پیش‌بینی برداشت ۷.۵ تن زعفران از مزارع اصفهان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به افزایش سطح زیر کشت زعفران در استان اصفهان، پیش‌ بینی می‌شود میزان برداشت زعفران از مزارع اصفهان به هفت تن و ۵۰۰ کیلوگرم برسد.

اصغر رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در سال جاری، ۱۲۰ هکتار به سطح زیرکشت زعفران در استان اصفهان اضافه شده است، اظهار کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت زعفران در استان اصفهان به بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

وی افزود: پس از استان های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، استان اصفهان رتبه چهارم بیشترین سطح زیر کشت زعفران در کل کشور را دارد،  میانگین تولید زعفران در استان، تقریبا پنج کیلوگرم در هر هکتار است اما مزارعی هم در سطح استان وجود دارد که در آنها ۶ تا هشت کیلوگرم زعفران از هر هکتار برداشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان، تصریح کرد: شهرستان های نطنز، نجف آباد، تیران و کرون، شاهین شهر و میمه، اصفهان، نائین و اردستان به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت زعفران در استان را دارند.

رستمی اضافه کرد: با توجه به اینکه زعفران یک گیاه چندساله است و عمده هزینه های مربوط به آن در بخش کاشت مصرف می‌شود، در سال گذشته بیش از پنج میلیاردتومان تسهیلات در قالب توسعه کشت گیاهان دارویی با سود و کارمزد حدود هفت تا ۹ درصد به کشاورزان فعال در این حوزه پرداخت شده است.

وی ادامه داد: دو یا سه برند شاخص نیز اخیرا فعالیت خود در برداشت، بسته بندی و صادرات زعفران اصفهان را در استان آغاز کرده‌اند و این امر نشان‌دهنده رشد و پیشرفت کشت زعفران در استان اصفهان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطر نشان کرد: زعفران از سال دوم یا سوم پس از کاشت، نقش خود در افزایش میزان برداشت را نشان می‌دهد و معمولا برداشت زعفران در آبان‌ماه صورت می‌گیرد.

رستمی افزود: زعفران یکی از محصولات کشاورزی است که به منابع آبی زیادی نیاز ندارد و با توجه به کمبود منابع آبی در استان، کشت آن به کشاورزان توصیه می‌شود و توسعه کاشت آن در الگوی کشت استان اصفهان قرار گرفته است.

کد خبر 419330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.