرخه اشتراکی طی دو ماه آینده هستیم، گفت: با توجه به آلودگی هوا، معضلات ترافیکی و تاکیدات شهردار و شورای اسلامی شهر مشهد، به دنبال استفاده از حمل ونقل پاک به ویژه دوچرخه اشتراکی، موتور برقی و اسکوتر هستیم.

معاون عمران، حمل ونقل وترافیک شهردار مشهد افزود: در حال حاضر طرح راه‌اندازی ۱۵۰ ایستگاه با دو هزار دستگاه دوچرخه در فاز اول در حال اجرایی شدن است که در این راستا ۶۰۰ دستگاه دوچرخه توسط شرکت به پرداخت طرف قرارداد شرکت الیت از آلمان خریداری و وارد مرز باجگیران شده است و مابقی آن نیز توسط شرکت ایرانی دوچرخه سازی آساک تولید خواهد شد که امیدواریم این ۱۵۰ ایستگاه ظرف یک یا دو ماه آینده به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: در کنار این تعداد دوچرخه، ۲۰۰ عدد اسکوتر، ۳۰ عدد موتوربرقی و ۲۵۰ دستگاه دوچرخه برقی نیز خریداری شده است که قابلیت ثبت نام و استفاده از طریق نرم افزار "شهرمن" را دارد.

کاظمی با بیان اینکه مسیرهای دوچرخه آماده و ایستگاه‌های دوچرخه به ایستگاه‌های قطار شهری نزدیکتر شده است، اظهار کرد: در مجموع تمرکز در حوزه حمل ونقل و شرکت ترافیک هوشمند الیت توسعه حمل ونقل پاک و استفاده از دوچرخه و موتور برقی است.

وی ادامه داد: درحال حاضر ۲۲ هزار پیک موتوری در مشهد فعالیت می‌کند که برقی کردن موتورهای آنها تاثیر خوبی در کاهش آلودگی هوا شهر خواهد داشت.

کد خبر 419574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.