۴۰ درصد شهر کاشمر در مسیر رودخانه ساخته شده است

شهردار کاشمر گفت: با توجه به نقشه‌های هوایی سال ۱۳۴۲، کل شمال این شهر به خصوص شهرک سیدمرتضی روی بستر رودخانه‌ای بنا شده که از گذشته از شمال ادامه داشته و در مسیر بلوار جمهوری به جنوب شهر کاشمر می‌رسیده است.

به گزارش ایمنا، جعفر سلیمانی اظهار کرد: متأسفانه نهادها و ادارات دولتی بدون دقت و توجه به خطرات سیل، شهر را در مسیر سیلاب بنا کرده و یا در مناطقی از شمال و شمال غرب مجموعه شهر زمین‌هایی به ادارات و سازمان‌ها واگذار کرده‌اند تا مجموعه خود را در مقابل سیل و خطرات ناشی از آن بسازند.

وی ادامه داد: چون کوه‌های شمالی کاشمر ۲۵ کیلومتر به سمت شهر ریوش عمق دارند و از سویی پوشش‎ گیاهی در این کوه‌ها وجود ندارد و اغلب سنگی هستند در بارش‌های بسیار سنگین روان آب‌ها به سمت شهر کاشمر حرکت می‌کنند.

شهردار کاشمر گفت: حدود ۴۰ سال قبل در این شهر سیل‏ بندی در حاشیه خیابان امیرکبیر ساخته شده است که عده‌ای از افراد برای ارتباط با خیابان اصلی متقاضی برداشتن این سیل‌‏بند هستند که البته مقاومت شهرداری تاکنون مانع این اقدام شده‌‏ است.

سلیمانی به وضعیت مسکن مهر اشاره کرد و افزود: این پروژه با عجله در دولت قبلی جانمایی شد و آن گونه که باید به طور کارشناسی شده به مسائل آن توجه نشد.

وی ادامه داد: مسکن مهر کاشمر در سایتی ۱۲۰ هکتاری جانمایی شده و اکنون مواجه با سه هزار واحد مسکونی و ۱۲ هزار نفر جمعیت ساکن آن هستیم که عمود بر مسیل سیلاب زندگی می‌کنند.

شهردار کاشمر گفت: چنان چه عوامل خطرساز به درستی شناسایی و علت‌یابی و اصول ایمنی و استاندارد با دقت به کار گرفته و مراعات شوند بدون شک از تکرار بسیاری از رویدادهای ناگوار جلوگیری خواهد شد.

سلیمانی افزود: ارتقای دانش و آگاهی‌های عمومی از یک‌سو و نظارت دقیق مدیریت شهری بر اجرای قوانین و ممانعت از عوامل خطرساز به میزان قابل توجهی در کاهش اثرات بلایای طبیعی مؤثر است.

وی اضافه کرد: رعایت حریم رودخانه‌ها و سیلاب‌ها، انجام مطالعه اصولی "طرح جامع سیلاب در شهرها"، احیای پوشش گیاهی بالادست، ساخت سیل‌‏بند در بالا دست، جمع‌آوری نخاله‌ها و پاکسازی بستر رودخانه‌ها و جلوگیری از ساخت‌وساز بی‌رویه در حریم رودخانه‌ها از جمله عواملی است که می‌تواند در کاهش خطرات سیل و سیلاب در شهر کاشمر مؤثر باشد.

منبع: ایرنا

کد خبر 411861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.